Nyugat-Dunántúlon nagyon sok a halálos autóbaleset - Mi az oka?
ElemzésekA Nyugat-Dunántúlon lakosságarányosan úgy másfélszer annyian halnak meg a közutakon, mint az Unióban.
Az ezredforduló idején a magyar utak igen csak rizikósak voltak. Naponta átlagosan több mint négy ember vesztette el az életét közlekedési balesetekben. Azóta sokat javult a helyzet: mostanában körülbelül napi egyre csökkent az áldozatok száma.
Mindez korántsem törvényszerű.
Amerikában például hiába ütött be a pandémia és rendeltek el több államban is járványügyi korlátozásokat, a közúti balesetek tavaly 13 százalékkal nőttek. Az USA-ban ugyan rengeteg program indult azért, hogy növeljék a biztonságot az utakon, ám a hatékonysága ezeknek elképesztően gyenge.
Annyira, hogy az Egyesült Államokban fél év leforgása alatt soha nem nőtt annyit a közúti halálozások száma mint most az év elején.
A javuló tendencia ellenére azért mi sem lehetünk teljesen elégedettek.
Az EU-s tagállamok között, ha megnézzük, hogy hol van lakosságarányosan a legtöbb közúti halálozás, akkor mi a 11-dik helyen állunk. A dicstelen lista élén Románia és Lettország áll. Viszont gyakorlatilag az összes nyugat-európai országban jobb a helyzet, mint nálunk. Sőt még Szlovákiában és Észtországban is.
Magyarországon egyébként, akik a volán mögött ülnek gyakran korholják a bicikliseket és a motorosokat a vezetési stílusuk miatt, és a statisztikák azt mutatják, hogy van némi igazuk: a kerékpárosok ugyanis ahhoz képest hogy mekkora szerepük van a közúti közlekedésben, meglepően sokszor okoznak balesetet.
A bringások az incidensek 12 százalékát idézik elő, a gyalogosok a 4 százalékát, míg a személyautók sofőrjei több mint 60 százalékban felelnek a balesetekért.
Tegyük hozzá: amikor egy négykerekű vezetője hibázik, akkor a balesetnek jóval gyakrabban lesz fatális vége. A végzetes kimenetelű incidenseknek ugyanis a 87 százalékáért felelnek az autósofőrök.
A balesetek a munkahét végén szaporodnak meg leginkább, amikor már a többség megy haza a munkából. Sokan annyira várják, hogy végre hazaérjenek, hogy az utakon jóval felelőtlenebbül viselkednek: emiatt pénteken 4 és 5 óra között van a legtöbb közúti baleset.
A KSH egyébként még a pandémia előtt egy elemzésében azt is megállapította, hogy „leginkább az 52., 51. és az M2 utak egy-egy szakasza szolgál rá a halálút megnevezésre.”
Az Eurostat nemrég annak is utánanézett, hogy az unió egyes régióiban miként változik lakosságarányosan a közúti halálesetek száma. A napokban készült kimutatásból kiderült, hogy az EU-ban 1 millió főre átlagosan egy évben 52 közúti haláleset jut. Ennél Budapest kivételével nálunk mindenütt rosszabbak voltak a legutóbbi, 2019-es adatok.
Egy millió főre eső közúti halálesetek száma az uniós régiókban
Nyugat-Dunántúlon a legrosszabb a helyzet, ahol 1 millió főre 90 haláleset jutott. Ez több mint a másfélszerese az uniós átlagnak.
Egy millió főre eső közúti halálesetek száma a magyarországi régiókban
Nyugat-Dunántúl | 90 |
Közép-Dunántúl | 85 |
Észak-Alföld | 65 |
Dél-Alföld | 65 |
Pest megye | 63 |
Dél-Dunántúl | 63 |
Észak-Magyarország | 57 |
Uniós átlag | 52 |
Budapest | 29 |
Forrás: Eurostat
Elsőre meglepő lehet, hogy Budapesten ennyire alacsony szám jött ki, de uniós szinten is jellemző, hogy a nagyvárosok határain belül ritkán szállnak el a lakosságarányos közúti halálozási adatok. Mivel a karambolokra általában a nagyobb településeken kívül, az autópályákon és a főutakon szokott sor kerülni. Bár a fővárosunkban 1 millió főre „csak” 29 közúti haláleset jutott, Prágában például ennél is kevesebb szám jött ki.
Náluk ez a mutató 18-on áll, míg Bécsben 1 millió főre mindössze 6 közúti haláleset jut egy évben.