Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Magyarországon is egyre népszerűbb az e-sport

Elemzések2020. dec. 20.Növekedés.hu

Töretlenül nő a video játékok népszerűsége itthon is. Az idei év legnagyobb e-sport eseményére 7696 egyéni és 802 csapatnevezés történt, és az online e-sport fogadások is tarolnak már Magyarországon is.

A huszonegyedik század egyik új vívmánya az e-sport, azaz egy olyan sportág, amiben a sportolók kifejezetten e-sportra gyártott videojátékokban mérhetik össze tudásukat és képességeiket. Bár még mindig sokan vitatják, hogy tényleg sportnak tekinthető-e ez az ágazat, sok országban, például Dél-Koreában, Kínában és az USA-ban hivatalosan is elismerik annak.

Bár Magyarországon még nem ismerték el hivatalos sportnak, és viszonylag lassan zárkózott fel ehhez az ágazathoz – hiszen az e-sport 48 éves múltra tekint vissza –, mára nálunk is rendszeresen rendeznek e-sport eseményeket, van szervezett ligánk és az állam is támogatja eme sportágat.

2018-ban alakult meg az e-sportban résztvevő tagokat tömörítő Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ), és ezzel párhuzamosan elindult az első magyar e-sport liga is, a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság (MNEB).

A Biró Balázs György elnökletével működő HUNESZ célja egyrészt az e-sporttal foglalkozó személyek érdekvédelme, a koordinált működés biztosítása és a szereplők kommunikációjának összehangolása. Emellett foglalkozik rendezvényszervezéssel – például az MNEB éves szintű szervezésével – és szakmai támogatást is nyújtanak az e-sportban résztvevőknek. További feladata a hivatalos csapatok nyilvántartása, oktatásszervezés, a PR tevékenység, tartalomgyártás és a médiatámogatás. Illetve az állami- és a piaci szereplőkkel, valamint a nemzeti szervezetekkel történő kommunikáció, kapcsolatépítés és közvetítés.

Az MNEB piaci oldalról fontos láncszem a hazai e-sportban, hiszen jelentős szponzorok sorakoztak fel mellette (például a K&H), illetve az állandó bajnokságok a jövőben lehetővé tehetik azt, hogy az e-sportból és az ahhoz kapcsolódó egyéb tevékenységekből a résztvevők megélhessenek – ami jelenleg még nem biztosított hazánkban.

Szintén 2018-ban, márciusban került először megrendezésre Budapesten a nemzetközi V4 Future Sports Festival, ami 2 milliárd forintos állami támogatást kapott.

A három napos sportesemény alatt a játékosok összesen négy játékban mérhették össze tudásukat:

Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), League of Legends (LoL), Clash Royale és FIFA.

Az utóbbi programnál ráadásul magyar győztest ünnepelhettünk, a V4 FIFA első helyezettje Szirtesi "Gabinho" Gábor lett. Ő amúgy tavaly első lett a Ziggo eBattle FIFA versenyén is, így csatlakozhatott a holland AFC Ajax klub e-sport csapatához.A második V4 Future Sports Festivalt tavaly szeptemberben rendezték meg, és bár ezúttal nem ünnepelhettünk magyar győztest, az esemény, ha lehet, még nagyobb volumenű volt.

Egyrészt a játékok listáján már ott volt az évről-évre egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Fortnite, illetve az e-sportolók összemérhették tudásukat az NBA2K20-ban, a Tekken 7-ben és a Gran Turismóban is.

A Tekken 7 esetében Magyarországé lett az ezüst- és a bronzérem.Mindkét eseményen olyan nagynevű nemzetközi csapatok látogattak Budapestre, mint a MIBR (CS:GO), a FaZe (CS:GO, FIFA, Fortnite), a Mousesports (CS:GO) és a két V4 között szétesett majd újra megalakult Virtus.pro (CS:GO).

21 ezer érdeklődőt vonzott a városba a rendezvény és 2,5 millióan követték élőben online.Mindkét V4 fesztivál nagy eseménynek, és az első jelentős mérföldkőnek számított a magyar e-sportban, ugyanis ezzel hazánk bebizonyította, hogy képesek vagyunk lebonyolítani egy többnapos, nemzetközi e-sport eseményt – ráadásul sportolóink is jól szerepeltek a rendezvényeken.

Sajnos azonban az idei V4 Future Sports Festival a koronavírus miatt elmaradt, de ez nem jelentette a hazai e-sport élet leállását.

A tervezett nemzeti offline bajnokságokat a játékosok védelme érdekében online rendezték meg. Ennek köszönhetően zavartalanul zajlott le a digitális térben

az idei év legnagyobb hazai e-sport eseménye, a 15 millió forintos összdíjazásúszintén 2018-ban indult K&H Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság (K&H MNEB), amire 7696 egyéni és 802 csapatnevezés történt, valamint 720 ezer néző követte online, 1.3 millió élő megtekintéssel.

De idén egy újabb mérföldkövet is elért a magyar e-sport közösség.

Augusztus 11-én a Szerencsejáték Zrt. megnyitotta a kapuit az e-sport fogadásra. Az első pár hétben még tesztüzemben, de szeptember 1-től már élesben működik a rendszer.

A Tippmix földi és a Tippmixpro online fogadási rendszerében a legnépszerűbb 11 hagyományos e-sportjáték 81 piaccal, illetve a szimulátor típusú bajnokságok esetében további három sportág számos piaccal vált fogadhatóvá.

A siker nem váratott magára. Néhány hét leforgása alatt

az e-sportfogadások már az összesített forgalom 7 százalékát tették ki, az új regisztrációk száma pedig a triplájára nőtt, és az újonnan érkezők fele az e-sport valamelyik szegmensére fogadott.

A legnépszerűbb fogadható játékok a FIFA (67%), a CS:GO (33%) és az NBA 2K (21%). Érdekesség, hogy az e-sport fogadások élesítése után a fogadók 92 százaléka fogadott a hagyományos focira és 22 százaléka a FIFA-ra. Az e-sport fogadásokból származó bevételek 64 százaléka pedig a sportjátékokból érkezik, úgymint a FIFA, az NHL és az NBA 2K játékok. A kifejezetten az e-sportra fogadók átlagéletkora pedig 32-33 év.

Látható tehát, hogy bár Magyarország lassan érte el a nyugati országok szintjét, alig pár év alatt sikerült elhelyezni magát a nemzetközi e-sport térképén mind rendezvények, mint e-sportolók terén.