Összeomlott a Tesla, vége az álomnak?

Elemzések2023. okt. 22.F. T.

A héten zuhanásba váltott az autógyát részvényeinek árfolyama, miután csökkenő negyedéves nyereségről számolt be a társaság. Elon Musk még külön morgott is egyet, ami ugyancsak megviselte befektetőket.

Az év legrosszabb hetét tudja maga mögött a Tesla, miután részvénye több mint 15 százalékkal zuhant, ennek nagy része 3 nap alatt zajlott szerdától péntekig. Ami történt, nem véletlen: megtört a profit emelkedésének üteme, és Elon Musk, ahelyett, hogy optimista jövőképet vázolt volna fel, inkább bűnbakot keresett.

Tenyerükön hordozták

A jónevű céget, a világ első, csak elektromos autót gyártó vállalatát, melynek középkategóriás autóira évekig várt a közönség, a piac mostanáig a tenyerén hordozta. A befektetők olyan magasra hajtották fel az árat,

ahol a cég többet ért, mint a világ többi autógyára együttvéve.

Ez eleve irreálisnak tűnt, hisz vagy a világ autópiacának felét kellett volna megszerezni, vagy tartósan sokkal nagyobb profitrátával működni, mint a többiek. Eddig még az utóbbiban lehetett bízni, de most vége a reménynek. A Tesla egyelőre nem tudja megvalósítani azt az autópiacon, amit az Apple a mobileszközök piacán.

Árverseny

Már korábban közzétette a Tesla, hogy idei harmadik negyedéves eladásai elmaradnak a várakozásoktól és alacsonyabbak, mint a második negyedévi adat. Ezt Elon Musk részben gyártási problémákkal magyarázta, ugyanakkor elismerte, hogy egyre nagyobb a verseny a középkategóriás elektromos autóknál, sőt, más gyártók olcsóbb kategóriákat is kínálnak, így a Tesla beszállt az árversenybe.

Ennek eredményeképp a proft visszaesett: a cég 23 milliárd dolláros árbevétel mellett mindössze 1,85 milliárd dolláros nyereséget ért el, ami nem csak az előző negyedév, de a tavalyi harmadik negyedév adatánál is kisebb. Lenne ugyanakkor egy kitörése pont: ha a társaság megkezdené a rég beharangozott újabb típusok, mindenekelőtt a Cybertruck szállítását, melyre már egymillió darabos megrendelése van.

Na de hol a Cybertruck?

A CNBC szerint Musk szó szerint ezt mondta:

a saját sírunkat ássuk meg a Cybertruck ügyével.

Ilyet értelemszerűen semmilyen körülmények között nem mondhat egy cégvezető, amég akkor sem, ha nem gondolja komlyan, csak túlzásnak, vagy ami rosszabb, poénnak szánja, hisz ez maga a negatív reklám és marketing. A konkrétumok szintjén azt mondta, hogy nehezen indul a gyártás (ez a Model 3 esetében is így volt), és egy-másfél éven belüla a típus nem fog hozzájárulni a pozitív cash flow termeléséhez.

A Cybertruck ára még mindig nem is ismert, és Musk el is mondta, hogy az árazással gondban vannak, hisz azt próbálják kiszámítani, mit bírnak el a vásárlók.

A nehézségeket a külső okokra, a magas kamatkörnyezetre fogta, bár az 5,5 százalékos alapkamat még nem olyan drámai, hogy az amerikaiakat visszariassza a hitelből történő autóvásárlástól, az eurózónában pedig eleve alacsonyabb a kamat, és vélhetően jövő év végén már csökkenni fog mindkét nagy jegybanknál.

Részvényárazás

Elemzők szerint a csökkenő profitmarzs felveti, hogy már nem lesz olyan növekedési sztori, mint amire eddig számítottak, miközben a részvényárfolyam óriási növekedést áraz. A P/E (részvényárfolyam osztva az egy részvényre jutó nyereséggel) még az elmúlt napok zuhanása után is 60-as, míg a Ford esetében 11, a General Motors esetében mindössze 5 az érték. Nem véletlen, hogy a részvényesek megijedtek, és alaposan kitáraztak a papírból.