Mennyire válságálló a hazai autóipar? Megkérdeztük a Mercedes és Suzuki gyárakat
ElemzésekHogyan vészelte át a járványt a hazai autóipar és milyenek most a kilátások? Többek között erről kérdeztük a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary és a Magyar Suzuki autógyártókat.
A hazai iparban megvalósult a „V” alakú kilábalás. A koronavírus második hullámának ellenére 2020 novemberében az ipari termelés volumene 3,5 százalékkal nőtt éves alapon.
Bíztatóan alakult a megrendelés állomány is. Az új belföldi rendelések 7,7, az új exportrendelések 10,4 százalékkal emelkedtek. Az összes rendelésállomány november végén 6,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Forrás: KSH
A Központi Statisztikai Hivatal adatközlése alapján tavaly novemberben a legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 30 százalékát képviselő járműgyártás teljesítménye 7,4 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. A közúti gépjármű gyártásának volumene 5,7, a közúti jármű alkatrészeinek gyártásáé 9,9 százalékkal nőtt.
A hazai autóipar viszonylag gyorsan talpra állhatott a koronavírus okozta sokkból. Az aktuális iparági folyamatokról kérdeztük a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary-t és a Magyar Suzuki-t.
2020
2020 tavaszán a Mercedes-Benz kecskeméti gyára is a legtöbb területen megszakította a munkát a járványveszély miatt, amelyet azonban a közel egy hónapos szünet után fokozatosan újraindított, augusztusra pedig újra a megszokott ütemben folyt a termelés.
Bár a koronavírus okozta járvány és annak következményei jelentős kihívást jelentettek, a kecskeméti Mercedes-Benz gyár továbbra is Magyarország meghatározó vállalata maradt és tovább erősítette szerepét a Mercedes-Benz nemzetközi termelési hálózatában.
A terveknek megfelelően 2020-ban indult két plug-in hibrid modell, a CLA 250 e Coupé és a CLA 250 e Shooting Brake gyártása. Bejelentették az első elektromos modell sorozatgyártásnak a kezdetét. Decemberben pedig bejelentették az első tisztán elektromos modellük, az EQB sorozatgyártásnak a kezdetét. Mindezek mellett, tavasszal jelezték egy új présüzem építését, több mint 100 millió eurós beruházás keretében.
14 783 regisztrált személygépkocsival a Suzuki 11,55 százalékos részesedést ért el a hazai személyautó-piacon 2020-ban. A márka elsősorban a hazai gyártású hibrid Vitara és SX4 S-CROSS modelleknek köszönhetően immár ötödik éve vezeti a hazai új személygépjármű értékesítést.
Az Európai Uniós fenntartható autózási törekvésekkel összhangban 2019 decemberében megkezdte a Magyar Suzuki a Vitara és SX4 S-CROSS modellek hibrid változatának sorozatgyártását az EU piacai számára. A 2020-as gyártásuk több mint 65 százaléka már hibrid gépjármű volt.
A járvány több szempontból is átalakította a piaci szereplők működését, ez alól a Suzuki sem volt kivétel.
A tervezetthez képest a vírushelyzet okozta leállás, illetve a belföldi és külföldi korlátozó intézkedések következtében hozzávetőlegesen 30 százalékkal csökkent a termelésük 2020-ban.
Kilátások
A Kecskeméten gyártott termékek – különösképp a kompakt modelljeink AMG és plug-in-hibrid verziói – iránti stabil nemzetközi keresletnek köszönhetően szerencsére már most is csaknem telített a kecskeméti Mercedes gyár 2021-es termelési naptárja.
A gyárban készülő modellek számának bővítését igazolják a csillagos plug-in hibrid modellek iránti érdeklődés és megrendelések növekvő száma is.
Ahogy általános működés esetén, jelenleg is, folyamatosan, figyeli és elemzi a Magyar Suzuki a piaci helyzetet, amelyben - az oltóanyagok megjelenése ellenére - továbbra is számos bizonytalansággal kell számolni. Rendkívül gyorsan változik a piaci környezet, ehhez az autógyártónak is rugalmasan kell alkalmazkodnunk. Az idei évre vonatkozó terveik mindezek miatt még korántsem véglegesek.
