Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Nagy baráti társasággal utazik külföldre? - Akár megérheti bérelni egy magángépet

Elemzések2019. szept. 27.Nádasréti M. Ernő

Még egy-két évtizede is lényegében elérhetetlen álom volt egy magánrepülő. Ma már nem teljesen az, de persze továbbra is a luxus és a gazdagság szinonimája. A tehetősebbeknek, a rengeteget utazó cégvezetőknek, vagy akár vállalati célokra, netalántán, ha sokan barátok, nagy család utazik akár anyagilag is megérheti egy magánrepülő fenntartása vagy kibérlése! Mutatjuk a jellemző árakat és típusokat, valamint azok előnyeit-hátrányait.

Magánrepülőn csak a dúsgazdag olajsejkek vagy nyugati sztár-vállalkozók repkednek, gondolják még a tehetősebbek közül is rengetegen. Pedig az ágazat fejlődésével, az árverseny erősödésével nem csak cégeknek, hanem nagyobb társaságoknak is bőven megérheti az egyszerűbb, fapadosabb modellek magánjellegű használata. Magyarországon is.

Főként akkor érheti meg a kisebb kategóriás repülőbérlés (vagy, extrém esetben, akár saját gép fenntartása), amennyiben igen sokat utazik olyan helyre, ahová autóval vagy vonattal nehéz és időigényes eljutni – például a Balkán délebbi részére, vagy Keletre. Ekkor rengeteg időt és energiát lehet megspórolni a magánrepülő-bérléssel.

Ugyanakkor Nyugat felé csak akkor jó alternatíva a menetrendtől független bérelt (vagy akár saját) légi járat, ha minden félóra számít

Kezdjük a legkisebb gépekkel!

Egy „megfizethetőbb” két- vagy négyüléses olcsó Cesna kisgép nem igazán nyújt földöntúli kényelmet. Nem is szólva arról, hogy az átszállás, valamint a fel- és leszállás is időigényes, a kisebb repülők utazósebessége nem túl nagy. Mindezek felett még az alacsony hatótáv és az esetleges rossz időjárás is limitálja, valamint nehézkessé teszi ezek használatát. Egy kis Cesna például ugyan 400 és 800 kilométer közti hatótávval bír, sőt, akár már óránként 50 ezer forintért kibérelhető.

Mivel egy kisgép egy óra alatt kevesebb, mint 250 kilométert tesz meg, amivel nem sokkal gyorsabb az autópályás autózáshoz képest. 

Különösen, ha belevesszük a reptérre kijutás, a reptérről bejutás, a le- és felszállás időigényét, és az említett, elsőre élménydús, de valójában eléggé kényelmetlen utazást.

Időnként jól jöhet az óránként 100 ezer forinttól bérelhető helikopteres helyváltoztatás.

Ám ennek akkor van jelentősége, ha egy legalább London vagy Párizs méretű metropolisz két átellenes csücskét kell villámgyorsan áthidalnunk. 

Mert hát azért mindenhol egy helikopter sem repkedhet, így közel sem biztos, hogy az indulási és az érkezési célállomás nagyon közel lesz egymáshoz. 

A földön mérve 150 kilométer per órás sebesség itt jól hangzik, de – beleszámolva újra a le- és felszállás idejét, valamint az utolsó pár száz méter megtételének külön idejét – érdemben csak hatalmas forgalmi dugók esetén, az említett nagyvárosok átszelésére vagy távolabbi repterekre történő gyors eljutásra lesz ideális egy-egy bérhelikopter.

Amennyiben nem egy-két, hanem 4, 6 vagy akár 8 főt kell egyszerre, szinte az utolsó pillanatban „reptetni”, akkor egy nagyobb turbólégcsavaros, azaz turboprop gép is szóba jöhet. 

A légcsavaros gépeknek ugyan 300 ezer forinttól indul az óradíja, de a hatótávja 1000 kilométer is lehet, fejenként pedig akár 40 ezer alatt is lehet az óradíj, ami a fapados jegyárakkal ugyan nem versenyez, de a későn foglalt, drágább célállomások esetén már akár a hagyományos repülőjegyekkel is versenyképes lehet.

 Annál inkább, minél inkább közel van az ideális 7-8 főhöz a létszám.

A csúcs persze a sugárhajtású privát jet, itt azonban félmillió az óránkénti belépődíj, viszont 1000 kilométernél is messzebbre lehet vele menni és dupla olyan gyors lehet, mint a légcsavaros gép. 

Itt akár 10-18 főt befogadó kisgép bérlésére is van lehetőség, igaz itt már nem a félmilliós, hanem a 2 millió feletti óradíjak régiójába eveztünk. Bár fejenként leosztva könnyen lehet, hogy olcsóbb lesz így is a történet, mintha ennyi menetrend szerinti repülőjegyet kellene megvenni. Főre lebontva még jobban járhatunk, ha 30-36 személyes gépet keresünk, mert ezek óradíja jellemzően hárommillió forint körüli, ám két-háromszor annyi a befogadóképességük, mint az előbbi kategóriánk.

Ahol pedig nem számít a pénz, ott a cég, a sztár, vagy a nagyvállalkozó már igazi utasszállítókat is kibérelhet: egy Airbus A320 vagy egy Boeing 787-es öt, illetve kilenc millió forint körüli óradíjban érhető el. 

Viszont ezek is legfeljebb 26-30 utast képesek szállítani.


Repülő- és helikopterbérlési árak

Milyen hatótávra ajánlott?

Milyen gép ajánlott?

A fellelt árak 

Előny és hátrány

1200-1500 km felett

nagyobb Jet (10-36 személyes)

1-9 millió Ft/óra

látványos, kényelmes / drága

1000 km felett

kis Jet (4-10 személy)

0,5-1,5 millió Ft/óra

gyors és kényelmes, kb. fele az utazási ideje a légcsavarosénak / drágább mint a légcsavaros

500-1000 km között

turbólégcsavaros (turboprop) gép, jellemzően 4-8 főnek

0,3-0,5 millió Ft/óra

kényelmes és olcsó, akár 4-8 személynek / jóval lassabb mint a jet

400-800 km között

kisrepülő (Cessna)

(2-4 főnek)

50e Ft-tól /óra

relatíve olcsó / de kényelmetlen és nagyon lassú (500km-nyi távot 2 óra alatt tesz meg)

400km-ig

Helikopter

100e Ft-tól /óra 

szinte bárhol fel- és leszáll; látványos / drága, hangos, kényelmetlen

Forrás: Növekedés.hu gyűjtés