Összefog a Volkswagen és az Amazon
ElemzésekA német autógyártó óriás és az Amazon Web Services hosszú távú megállapodást kötött a Volkswagen Industrial Cloud létrehozására. A Deutsche Welle hírügynökség utána járt, mi lehet a Volkswagen felhő alapú digitális termelési platformjának célkitűzése, olvasható a dw.com hírportálon.
Amikor a Volkswagen (VW) vezérigazgatója, Herbert Diess a közelmúltban egy selfie-t posztolt az Amazon vezérigazgatójával, Jeff Bezos-szal a MARS Konferencián, Palm Springs-ben, elindultak a találgatások arról, hogy a két vezető valamiféle új együttműködésen gondolkodik.
A gyanút csak erősítette, hogy Herbert Diess azt írta: „örömmel készülök arra, hogy együtt formáljuk a jövőt”.
A várakozásokkal, illetve azzal szemben, amit a MARS Konferencia neve sugallhat – vagyis a gépi tanulás, az automatika, a robotika és az űrktatás új fejleményei – az együttműködés nem az ön-vezető autókról szól.
A német autógyártónak az Amazon Web Services (AWS) szolgáltatásaira van szüksége, hogy felépítse a maga Volkswagen Industrial Cloud-ját, azt a számítógépes felhőt, amely a VW világszerte működő 122 termelési létesítményének egységes platformjává válhat.
Az elmúlt évben Herbert Diess egy új stratégia megalkotását jelentette be, amely célja, hogy
az autógyártó termelési hatékonysága 2025-re 30 százalékkal növekedjék.
Az új terv 2023-ra várhatóan 7,000 munkahely megszűnését és mintegy 2 570 milliárd Ft-nak megfelelő költség megtakarítását eredményezi, amelyet kutatás-fejlesztésre kívánnak fordítani.
Miről is szól tulajdonképpen a Volkswagen Industrial Cloud?
A VW termelési igazgatója, Oliver Blume egy közleményben leszögezte, hogy a termelékenység növelése „alapvető versenyképességi tényező” a vállalat számára. „Egy növekvő ipari termelési rendszert akarunk megalkotni, amely áttekinthető és hatékony, és minden érintett számára előnyökkel szolgál” tette hozzá Oliver Blume, aki egyben a VW Porsche márka vezetője is.
Az autógyártó célja, hogy szabványosítsa és hálózatba szervezze az összes termelési jellegű gépet, berendezést és rendszert, amelyek jelenleg különböző szoftver-programokat használnak. Ennek megvalósulása esetén a Volkswagen Industrial Cloud leegyszerűsítheti a rendszerek és a gyárak közötti adatforgalmat, a szűk keresztmetszetek előrejelzésével és elhárításával segíthet optimalizálni a VW termelési folyamatait.
Az első szakaszban a platform összekapcsolja a VW Csoport világszerte működő valamennyi gépét, üzemét és rendszerét, beleértve a leánycégek márkáit, így az Audit és a Porsche-t is. Hosszabb időtávon a VW integrálni akarja több, mint 1,500 beszállítóját és partner vállalatát is, amelyek ma 30 000 különböző helyszínen működnek.
Mi több, a VW közölte azt is, hogy tárgyal érdeklődő nagyvállalatokkal a Volkswagen Industrial Cloud-hoz történő csatlakozás lehetőségéről, mivel annak szolgáltatásai „nyílt platform” jellegűen mások számára is elérhetőek lesznek.
Az Amazon-felhő számítógépes kapacitásai
Noha az Amazon alapvetően e-kereskedelmi tevékenységéről ismert, az amerikai technológiai óriás háló-szolgáltatási divíziója (AWS) a világ meghatározó felhő-szállítója lett.
Ipari szakértők úgy becsülik, hogy az AWS bevételei 2022-ben el fogják érni a 18 360 milliárd Ft-nak megfelelő összeget.
A VW-Amazon együttműködésben az AWS szerepe a Volkswagen gyártóüzemei közötti, azonos idejű adatforgalom megteremtése lesz. Az AWS Internet of Things (IoT) szolgáltatása a gyártó üzemből kiindulva szervezi és elemzi majd az adatforgalmat.
Az AWS vezérigazgatója, Andy Jassy egy közleményben úgy fogalmazott: az általuk tervezett ipari felhő „újjáteremti a logisztikai és a termelési folyamatokat”
A felhőkben végzett számítástechnikai folyamatok a helyi szerverek helyett az internethez kapcsolódó táv-érzékelők hálózatára épülnek, és rugalmasan működő, hatalmas számítógépes kapacitást vehetnek igénybe. Céljaik elérése érdekében a VW és az AWS számos német városban, valamint a jövőbeni, Berlinben működő közös Industrial Cloud Innovation Center-ben körülbelül 220 szakembert állít a projektre. Azon dolgoznak, hogy az Industrial Cloud és annak első munkaműveletei 2019 végére üzembe álljanak.
Felkészülés a mobilitás új korszakára
Az együttműködésre kritikus időszakban kerül sor. A Volkswagen csak nemrég kászálódott ki a Dieselgate szennyezőanyag-kibocsátási botrányból és arra törekszik, hogy felkészüljön a mobilitás új korszakára.
Herbert Diess vezérigazgató azon dolgozik, hogy javítsa a termelés hatékonyságát és erősítse az innovációs tevékenységet. Noha a 12 márkát képviselő csoport tavaly 10,8 millió autót gyártott, ami 0,9 százalékkal több az előző évinél, az üzemi eredmény a 2017. évi 7,4 százalékról csekély mértékben, 7,3 százalékra csökkent. A VW bízik abban, hogy a termelés hatékonyabbá tételével a mutató idén 7,5 százalékra javítható.
Fontos körülmény, hogy az EU által bevezetett új, szigorúbb légszennyezési előírások a világ autógyártóit a CO2 – kibocsátás jelentős csökkentésére késztetik.
A VW ezért egy új, elektro-mobilitási stratégiát hirdetett meg, amely a következő évtizedben 22 millió elektromos hajtású autó gyártását célozza.
Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója a német járműipari csoport 2018-as éves mérlegét ismertető wolfsburgi sajtóértekezleten 2019. március 12-én. MTI/EPA/Jens Schlüter
A terv keretében a VW egy másik amerikai óriással, a Microsoft-tal is együttműködik egy program kialakításán, amelyet „az autóipar legnagyobb digitális rendszerének” neveznek.
A két vállalat 2018 szeptemberében bejelentette: a Microsoft Azure platformján közösen fejlesztik ki a „Volkswagen Automotive Cloud” – ot. Az együttműködés része annak az 1 124 milliárd Ft értékű programnak, amely a VW flottáját összeköti az internettel.
Az autógyártók és a szoftver-csoportok közötti partneri kapcsolatok egyre inkább általános követelménnyé válnak egy olyan időszakban, amikor az autósok már sokkal nagyobb figyelmet fordítanak a fedélzeti műszerekre és azok szolgáltatásaira, mint arra, hogy mi is dolgozik a motorház-tető alatt.
A VW szerint az új szolgáltatások között szerepel majd az autó-megosztás, az e-kereskedelmi alkalmazások, a jármű helyzetének GPS alapú követése, az elektromos autók számláinak kiállítása, a hatékony segélynyújtást lehetővé tevő hiba-felismerés és a flottakezelés is.