Milyen autót vesznek a magyarok és miért azt?
ElemzésekEgyterű vagy SUV? Benzin, dízel, vagy elektromos? A felszereltség terén sok extra vagy puritán egyszerűség? Utánanéztünk, milyen szempontok alapján választanak autót a magyarok, hogyan változott a vásárlók ízlése az elmúlt tíz évben, van-e kedvenc színük, és hogyan hatott a járványhelyzet a kínálatra.
Az elmúlt tíz évben jelentősen megváltozott a kereslet az autópiacon, és közel sem csak az elektromos autók megjelenése volt hatással a vásárlók döntésére.
2011-től felgyorsult az aszfaltterepjárók térnyerése, amit fokoztak az egyre kisebb méretkategóriákban megjelenő SUV-modellek.
2013-ban a Nissan Qashqai lett a második SUV, amely befért az első tízbe, a nyolcadik helyen. A Duster ekkor már negyedik. A 2015-ben forgalomba helyezett autók között a Suzuki Vitara rögtön a 10-es toplista második helyén nyitott, onnan lépve az elsőre 2016-ban - írja elemzésében a Carnet autós portál.
Ezzel szemben visszaszorultak a kilencvenes évek végén fénykorukat élő családi egyterűek, ezek 2012-ben még 10,2 százalékot hasítottak ki a piacból, 2018-ban viszont már mindössze 5,1-et.
Az egyterűeknek végül a nagycsaládosok autóvásárlását segítő, 2,5 milliós kormányzati támogatás dobott mentőövet, amelynek a Dacia Lodgy, vagy a VW Touran lettek a nyertesei. 2017 után a klasszikus középkategóriás autók is elkezdtek kikerülni a TOP 10-ből a magyarországi forgalomba helyezési statisztikában, amelynek élén már évek óta stabilan őrzi pozícióját egy SUV, a Suzuki Vitara. Üzemanyag tekintetében a dízelesek aránya 2013-ban volt a csúcson Magyarországon negyvenhat százalékos aránnyal, azóta jelentősen visszaesett, 2019-ben már csupán húsz százalék volt a dízelmotorral regisztrált új személyautók aránya.
Nincs kedvenc szín, de legyen jól felszerelt
- A színekben nincsenek kiemelkedő választások, azok széles palettájáról kiegyenlítetten választanak ügyfeleink - árulja el a Növekedés.hu-nak Salgó András, a BMW Group vállalati kommunikációs igazgatója hozzátéve,
a BMW értékesítése a 2020-as enyhe csökkenés után 2021 első hat hónapjában dinamikusan növekedett, az előző év hasonló időszakához képest 30%-kal több autót adtak át ügyfeleknek.
Kiváltképp népszerűek a BMW 3-as, X5-ös, 5-ös és X6-os sorozatai, valamint a legújabb elektromos modellekre is nagy igény mutatkozik. A BMW az iX3-assal és a már nyolc éve piacon lévő i3-as modellekkel sikeres szereplője az elektromos autók szegmensének, melyekhez idén érkezik a vadonatúj BMW iX zászlóshajó.
- Az ügyfelek általában magas felszereltségű modelleket választanak, ez alól kivételt a multinacionális céges vásárlások jelenthetnek, ahol az adott policy érték-keretbe bele kell férni - tudtuk meg Salgó Andrástól, aki azt sem rejtette véka alá, hogy az elmúlt egy évben a kínálatot diverzifikálta a BMW Group, ám ez elsősorban az EU-emissziós szabványok, illetve a plug-in hibrid és elektromos modellek térnyerésének tudható be.
Bizonyos modelleknél egyszerűbb, átláthatóbb felszereltségi szinteket vezetett be a vállalat, illetve számos, korábban opcionális tétel az alapfelszereltség részét képezik.
Viszlát, nyitott tető
A SUV-ok diadalmenete - a Carnet adatai szerint - 2020-ban a Magyarországon forgalomba helyezett autók 37,6 százaléka tartozott a kisebb-nagyobb aszfaltterepjárók közé
ahhoz vezetett, hogy a vásárlók elfordultak más autófajtáktól, ami végsősoron szerepet játszhatott abban, hogy számos típust kivezettek a piacról, az autókínálat pedig beszűkült.
Az igények csökkenése miatt például egyre kevesebb készül a két oldalajtós karosszériaváltozatokból, és az egykor népszerű, nyitható keménytetős vagy szövettetős kabriók aranykorának is vége van, elvétve jelennek már csak meg a volumenmárkák kínálatában, mivel már a legnagyobb gyártók is csak elvétve kockáztatják meg kupék és kabriók piacra dobását.
Ehhez jött hozzá tavaly a koronavírus hatása, idén pedig az ellátási láncokban jelentkező zavarok miatt a globális chiphiány, amely mostanra az autóipar egyik legnagyobb problémájává terebélyesedett. 2021 első negyedévében szinte mindenhol jellemzőek voltak a kisebb-nagyobb ideiglenes gyárleállások, a félvezetők hiánya végül jelentős kiesést eredményezett a vezető gyártók termelésében. Akkora a probléma, hogy Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezetője, akinek pesszimizmusa nem meglepő, tekintve hogy a német gyártó eddig mintegy százezer autóval kevesebbet tudott termelni a tervezettnél, és valószínűleg idén már nem is tudnak egyenesbe jönni.
A Ford kilátásai még sötétebbek, az amerikai gyártó számításai szerint idén több mint egymilliárd autóval kevesebbet fog gyártani a vártnál. Még a BMW is, amelyet kevésbé érintett meg a chiphiány, májusban műszakszám csökkentést vezetett be regensburgi gyárában. Mindez aligha kedvez a választék sokszínűségének az autópiacon.