Minden, amit a volt Nissan-vezér szédületes szökéséről tudni akart
ElemzésekA Libanonba szökött Carlos Ghosnt egykor a Nissan megmentőjeként ünnepelték. A japán üzleti kultúra azonban nagyon nehezen viseli el a külföldi felsővezetőket. Könnyen lehet, hogy Ghosn is ennek az áldozata lett. Az igazság valószínűleg soha nem fog kiderülni - köszönhetően az átláthatatlan és jogilag kevéssé szabályozott japán vállalati viszonyoknak.
Több hónapja tervezte szökését Japánból Libanonba Carlos Ghosn, a Renault-Nissan szövetség korábbi első embere. A menekülés célja az volt, hogy olyan bíróság előtt feleljen az őt ért korrupciós vádakra, amely barátságosabb vele, mint a feltételezhetően ellenséges japán ítészek. Ghosn egyébként Libanonban nőtt fel, libanoni állampolgár.
A libanoni kormány a színfalak mögött hónapok óta kilincselt a japánoknál, hogy adják ki nekik Ghosn-t. Tokió azonban megtagadta ezt a kérést.
Egy ilyen horderejű, az egész japán vállalati kultúrát felforgató ügyet hazai pályán akartak lerendezni. A japán hatóságok 2018. végén tartóztatták le Ghosnt, a Renault, a Nissan és a Mitsubishi korábbi első emberét.
A Ghosn család
A szökés krimibe illő módon zajlott le.
Ghosnt egy, a bíróság által figyelt rezidencián őrizték, onnan csempészték ki az éj leple alatt és egy magánrepülőgépen Törökországon keresztül szállították Libanonba. (A török hatóságok egyébként bejelentették, hogy vizsgálatot indítottak az ügyben.) A szökés nyomán az illetékes japán bíróság közölte, hogy Ghosn óvadékát lehívta az állam: a vádlottat 1,5 milliárd jen (több mint négy milliárd forint) óvadék fejében engedték ki az előzetesből.
Ghosn roppan népszerű személyiség Libanonban, ott nőtt fel, az egykor virágzó közel-keleti város (egykor virágzó) üzleti kultúráját szívta magába.
A régi idők nagy tanújának tartják, aki egymagában képviseli a hagyományos libanoni kereskedővilágot. Libanon Japánba akkreditált nagykövete gyakori vendég volt Ghosn-nál, amikor az előzetesben ült.
A Tokióból való szökést követően a libanoni hatóságok közölték, hogy legálisan lépett be az országba, így ott tartózkodása alatt semmilyen korlátozást nem léptetnek vele szemben életbe. A libanoni kormány egyik szóvivője közölte azt is, hogy nem tudtak a szökésről, semmilyen szerepük nem volt benne. (Mi mást is mondanának...)
A történet szintén filmbe illő szála - kérdés mikor készül el - , hogy Libanonba való szökése közben találkozott feleségével, Carole-lal.
Ghost és felesége Carole
A különböző források véleménye erősen megoszlik azzal kapcsolatban, hogy Carole-nak volt-e szerepe a szökésben. Ghosn egy e-mail közleményben ezt kategorikusan cáfolta. Mások szerint azonban lehetetlen lett volna egy ilyen akciót kivitelezni a feleség közreműködése nélkül.
A libanoni törvények lehetővé teszik, hogy állampolgáraik külföldön elkövetett állítólagos bűncselekményei miatt hazai földön álljanak bíróság elé - már ha a vádak Libanonban is bűncselekménynek számítanak.
Ez azt jelenti, hogy egy libanoni ügyész képviseli majd a vádat. Ehhez azonban az kell, hogy Japánból megkapja az üggyel kapcsolatos bizonyítékokat. Tokió így csapdába került.
Ha nem adják ki a vád alapját képező bizonyítékokat, nem lesz bírósági tárgyalás. Ha kiadják, akkor meg elismerik, hogy jogos az, hogy Ghosn fölött külföldi bíróság ítélkezzen.
A nemzetközi gazdasági életben igencsak szokatlan lenne, hogy egy ilyen horderejű ügyet egy abban nem érintett állam bírósága tárgyal.
Egyik oldalról tehát fennáll a gyanú, hogy a japán bírák elfogultak lesznek - lettek volna - a volt Nissan vezérrel. A másik oldalon viszont szintén gyanús, hogy az ingatag libanoni kormány és az országot átszövő korrupció mennyire képes korrekt kereteket biztosítani egy ilyen horderejű ügy tárgyalásához. Ghosn terve nyilvánvalóan az, hogy hazai pályán mossa tisztára nevét egy tárgyaláson.
Ghosnt pénzügyi bűncselekményekkel vádolják. Többek között azzal, hogy összesen 80 millió dollárnyi várható bevételt tüntetett el a Nissan könyveiből, s az autógyártó pénzét saját céljaira használta fel. A szökésen egyébként még Ghosn japán ügyvédje is meglepődött - legalábbis ezt nyilatkozta. Az ügyvéd szerint egy ilyen szökés megtervezéséhez meglehetősen nagy szervezet szükséges. Közölte továbbá azt is, hogy Ghosn francia, libanoni és brazil útlevele továbbra is náluk, az üzletembert képviselő jogi csapatnál van. Ha ez így van, az megkérdőjelezi a libanoni hatóságok állítását, amely szerint Ghosn legálisan lépett be az országba - vagy ezt valamelyik másik útlevelével tette meg. Az ügyhöz közel álló források szerint Ghosn francia útlevéllel és libanoni személyi igazolvánnyal lépett be az országba. Ez szintén ellentétben áll japán ügyvédei nyilatkozatával.
