Megvan, melyik élelmiszerláncnál vásárolnak a legtöbben a magyarok
ElemzésekA magyar élelmiszer-láncok forgalmi aránya csökkent, miközben a diszkontoké erőteljesen emelkedett. A vásárlási szokások erősen megváltoztak a magas infláció hatására, a hipermarketek aránya visszaesett.
Kezd kimenni a divatból a hipermaketek látogatása, egyre többen vásárolnak a diszkontokban, és minden támogatás ellenére a magyar láncok forgalmi aránya 40 százalékról 29 százalékra csökkent 2014 óta - derül ki Heiszler Gabriella előadásából, melyet a Közgazdász vándorgyűlésen tartott. A SPAR Magyarország ügyvezető igazgatója előadásában részletesen kitért a hazai kiskereskedelmi folyamatokra, az ársapkák hatására, és az élelmiszer-infláció összetevőire.
Mint mondta, a 9 legnagyobb kereskedelmi láncból a SPAR forgalmával a második helyen állt tavaly 916 milliárd forintos forgalommal, míg a Lidl kapta a legnagyobb szeletet a piaci tortából.
Kiemelte: míg a kiskereskedelemi haszon százaléka erősen csökkent, a beszállítók haszna megnőtt. A szabályozási környezet hatásával kapcsolatban az inflációt emelő tényezők közé sorolta a következőket:
- tavaly február az ukrajnai háború kezdete
- április az „extraprofit adó” bevezetése
- július NETA változások
Kitért arra is, hogy az élelmiszer infláció több tényező miatt is Magyarországon volt a legmagasabb a régióban. A fogyasztói árakra:
- a beszállítók áremelése
- a szabályozási környezet megváltozása, új adók kivetése
- a kereskedők árazása,
- és a vásárlói kereslet visszaesése hat leginkább.
Kiemelte: a hatósági áras időszak 2022 februártól, 2023 júliusig tartott, ekkor kulminált az infláció.
Az extraprofit adóval kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy a profit maga is jelentéktelenre csökkent, nem hogy extra lenne. Maga az adó 4,1 %, mikor az eredmény messze nem volt annyi.
- A hatósági áras termékek árrése a 2021–es +12-14 százalékról mínusz 22 százakékra esett. 2023 júliusára mínusz 11,2 százalék lett, jelentős veszteséget okozva - tette hozzá.
Mint mondta, eközben a következők sújtották/sújtják még a SPAR-t (is):
- több mint 1600 hatósági vizsgálat
- új üveg-visszaváltási rendszer bevezetése
- EFR kiterjesztett felelősség
- plázaárstop
- élelmiszermentő központ
- GVH online árfigyelés
- az import keretek között tartása
Rámutatott: az infláció emelkedésével a fogyasztóknál újra az ár a legfontosabb a bolt választásnál, a jobb ár – érték arány keresése, ezért fejlesztették (a SPAR) a saját termékek arányát. Ez régen 25 % volt, 2022- ben 33 % lett, idén elérik a 35 %-ot - tette hozzá.
Kiemelte, hogy csökkent a vásárlás volumene: 2022 júniusától került 100 % alá, 2023 márciusában lett – 10% ( a régi 90 %-a), 2023 júliusában kb -4 % ( a régi 96 %-a)
Számításaik szerint a SPAR üzletekben az infláció csökkenés mértéke erősebb volt, mint az országos átlag 2023 augusztusában - mondta.
Ne felejtsék 4 szereplős a játszma, nem lehet mindenért a kereskedelmet hibáztatni
- tette hozzá.
A SPAR-ral kapcsolatban hangsúlyozta: szolid konzervatív emelkedést értek el, miközben a magyar láncok az extra támogatások (pláza stop, energia támogatás, stb.) ellenére jelentős forgalom csökkenést szenvedtek.
A SPAR jellemző adatait ismertetve a következő adatokat emelte ki:
- 375 kiskereskedelmi egység, 11 500 fő munkavállaló
- nagykereskedelem: franchise hálózat 248 egység 3100 fő munkavállaló
- termelés: 3 üzem 550 munkavállaló
- ingatlan kezelés: 100 000 m2 bérletbe adás
- vásárlók száma tavaly 186 864 899 fő volt.