Mennyire fékezi le a magyar ipart a globális chiphiány?

Elemzések2021. márc. 18.HP

Januárban nagyot fékezett a hazai feldolgozóipar közel harmadáért felelős autógyártás. A globális félvezető és chiphiány miatt a magyar és nemzetközi vállalatoknak is vissza kellett fogniuk a termelésüket. A chiphiány az elkövetkezendő hónapokban az iparági elemzők várakozásai szerint ugyanakkor fokozatosan enyhülni fog. A kiesett termelés egy részét az autógyárak a kapacitások átmeneti növelésével képesek lehetnek pótolni. A második és harmadik negyedévben pedig már kifejezetten erős teljesítményt mutathat fel a magyar ipar.

A koronavírus-járvány és a sok otthon töltött idő hatására világszerte megugrott a kereslet a szórakoztató elektronikai termékek iránt. Lényegesen több számítógépet, laptopot, TV-t, okostelefont és játék konzolt vásárol a lakosság.

A tendenciát jól mutatja az alábbi ábra, melyen a globális számítógép, laptop és notebook eladások láthatók. A nagyfokú kereslet miatt több elektronikai terméket csak rendelni lehet, mivel már nincs készleten.

Számítógép, laptop és notebook értékesítések világszerte, millió darab

Forrás: Financial Times, IDC

Ezzel párhuzamosan a járvány miatt 2020 második negyedévétől több autógyárat is átmenetileg bezártak, sokan visszafogták a termelésüket. Emiatt a chip-gyártók jellemzően átirányították máshová a termékeiket.

Ráadásul az autógyártók alábecsülték a kereslet feléledésének sebességét. A járvány miatt a lakosság nagy része tömegközlekedés helyett autóval szeretne közlekedni, miközben az elektromos autók iránti igény is megugrott. Különösen látványos volt a kínai piac kilábalása, ahol nagyon erős kereslet mutatkozik az új autók iránt.

Súlyosbítja az autógyártók helyzetét, hogy korábban úgynevezett just-in-time készletezési rendszert alkalmaztak. E rendszer lényege, hogy minden alkatrészből a lehető legkevesebbet tartják a vállalatok, ezáltal nem áll a készletekben kihasználatlanul a működő tőke.

A megváltozott fogyasztói igények, a felfutó kereslet és a fenti autóipari folyamatok következtében globális chiphiány alakult ki a járműiparban.

Az alacsony készletállomány és a chiphiány miatt az autógyártók nem tudnak lépést tartani a megnövekedett kereslettel, sőt, sok esetben kénytelenek visszavágni vagy szüneteltetni a termelésüket.

Áldozatok

Még a nagy nevek is kénytelenek voltak csökkenteni a termelésüket, mely komoly bevételkiesést jelent számukra.

A Volkswagen autóipari óriás decemberben bejelentette, hogy az idei első negyedévben 100 ezer autóval kevesebbet gyárt a globális chiphiány következtében.

A kialakult helyzet miatt a Ford Motor profitja 1 milliárd dollárral 2,5 milliárd dollárra mérséklődhet 2021 egészében. A General Motors eredménye pedig 1,5 milliárddal 2 milliárd dollárra zuhanhat.

A Financial Times összesítése alapján a chiphiány globális szinten is komoly gondot okoz.

A chiphiány által érintett autók száma az egyes régiókban, ezer darab

Forrás: Financial Times, AutoForecast Solutions

Az Alixpartners konzultációs vállalat előrejelzései alapján a félvezető és chiphiány miatt bő 60 milliárd dolláros árbevételtől eshet el az autóipar az idei évben. Vélhetően a just-in-time rendszereket alapjaiban átgondolják a szereplők.

A Financial Times összesítése szerint az autógyárak békeidőben a félvezető-gyárak kapacitásainak csupán 10 százalékát kötik le, így nem rendelkeznek akkora tárgyalási erővel, mint például a szórakoztató elektronikai óriások.

A relatíve gyengébb lobbi-képesség miatt tehát nem tud a többi nagy szereplőnél korábban alkatrészhez jutni az autóipar.

Miért fontos?

A félvezető chipeket az új járművekben például az információs és szórakoztató rendszerekhez, a szenzorokhoz, a szervokormányhoz, de még a fékekhez is felhasználják.

Iparági szakértők válaszai alapján egy gépjármű több száz félvezetőt és chipet tartalmazhat. Minél okosabb egy autó, annál több chip kell hozzá.

Hazai kép

A kialakult chiphiány miatt a hazai és nemzetközi autógyáraknak is vissza kellett fogniuk a termelésüket.

Ez a folyamat látható volt a magyar januári ipari termelési számokon is. A hazai ipar a munkanaphatásokkal kiigazítva 2,8 százalékkal zsugorodott januárban éves alapon. A visszaesés a feldolgozóipari termelés közel harmadáért felelős autógyártás gyenge teljesítményére vezethető vissza.

2020 januárjában a járműgyártás volumene 28 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A jelentős visszaeséshez elsősorban a globális félvezetőhiány okozta gyárleállások járultak hozzá.

A közútigépjármű-gyártás volumene 38, a közútijárműalkatrész-gyártásé 18,8 százalékkal csökkent a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján.

Kilátások

Nemzetközi iparági elemzők várakozásai szerint a chiphiány 2021 első felét érintheti, ugyanakkor az előttünk álló hónapokban a hiány jelentősen enyhülhet. Emiatt a hazai autógyártók újra felfuttathatják a termelésüket.

Hasonló véleményen vannak a Takarékbank elemzői is. Horváth András, a Takarékbank vezető elemzője a növekedés.hu-nak elmondta, a jelenleg látható megrendelés állományok alapján az ipar kilátásai kedvezőek. Még az autóipari chiphiány miatt fellépő hektikusságot is várhatóan a kapacitások átmeneti növelésével képesek lesznek „pótolni” az iparági szereplők a későbbiekben.

A második negyedévben az alacsony bázisnak köszönhetően akár kétszámjegyű is lehet a magyar ipar növekedése, de várhatóan kiugróan erős lehet a harmadik negyedév is.

Mindenképpen bíztató, hogy az eurózónában és Németországban is három éves csúcson vannak az előremutató feldolgozóipari beszerzési menedzserindexek, illetve kedvezően alakulnak a megrendelések is. Utóbbi erős kereslet jelenlétére utal. A magyar autóexport szempontjából meghatározó ázsiai és kínai térségben is meglehetősen gyorsan felfutott az autók iránti kereslet. Ez további növekedést valószínűsít.