Mindazonáltal amennyiben a vírushelyzet nem befolyásolja már számottevően a piacot, akkor úgy gondolja a menedzsment, hogy idén már meg tudják közelíteni a 2019-es szintet, illetve 2022-re elérnénk azt.
Foglalkoztatottság
A kecskeméti Mercedes-Benz gyárban sikeresen megszervezték a vírus elleni védekezést. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. több mint 4400 munkavállalót foglalkoztat, így különösen fontos, hogy mindent megtegyen a vezetőség a közösség egészségének megőrzése végett. Ennek érdekében a vállalat több mint 120, járvány elleni intézkedést vezetett be a munkatársak védelme érdekében, melyek jelenleg is érvényben vannak.
A legfontosabb, hogy a társaságnál nem történt elbocsátás a világjárvány kitörésével összefüggésben. A Mercedes gyár célja továbbra is az, hogy a dolgozók munkahelyét és bérét hosszútávon biztosítani tudja.
A kecskeméti Mercedes-Benz gyár a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodás keretében vállalta, hogy 2022 végéig a foglalkoztatási szint megtartását is biztosítja. Ez azt jelenti, hogy a vállalat garantálja a jelenlegi foglalkoztatotti létszámot.
A tavalyi évben a saját állomány erősítésére helyezte a vezetőség a hangsúlyt, mely a Magyar Suzuki és a munkavállalók számára is nagyobb biztonságot, és a vállalati kultúrához közelebb álló, stabilabb csapatot, illetve működést jelent.
Valójában a jelenlegi vírushelyzettől függetlenül is évek óta dolgoztak azon, hogy a kölcsönzött munkaerőállományukat saját kötelékükbe vehessék át. Jelenleg 2800 főt foglalkoztat a vállalat. Partnereinek, beszállítóinak, valamint a 78 tagú országos márkakereskedői hálózatának köszönhetően hozzávetőlegesen 10.000 munkavállaló megélhetéséhez járul hozzá a Magyar Suzuki.
Beszállítói lánc
Csapatmunkában működött partnereivel és a régióval a vírushelyzet alatt a Magyar Suzuki. A vállalat megosztotta beszállítóival a saját maga számára kidolgozott biztonsági intézkedéseket. Többségben digitalizálták a partnereikkel történő közös munkát.
A folyamatos együttműködésnek és egymás segítésének köszönhetően nem tapasztalt a Magyar Suzuki jelentős fennakadást a beszállítói láncban 2020 során.
Jelenleg a globális chip, félvezető hiány jelentős problémát jelent az autóipari elektronikai beszállítóknak, ezáltal az autógyártó cégeknek, beleértve a Magyar Suzuki Zrt-t is. A vállalatnál ez még nem okozott fennakadást. A beszállítóikkal együtt jelenleg is azon dolgozik a Suzuki, hogy továbbra is folyamatos legyen a gyártás ellátása.
Uralkodó autóipari trendek
A járműgyártás egy olyan iparág, amelynek mindennapjai közé tartozik a folyamatos megújulás, az állandóan változó technológiai és piaci környezethez való alkalmazkodás. A Mercedes-Benz Cars globális gyártási hálózatának rugalmasságát mutatja, hogy a tisztán elektromos hajtású autók gyártásánál az egyes gyártóhelyszíneken a már meglévő infrastruktúrára támaszkodik. Ezzel a korábbi, a hatékonyságot és a jövőbe mutató, digitális ipar 4.0-megoldásokat megcélzó befektetések megtérülnek.
A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában például már a mindennapokban sikeresen alkalmazza a vállalat az ipar 4.0 hatékonyságot növelő megoldásait.
Erre jó példa az MO360 (Mercedes-Benz Operations 360) nevű digitális folyamatirányítási rendszer, amely egy egész applikációs családot foglal magában, és amelyben az alkalmazások egységes felhasználói felülettel vannak összekötve.