Miért emelkedik újabb és újabb csúcsra a benzinár?
ElemzésekÚjabb és újabb csúcsokat dönt a benzinár, de Európában egyáltalán nem tekinthető kiugrónak a hazai ár.
Hosszabb és rövidebb táv
Júliusban 9 éves csúcsra emelkedett az üzemanyagok ára, azóta azonban már jóval magasabban járunk, hisz az átlagos ár épp most nő 8 forinttal 476, a gázolaj 486 forintra.
Július óta
megállíthatatlannak tűnik az emelkedés.
Olajár és valutaárfolyamok
A legalapvetőbb tényezőnek az olajárat tekintjük, ami néhány hónapos oldalazás után újra emelkedni kezdett: a cikk írásakor a Brent típus ára hordónként 83 dollár. Ez nagyjából három éves csúcs: 2018 őszén járt ezen a szinten az ár, miközben akkor a forintban számított benzinár lényegesen alacsonyabb volt, mint most, 400 forint körül járt.
A dollár euróhoz képesti árfolyama akkor ugyanúgy 1,16-1,17 körül volt, mint most, azonban a forint esetében már egész más a helyzet: az elmúlt három évben nagymértékben leértékelődött.
2018 őszén 323-325 forint körül volt az euró árfolyama, míg most 358. Ez nagyjából 10 százalék, vagyis a benzináron belül az olajár hányada ennyivel magasabb. Igen ám, de az olajár önmagában csak a benzinár kevesebb mint 30 százalékát jelenti, így valaminek kellett még drágulnia. Nos, nem elhanyagolható költségek a finomítói árrés, a szállítás, a nagykereskedelem és a kiskereskedelem költségei.
Finomítói marzs
A finomítói árrés nagyjából ugyanúgy a piacon alakul, mint az olajár. Hosszú ideig meglehetősen alacsony volt, különösen a járvány időszakában, sok finomító közben veszteségesen működött.
Az utóbbi időben azonban az olajár drágulásával és az üzemanyagok iránti kereslet megnövekedésével a marzs is megnőtt.
A mostani helyzet pedig annyiban különleges, hogy az energiahordozók ára összességében is hevesen emelkedik, és ilyenkor sokkal könnyebben drágul minden, ehhez kapcsolódó tényező.
Egyéb költségek és adók
A szállítás is gyorsan drágul, hisz a sofőrhiány valamilyen szinten egész Európában jellemző, ezért gyorsan nőnek a bérek. Hasonló a helyzet a nagy-, és kiskereskedelem minden szegmensében: a dolgozók fizetése gyorsan nő.
A kiskereskedelmi ár felét kitevő költségeknek így most minden eleme sokat növekedett, és értelemszerűen az áfa összege ugyanilyen arányban növekszik.
Az egyetlen tétel, ami az elmúlt időszakban nem emelkedett, az a jövedéki adó volt: a benzin esetében stabilan 110, a gázolaj esetében 120 forint.
Benzinár szomszédainknál
De hogyan alakul a hazai benzinár Európa más országaihoz, különösen szomszédainkhoz és a nagyobb EU-tagállamokhoz képest.
A jelenlegi árfolyamon 1,33 euró a hazai benzinár, ami uniós viszonylatban nem tekinthető különösebben drágának.
Uniós szomszédaink közül Ausztriában ugyanekkora az ár, Szlovákiában érdemben magasabb: 1,43 euró. Horvátországban egy kicsit ennél is több, 1,45 euró, ugyanakkor Szlovéniában és Romániában olcsóbb az ár a hazainál: 1,28 illetve 1,19 euró.
A nem uniós szomszédok közül Szerbia drágább 1,38 euróval, Ukrajna viszont sokkal olcsóbb 1 euró alatti árral, azonban északkeleti szomszédunk mindig is eltért abban, hogy nem alkalmazza az Európában jellemző adószinteket.
Az ár a többi EU-tagállamban
Ami a nagyobb uniós országokat illeti: Németország egész drága 1,62 euróval, Franciaországban lényegében ugyanekkora, 1,61 euró az átlagos benzinár, Olaszországban még nagyobb az összeg 1,71 euróval, Spanyolországban 1,45 a szint, végül megemlítjük a régiónkba tartozó Lengyelországot, ahol a miénknél kicsit alacsonyabb, 1,27 az ár. Csehországban megegyezik az ár az itthonival.
Összefoglalva:
szomszédainkhoz és a visegrádi országokhoz képest átlagos, reális a hazai benzinár, a nálunk régebbi, tehát 2004 előtt csatlakozott tagállamok mindegyikében magasabb, esetenként lényegesen magasabb az ár.
A csúcstartó Hollandia, ahol 1,95 eurót kell adni átlagosan egy liter benzinért.
95-ös benzin ára szomszédainknál és az EU-tagországokban, euróban. Forrás: holtankoljak.hu
Magyarország | 1,33 |
Ausztria | 1,33 |
Szlovákia | 1,43 |
Horvátország | 1,45 |
Szlovénia | 1,27 |
Románia | 1,19 |
Szerbia | 1,38 |
Ukrajna | 0,97 |
Csehország | 1,33 |
Lengyelország | 1,27 |
Németország | 1,61 |
Franciaország | 1,61 |
Finnország | 1,74 |
Spanyolország | 1,45 |
Olaszország | 1,71 |
Hollandia | 1,95 |
Görögország | 1,71 |