Óriási összegeket lehet keresni az E-sporttal, egy hazai versenyen az első hely 150 ezer eurót ér

Elemzések2021. nov. 28.Dajkó Ferenc Dániel

Budapesten rendezik a régió második legjelentősebb E-sport versenyét. FIFA és CS:GO versenyzők csapnak össze a V4 Future Sports Festival-on. A kiosztott díjak összértéke több százezer euróra rúg. Magyarországon 640 ezer ember vesz részt valamilyen módon az E-sportban, aminek a hazai piaca megközelítőleg 50 milliárd forintot tesz ki.

Több milliós nézettség

A járványhelyzet miatti egy éves kihagyás után idén novemberben újra megrendezték a 2018-ban indult V4 Future Sports Festivalt. Ez az esemény Közép-Európa egyik legnagyobb E-sport versenye, amit a korábbi években több tízezren követtek élőben a helyszínen és további milliós nézettsége volt online. Idén azonban a koronavírus fertőzés veszélye miatt a nézők csak online szurkolhatnak kedvenc csapataiknak – tudtuk meg a verseny helyszínének sajtóbejárásán.

Itt játszanak a V4FSF játékosai, a háttérben óriási ledfalra is ki lehet vetíteni amit egy-egy játékos lát, de az online közvetítésen az összes versenyző képernyője látható.

Budapesten tartják

A V4 Future Sports Festivalt Budapesten tartják. A rendezvény fontos célja, hogy létrehozzon egy V4-es identitást a videójátékos közösségekben – hangzott el a bejáráson. Azonban fontos megjegyezni, hogy a Visegrádi Négyek határain már jelentősen túlnyúlt a verseny az online lebonyolítás lehetőségét felhasználva több balkáni és kelet-európai országot is bevontak a fesztiválba.

Itt vonulnak be a versenyzők

FIFA és CS:GO

A V4-es E-sport verseny alapvetően két részből, gyakorlatilag két különálló bajnokságból tevődik össze. A programsorozat első felében a Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) játékosok mérik össze a tudásukat, a második felében pedig a FIFA 22-ben mérkőznek meg a V4-es és a V4 baráti régiós csapatok. A verseny során nagyon szigorú szabályok érvényesek. A számítógépekhez és a konzolokhoz csak a verseny idejére férhetnek hozzá a játékosok, és folyamatosan egy bíró is figyeli őket.A gépek semmilyen módon nem csatlakozhatnak a világhálóra, a versenyen zárt hálózat van kiépítve. A fejhallgatót és a monitort is a verseny szervezői biztosítják, csak a billentyűzetet és az egeret hozhatják magukkal a játékosok. A saját játék konfigurációkat külön ''melegítő'' helyiségekben telepíthetik fel a versenyzők egy SSD-ra amit a verseny előtt rakhatnak be majd a gépekbe.

Itt melegíthetnek be a játékosok és itt rakhatják rá a saját konfigurációjukat az SSD-kre. 

Komoly biztonsági szabály, hogy mindig legalább 1 perc késés van az online közvetítésbe iktatva, hogy senki ne tudjon külső segítséget nyújtani és segíteni az által, hogy elmondja mit lát az ellenfél. 

Az egyik legnépszerűbb FPS

A Counter-Strike: Global Offensive az egyik legnépszerűbb first-person-shooter, rövidítve FPS, egy belső nézetű taktikai akciójáték. A cél pályánként, és a szemben álló felek számára is különböző. Az e-sport versenyeken a támadó csapat igyekszik eljutni egy pálya A vagy B pontjára, ahová bombát telepíthetnek, ami az idő lejártával felrobban, s ezzel a kört megnyerik. Ezzel szemben a védők a bomba aktiválását szeretnék megakadályozni. Ha ez mégis megtörténik, akkor a cél a hatástalanítás. Ha a bombát hatástalanítják, vagy az egyik csapatból minden játékos kiesik, véget ér a kör. A küzdelmet befolyásolja a csapatok anyagi helyzete, ami függ a körökben nyújtott teljesítménytől. A játék során több gránátot és fegyvert is használhatunk, a mérkőzést pedig az nyeri, aki előbb éri el a 16 győztes kört.

Ilyen eszközökön zajlik a CS:GO bajnokság

12 csapat - 300 ezer euró

A rendezvény CS:GO versenye 2021-ben egy nyári online eseményből és egy őszi helyszíni döntőből tevődik össze.

A résztvevők a következőképp tevődnek össze:

  • 4 meghívott csapat sztárcsapat az aktuális világranglista és a régiós kötődés alapján (Gambit Esports, BIG, Movistar Riders, Entropiq)
  • 4 meghívott csapat a V4 országok nemzeti e-sport szövetségek által delegált csapatok (Sinners esports, Onyx, WISŁA ALL IN! GAMES KRAKÓW, Team Fiend)
  • 4 régiós bejutó csapat a V4 Future Sports 2021 online kupából (eSuba, Enterprise, NDE AGO, Magyar E-sport Válogatott)

A torna során kiosztott díjak összértéke nem kevesebb, mint 300 ezer euró.

