Ne keseredjen el, ha veszít befektetésén, ez a legnagyobbakkal is megtörténik
ElemzésekA nagy halak előbb vagy utóbb megeszik a kicsiket, akik gyakran önként és dalolva hagyják magukat felfalni. Csak azért, hogy így együtt, egy csapásra óriásira hízzanak. A céges felvásárlási tranzakciók összértéke világszinten tavaly jócskán meghaladta a 15 ezer milliárd dolláros üzleti értéket. Ehhez azonban értékes márkák kellenek, a Google 110 ezer, a Facebook 86 ezer forinttal gazdagodik másodpercenként. Egyre több vállalat olvad össze világszerte. A tranzakciók összértéke 2017-ben, csupán Európában meghaladta a 4740 milliárd dollárt, ha pedig az összes kontinenst együttesen vizsgáljuk, akkor bőven 15 ezer milliárd dolláros üzlet köttetett. Nem véletlen tehát, hogy a Forbes 2017-es százas toplistáján az Apple cégóriás áll az első helyen: a világ egyik legismertebb márkája önmagában 170 milliárdot ér, piaci értéke egy év alatt 10 százalékkal emelkedett, 234 milliárd dolláros árbevétel mellett. A dobogó második fokát a Google brand foglalja el 101 milliárd dolláros cégértékkel, ami egy év alatt 23 százalékkal emelkedett. A harmadik helyezett a Microsoft lett tavaly, a márkanév az előző esztendőhöz képest 16 százalékot gyarapodott, 87 milliárd dollárra. A negyedik helyezett a Facebook 73,5 milliárd dollár márkaértékkel, 40 százalékos növekedés után. A Coca-Cola 56,4 milliárdot ért, ám értéke 4 százalékkal apadt. Az első tíz között van még az Amazon, amely 54 százalékos bővüléssel 54,1 milliárd dollárra tett szert, ami a hatodik helyezést biztosította számára a listán. A Disney 43,9 milliárd dollárral, 11 százalék növekedéssel hetedik a rangsorban, a Toyota névért viszont 2 százalékkal kell kevesebbet fizetni, értéke 41,1 milliárd dollárra csökkent, s így csak a nyolcadik lett. A kilencedik a McDonald’s 40,3 milliárddal, értéke 3 százalékkal duzzadt. A tízedik helyet pedig a Samsung foglalta el, 38,2 milliárd dollárral, az előző évinél 6 százalékkal magasabb értékkel. Az árbevételt tekintve azonban már mást mutat a lista: az olajszektorban a Saudi Aramco érte el a legmagasabb értéket 311 milliárd dollárral, míg a kiskereskedelmi ágazatból a WalMart halmozott fel 482 milliárdot az elmúlt év során, és mint látható, az információtechnológiai, energetikai konszernek is igen jól muzsikáltak.
Irdatlan összegek
Az elmúlt időszakban számos olyan cégóriást egyesítettek a világ legnagyobb befektetői, amelyeknél a tranzakciók összegeelérte a magyar gazdaság éves bővülésének mértékét, hiszen sokszor előfordult, hogy vállalatonként 50-100 milliárd dollárnyi üzlet köttetett.
A KPMG könyvvizsgáló cég elemzéséből kiderül, hogy a magas vételár gyakran ugyancsak a megnövekedett cégértéknek köszönhető. A társaságok és eszközeik iránt mutatkozó kereslet pedig továbbra is magas maradhat, mivel az alacsony kamatok, a magas profitok, vagyis a kihelyezhető pénz bősége növeli a vállalatok és befektetési alapok étvágyát, az emelkedő árak pedig javítják a tulajdonosok eladási hajlandóságát.
Érdekes adalékkal szolgálnak azok az összevetések is, amelyek azt veszik számba, hogy mely konszernek hajtották végre a legnagyobb vállalatfúziókat. Ezt a visszatekintést azonban hosszabb időtávra, másfél-két évtizedre érdemes megtenni. A lajstrom éléről 2006 óta letaszíthatatlan a brit székhelyű Vodafone, amely a világ eddigi legnagyobb cégek akvizícióját hajtotta végre. A brit mobilszolgáltató német testvérére, a Mannesmannra csapott le, és képes volt 181 milliárd dollárt kifizetni a portékáért. Ezzel a szóban forgó távközlési cég lett a világ legnagyobb szolgáltatója a mobiltelefonos piacon, ügyfeleik száma már ekkor meghaladta az 55 milliót. Ugyanakkor nemcsak a legnagyobb tranzakció volt ez a fúziók történelmében,