Ghosn egy közleményben azzal indokolta tettét, hogy “nem az igazság elől” szökött meg, hanem “az igazságtalanság és a politikai üldözés” elől menekült. A volt vezérigazgató hangsúlyozza, hogy nem követett el bűncselekményt, azt állítja, hogy a Nissan és a Renault közötti kötélhúzás áldozata.
Összesen négy hónapot töltött el egy japán börtönben, míg egy helyi bíróság óvadék ellenében szabadon nem engedte. Ghosn azt is sérelmezte, hogy a japánok nem engedték, hogy kapcsolatba lépjen feleségével - még Karácsonykor sem láthatták egymást. Aznap - december 24-én - a bíróság meghallgatásra idézte be. Ghosn kiszivárogtatta a sajtónak, hogy az ott elhangzottak alapján attól tartott, hogy az ellene folyó eljárás évekig húzódik majd - nem jelölték ki a tárgyalás időpontját. Pszichológiai nyomást gyakoroltak rá.
A volt vezérigazgató azt is kiszivárogtatta a sajtónak (az ügyhöz “közel álló” források révén), hogy a család és Ghosn jogi csapata francia vezetőket is megkért a beavatkozásra. Vizsgálták annak a lehetőségét is, hogy Franciaországba, Brazíliába, vagy az Egyesült Államokba meneküljön - vagyis ezen államok valamelyikében álljon bíróság elé.
Ghosn egy tokiói házban lakott, engedélyt kellett kérnie, ha ezt el akarta hagyni - ez természetesen nem vonatkozott a külföldre való utazásra. Szokás mondani, hogy az interneten minden ott van - így esetünkben a repülőgépeket is nyomon lehet követni. Az erre vonatkozó adatbázisokból kiderült, hogy egyetlen járat ment aznap Libanonba Japánból.
Egy hosszú repülésekre képes Bombardier magángép szállt fel az Oszaka melletti Kansai International Airportról este 11-kor. Oszaka körülbelül hat órás autóútra van Tokiótól nyugatra. A gép az isztambuli reptéren szállt le, majd Ghosn onnan egy kisebb géppel indult el Bejrút felé. Mindkét gépet egy magáncég, a törökországi székhelyű MNB Jet Hacacilik AS üzemelteti. Az üggyel kapcsolatban a török belügyminiszter azt nyilatkozta, hogy a hivatalos adatbázisokban nincs nyoma annak, hogy Ghosn török földre érkezett volna.
Ghosn gyanúja részben jogos, hogy példát akartak vele statuálni. A japánok pár éve még nem győzték dicsőíteni, mondván ő mentette meg a Nissant a csődtől. Aztán egy tokiói üzlet út során váratlanul letartóztatták. Ő nyilván nem tudott róla, viszont a japán hatóságok értesítették a sajtót, hogy nagy horderejű letartóztatás várható a reptéren.
Az is tény, hogy a 65 éves üzletembert hetekig úgy tartották fogva, hogy semmilyen vádat nem emeltek ellene és nem beszélhetett ügyvédeivel.
Az ügyészek vallomást akartak kicsikarni belőle, Ghosn azonban kitartóan hangoztatta ártatlanságát. A tárgyalást - nem hivatalos források szerint - az idén tartották volna. Japánban a bírósági tárgyalások 99 százalékában a vádnak adnak igazat és elítélik a vádlottat.
Az ügy hátterében a Nissan és a Renault közötti régi ellenségeskedés állhat. A Nissan korábbi vezérigazgatója, Ghosn egykori szövetségese, Hiroto Szaikava ugyanis azt szerette volna, ha Ghosn lemond a cég elnöki posztjáról. Szaikavának nem tetszenek a Renault és Nissan szövetségének jelenlegi kondíciói sem, - a partnerséget annak idején még Ghosn hozta tető alá. A japán autógyár igazgatósága tavaly szeptemberben menesztette Szaikavát a cég éléről, miután egy belső vizsgálat azt tárta fel, hogy 2013-ban helytelenül kapott a cég részvényeiből kompenzációt. Most hasonló vádakat fogalmaznak meg Ghosn-nal szemben is.
Az ügy végső soron az átláthatatlan és jogi értelemben is kevéssé szabályozott japán vállalati kultúráról szól.
A vezetők fizetéséről és a vállalat irányításáról az igazgatóságnak kellene döntenie, nem az ügyészségnek és a bíróságoknak.
Alaphangon is gyanús, hogy a külföldi Ghosn-t egyszerűen csak el akarták távolítani a cég éléről, az idegeneket ma sem szeretik a japán vállalatok felsővezetésében. Mint ahogy gyanús az is, hogy annak idején Szaikavát is mondvacsinált indokokkal állították félre.
Az ügy pikantériája az, hogy most alakult ki az a helyzet, amikor kiderülhet az igazság. Ghosn biztonságban van Libanonban, elmondhatja majd a sajtónak a saját verzióját. A Nissan jól jár, mert a márkanév nem keveredik bele egy esetleg évekig tartó pereskedésbe. És jól járnak a japánok is, mert ügyészeik nyilván ezerrel fognak szivárogtatni a japán sajtónak. .