A díjak a következőképpen oszlanak meg:

  • 1. helyezett 150.000 euró
  • 2. helyezett 60.000 euró
  • 3-4. helyezett 20.000 euró
  • 5-6. helyezett 10.000 euró
  • 7-8.helyezett 7.500 euró
  • 9-12. helyezett 3750-3750 euró
Itt játszanak a V4FSF játékosai, a háttérben óriási ledfalra is ki lehet vetíteni amit egy-egy játékos lát, de az online közvetítésen az összes versenyző képernyője látható.

Csapatot is menedzselhetünk

A második szakaszban a FIFA videojáték sorozat a valós futballt igyekszik szimulálni virtuális térben és egyúttal képes visszaadni az egyik legismertebb sportág hangulatát.

A mérkőzéseken a két-két e-sport játékos által irányított csapatok csapnak össze. Az élő labdarúgáshoz hasonlóan a virtuális pályán 11 futballista küzd 11 ellen, egyetlen céllal, hogy minél több gólt szerezzen és ezzel megnyerje a meccset.

Emellett menedzselhetjük saját csapatunkat, igazolhatunk világsztárokat, beállíthatjuk a megfelelő taktikai és stratégiai elemeket, de játszhatunk a számítógép ellen vagy interneten keresztül akár más játékosok ellen is. A hivatalos, nemzetközi e-sport versenyeken a profik a saját maguk által összeállított álomcsapatot küldik pályára, hogy a végén ők állhassanak a dobogó legfelső fokára. A legnagyobb világsztároktól kezdve a legrégibb klubcsapatokon át, a legnézettebb bajnokságokig mindent megtalálunk a futball szimulátor programban.

Itt játszanak a V4FSF játékosai, a háttérben óriási ledfalra is ki lehet vetíteni amit egy-egy játékos lát, de az online közvetítésen az összes versenyző képernyője látható.

11 ezer eurós fődíj

A V4 Future Sports Festival FIFA 22-es versenye egy őszi helyszíni döntőből áll, ahol 2 Playstation 5 platformon a 8 V4-es és 8 V4 baráti régiós országból meghívott egyéni játékos méri össze a tudását. A Visegrádi Négyek országain kívül Szlovéniából, Horvátországból, Romániából és Szerbiából érkeznek még játékosok.

A díjak összértéke a FIFA esetében 25 ezer euró, ami a következőképp oszlik meg:

  • 1. helyezettek: 11 000 EUR
  • 2. helyezettek: 5000 EUR
  • 3. helyezettek: 3000 EUR
  • 4. helyezettek: 2000 EUR
  • 5.-8. helyezettek: 1000 EUR

Ritka az ilyen verseny

A V4 Future Sports Festival egyébként nemzetközi szinten is jelentős E-sport eseménynek számít. Ezt jól mutatja, hogy a V4 CS:GO versenyét a HLTV.org, a világ legnépszerűbb, kizárólag a CS:GO e-sportra fókuszáló híroldala élőben, helyszíni tudósítással és egyedi anyagokkal közvetíti. Összeségében egyébként ritkák az olyan jellegű több játékot is felölelő versenyek, mint a V4-es és inkább az egy-egy versenyjátékra fókuszáló tornák a jellemzőek. A régióban fellelhető rendezvények közül a Katowice városában minden évben megrendezett Intel Extreme Masters a legismertebb. Ezen esemény után a V4FSF következik a sorban ismertség és díjazás tekintetében.

Az E-sport és a videójátékok piaca egyébként igen jelentős hazánkban. Egy idén készített kutatás alapján a magyar felnőtt lakosság 56 százaléka játszik valamilyen videójátékkal, ez pedig minimum 3 és fél millió főt jelent.

50 milliárdos piac

E-sport eseményen játékosként, vagy nézőként 640 ezer fő vesz részt. Ők jelentik az E-sport versenyek hazai fogyasztói bázisát. Az E-sport piac mérete mindent összevetve megközelítőleg 50 milliárd forintot tesz ki.

Forrás: V4FSF; esport.hu; eNET; ESPORTMILLA

Hazánkban a játékosok túlnyomó többsége 79 százaléka PC-t használ, a konzolok csak 21 százalékot hasítanak ki a piacból.

Forrás: V4FSF; esport.hu; eNET; ESPORTMILLA

A V4 versenyén szereplő két játék közül a CS:GO a második legnépszerűbb, míg a FIFA a negyedik legnépszerűbb játék hazánkban az e-sportolók körében. Az első helyen a League of Legends áll.

Forrás: V4FSF; esport.hu; eNET; ESPORTMILLA

Fontos kiemelni azt is, hogy az e-sport játékosok 84 százaléka nem csak játszik, hanem az E-sporthoz köthető videós tartalmakat is fogyaszt. 

Forrás: V4FSF; esport.hu; eNET; ESPORTMILLA

A nézők között a legnépszerűbbek az E-sport mérkőzések, ők lehetnek a potenciális hazai közönsége a V4FSF-nek és a hasonló versenyeknek.