Miért emelkedik újabb és újabb csúcsra a benzinár? 

Elemzések2021. okt. 6.Fellegi Tamás

Újabb és újabb csúcsokat dönt a benzinár, de Európában egyáltalán nem tekinthető kiugrónak a hazai ár.

Hosszabb és rövidebb táv

Júliusban 9 éves csúcsra emelkedett az üzemanyagok ára, azóta azonban már jóval magasabban járunk, hisz az átlagos ár épp most nő 8 forinttal 476, a gázolaj 486 forintra.

Július óta

megállíthatatlannak tűnik az emelkedés.

Olajár és valutaárfolyamok

A legalapvetőbb tényezőnek az olajárat tekintjük, ami néhány hónapos oldalazás után újra emelkedni kezdett: a cikk írásakor a Brent típus ára hordónként 83 dollár. Ez nagyjából három éves csúcs: 2018 őszén járt ezen a szinten az ár, miközben akkor a forintban számított benzinár lényegesen alacsonyabb volt, mint most, 400 forint körül járt.

A dollár euróhoz képesti árfolyama akkor ugyanúgy 1,16-1,17 körül volt, mint most, azonban a forint esetében már egész más a helyzet: az elmúlt három évben nagymértékben leértékelődött.

2018 őszén 323-325 forint körül volt az euró árfolyama, míg most 358. Ez nagyjából 10 százalék, vagyis a benzináron belül az olajár hányada ennyivel magasabb. Igen ám, de az olajár önmagában csak a benzinár kevesebb mint 30 százalékát jelenti, így valaminek kellett még drágulnia. Nos, nem elhanyagolható költségek a finomítói árrés, a szállítás, a nagykereskedelem és a kiskereskedelem költségei.

Finomítói marzs

A finomítói árrés nagyjából ugyanúgy a piacon alakul, mint az olajár. Hosszú ideig meglehetősen alacsony volt, különösen a járvány időszakában, sok finomító közben veszteségesen működött.

Az utóbbi időben azonban az olajár drágulásával és az üzemanyagok iránti kereslet megnövekedésével a marzs is megnőtt.

A mostani helyzet pedig annyiban különleges, hogy az energiahordozók ára összességében is hevesen emelkedik, és ilyenkor sokkal könnyebben drágul minden, ehhez kapcsolódó tényező.

Egyéb költségek és adók

A szállítás is gyorsan drágul, hisz a sofőrhiány valamilyen szinten egész Európában jellemző, ezért gyorsan nőnek a bérek. Hasonló a helyzet a nagy-, és kiskereskedelem minden szegmensében: a dolgozók fizetése gyorsan nő.

A kiskereskedelmi ár felét kitevő költségeknek így most minden eleme sokat növekedett, és értelemszerűen az áfa összege ugyanilyen arányban növekszik.

Az egyetlen tétel, ami az elmúlt időszakban nem emelkedett, az a jövedéki adó volt: a benzin esetében stabilan 110, a gázolaj esetében 120 forint.

Benzinár szomszédainknál

De hogyan alakul a hazai benzinár Európa más országaihoz, különösen szomszédainkhoz és a nagyobb EU-tagállamokhoz képest.

A jelenlegi árfolyamon 1,33 euró a hazai benzinár, ami uniós viszonylatban nem tekinthető különösebben drágának.

Uniós szomszédaink közül Ausztriában ugyanekkora az ár, Szlovákiában érdemben magasabb: 1,43 euró. Horvátországban egy kicsit ennél is több, 1,45 euró, ugyanakkor Szlovéniában és Romániában olcsóbb az ár a hazainál: 1,28 illetve 1,19 euró.

A nem uniós szomszédok közül Szerbia drágább 1,38 euróval, Ukrajna viszont sokkal olcsóbb 1 euró alatti árral, azonban északkeleti szomszédunk mindig is eltért abban, hogy nem alkalmazza az Európában jellemző adószinteket.

Az ár a többi EU-tagállamban

Ami a nagyobb uniós országokat illeti: Németország egész drága 1,62 euróval, Franciaországban lényegében ugyanekkora, 1,61 euró az átlagos benzinár, Olaszországban még nagyobb az összeg 1,71 euróval, Spanyolországban 1,45 a szint, végül megemlítjük a régiónkba tartozó Lengyelországot, ahol a miénknél kicsit alacsonyabb, 1,27 az ár. Csehországban megegyezik az ár az itthonival.

Összefoglalva:

szomszédainkhoz és a visegrádi országokhoz képest átlagos, reális a hazai benzinár, a nálunk régebbi, tehát 2004 előtt csatlakozott tagállamok mindegyikében magasabb, esetenként lényegesen magasabb az ár.

A csúcstartó Hollandia, ahol 1,95 eurót kell adni átlagosan egy liter benzinért.

95-ös benzin ára szomszédainknál és az EU-tagországokban, euróban. Forrás: holtankoljak.hu
Magyarország 1,33
Ausztria 1,33
Szlovákia 1,43
Horvátország 1,45
Szlovénia 1,27
Románia 1,19
Szerbia 1,38
Ukrajna 0,97
Csehország 1,33
Lengyelország 1,27
Németország 1,61
Franciaország 1,61
Finnország 1,74
Spanyolország 1,45
Olaszország 1,71
Hollandia 1,95
Görögország 1,71