Nyelviskolai körkép: az online nyelvtanítás a járvány után is velünk marad
ElemzésekSikeres volt az online átállás a nyelvoktatásban, olyannyira, hogy a nyelviskola többsége csupán részben kíván visszatérni a személyes oktatáshoz, mondta lapunknak a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének vezetője.
Viszonylag gyorsan, különösebb probléma nélkül váltottak a nyelviskolák az online oktatásra egy éve. Többségük tavasszal, néhány kisebb lemaradással nyárra teljesen átállt.
„Kezdetben néhány iskola vonakodott átállni az online tanításra, de végül a többség megtette”, mondta a növekedés.hu-nak Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke. A tanárok is gyorsan alkalmazkodtak, a kevesebb technológiai érzékkel rendelkezők valamivel lassabban, de néhány hónap elteltével senkinek nem jelentett gondot egy nyelvóra megtartása Zoom-on.
Módszertani szempontból ugyanakkor nem volt zökkenőmentes az átállás, mondja a szakember.
„Kérdéses volt, hogy oldják meg egy-egy feladat átadását online, de a tanárok többsége megugrotta, a technikai megoldásokra nyitottabbak könnyebben”, mondja Légrádi.
A digitális eszközök használata már jó ideje a tantermi órák része, például az iskolán kívül végzett feladatokat a tanulók online térbe is feltölthetik, az online oktatás hatására ezeket még intenzíven vagy kreatívabban használják az iskolák és a tanulók.
“Amikor tavaly márciusban átálltunk, csoportjaink és egyéni tanulóink is voltak, de az online-ra történő átállással szinte semmit nem változott az oktatás”, mondta lapunknak Kiss Tibor, a nyíregyházi International Language School nyelviskola képzési igazgatója. „Budapesten sok iskolát érzékenyen érintett a váltás, itt ilyet nem tapasztaltam”, teszi hozzá.
A vírushelyzet bizonytalansága miatt a vezető/nyelvtanár kitartott az online oktatás mellett akkor is, amikor vissza lehetett volna térni a személyes oktatáshoz, s úgy véli a hatékonyság sem romlott.
„Lehet úgy csinálni, hogy semmilyen „gyengítő” hatása ne legyen”, mondja. „Egyéni oktatás terén nem látok különbséget, csoportoknál 10 főig hatékonyan lehet dolgozni.”
Az otthoni felkészülést egyébként is online felületen oldották meg, sok anyagot digitalizáltak már a járvány előtt. „Tanárként nem használtam könyvet, projektorral, laptoppal jártam.”
„Benne volt a levegőben, hogy az online váltásra sor kerül, az életvitelünk miatt”, mondja Kiss, aki szeretné, ha a jövőben is megmaradna az iskola ennél az oktatási formánál.
„Sok diákunknak, aki távolabbi településről jár be, jóval kényelmesebb, hogy nem kell órákat ingáznia”
„Kéthetes átfutással valamennyi tanfolyamunk átállt online oktatásra tavaly március közepén”, mondta lapunknak Kovács Attila, a vállalati nyelvoktatásra specializálódott GLOBUS Nyelviskola vezetője. A közepes és nagyobb vállalatok nyelvi képzéseit működtető cégnek ez 800 párhuzamos képzés online alapokra történő áthelyezését jelentette, bár korábban is tartottak online csatornákon oktatást.
„A járvány kitörése előtt a képzés helyszíne döntően a vállalatok irodái/tárgyalói voltak; maga a képzés vállalati célokat szolgál, ami munkakörhöz szükséges nyelvhasználatot támogatja”, mondja Kovács. Az általános, lakossági képzéssel összehasonlítva, ahol a tematika fix, itt az oktatás testreszabott, személyes, 25-30%-a egyszemélyes, a fennmaradó részben pedig 3-6 fős csoportokban zajlik, ráadásul az egyén időbeosztását is figyelembe veszi, magyarázza.
Ennek ellenére az oktatás hatékonysága nem romlott, mondja. „Korábban az online hatékonyságát a hagyományos oktatás olyan 75%-ra tettük, a többit a technika „vitte el”, nehézkes volt a kapcsolattartás."
"Mára a technológia olyan szintet ért el, hogy jelentős időveszteség nélkül tudunk órát tartani, az online eszközök olyan sokat fejlődtek, a tanárok is megtanulták alkalmazni őket, hogy gyakorlatilag azonos a hatékonyság.”
A hallgatók száma az első hullám kezdetén valamivel csökkent. Ennek egyik oka a pénzügyi óvatosság: válsághelyzetben nem a nyelvi képzés áll az első helyen a költségvetésben. "Bizonyos megrendelők felfüggesztették a képzést, de augusztus-szeptemberre visszatértek", mondja Kovács.
„A cégek ugyanakkor felismertek, hogy a home office miatt a nyelvi képzés jó eszköz arra, hogy egyben tartsa a csoportokat, így idővel a megrendelés állomány visszaépült, sok új ügyfél érkezett”, teszi hozzá.
A tanulók többsége jól fogadta a váltást, vannak, akik hiányolták a személyes jelenlétet, az introvertáltak viszont kifejezetten örültek annak, hogy nem kell csoportban tanulni. „Online oktatásnál fókuszáltabb a képzés, jobban oda tudnak figyelni a diákok, másik oldalról viszont hiányzik a személyes kapcsolat”, mondja Kovács.
Hogy melyik a jobb módszer, nem egyértelmű, de a többség tapasztalata szerint a nyelvi felkészítés hatékonysága nem romlott azzal, hogy online tartják az órákat.
Arra, hogy nyertünk vagy veszítettünk az online oktatással nincs egyértelmű válasz
mondja Légrádi.
„A nyelvtanuláshoz ugyanolyan készségekre van szükség az online térben is, mint személyesen. A jó nyelvtanárok továbbra is a jó / jónevű iskolában dolgoznak, tehát akár személyesen, akár online folyik az oktatás, az emberek tudják, hogy a minőség garantált" - mondja a szakmeber, aki szerint az online tanítás a járvány után is velünk marad, de a személyes találkozók sem tűnnek el.
Hibrid rendszerben működnek majd az iskolák, például heti egyik alkalommal személyesen, a másik alkalommal pedig online tartanak majd órát.