Már nem Elon Musk az e-autó király - Kína mindenkit kiüt a versenyből

Elemzések2023. feb. 17.D.J.

A Teslát letaszították a dobogó felső fokáról. Többé már nem Elon Musk cége adja el a legtöbb e-autót.

Nem is olyan rég az elektromos autó vásárlás még csak egy szűk kör hóbortja volt: 2012-ben mindössze 120 ezer e-autót adtak el összesen. Ma már egyetlen hét alatt többet értékesítenek a forgalmazók. Ott tartunk, hogy jelenleg az utakat több mint 16 millió e-kocsi járja. Persze ahhoz képest, hogy bő 1 milliárd autó van a világon, ez a szám még mindig nem kiugró, de a tendencia egyértelmű. Az e-autók lassan, de biztosan kiszorítják a többi technológiát.

Miközben az ellátási láncok problémái miatt a teljes autópiac nehéz időszakot él meg, az eladások pedig még mindig nem tudják elérni a COVID-járvány előtti szintet, az e-autó ágazat folyamatosan növekszik. Idén a piac mérete elérheti a 451 milliárd dollárt,

a következő időszakban pedig várhatóan évi 17 százalékos növekedéssel lehet számolni.

Még úgy is, hogy a KPMG friss kutatása alapján a szektorban dolgozó menedzserek attól tartanak, hogy a válság és a vele érkező infláció miatt az ágazat be fogja húzni a féket. A cégvezetők most arra számítanak, hogy 2030-ra az e-autók az új kocsi eladások 35 százalékát teszik ki majd. Egy éve még a becslések majdnem dupla ekkora arányról szóltak.

Jelenleg a legnagyobb piaci szereplőnek a kínai BYD Auto számít, amely idén átvette a vezetést az amerikai Teslától az eladott e-kocsik számában. Úgy jönnek fel az eladásaik, mint a talajvíz. A tavalyi harmadik negyedévben 537 ezer e-autót szállítottak le, 197 százalékkal többet mint egy évvel korábban.

Mindezt úgy, hogy egyelőre nagyrészt a hazai, kínai piacra koncentrálnak.

A Tesla, amely az említett időszakban 343 ezer járművet szállított le, Németországban rekordmennyiségű Model Y-t adott el. Ez azaz autó, amely itthon ugyan 20 millió forintnál is többe kerül, de a Tesla kínálatában még így is viszonylag olcsónak számít. A Teslánál egyébként az eladások ütemét jelentősen lassították a globális logisztikai nehézségek.

A dobogó harmadik helyén az a Wuling áll, amelyik főleg kisméretű elektromos autók gyártására koncentrál. Az alacsony áruk miatt ezek kifejezetten népszerűek Ázsiában. A Liuzhou-i központtal működő társaság éves szinten 31 százalékos növekedést produkált a harmadik negyedévben.

A Wuling egyik miniautójaA Wuling egyik miniautója

Az olyan márkákat, mint a Mercedes vagy a BMW a top ötös listától leszorította a szintén kínai GAC Motor. A németek közül egyedül a Volkswagennek jutott hely az ötös ranglistán. Náluk azután, hogy az e-autó részleg a második negyedévben tavaly megzuhant, a harmadik negyedévben már 28 százalékos növekedést produkált.

A legnagyobb e-autó márkák részesedése a teljes forgalomból (%)

  2021 Q3 2022 Q3
BYD Auto 11 20
Tesla 15 13
Wuling 6 5
Volkswagen 6 4
GAC Motor 2 3
Többiek 59 55
Forrás: counterpointresearch.com

Ha csak az európai piacot nézzük akkor persze egészen más kép tárul elénk. Az öreg kontinensen a Mercedes-Benz-é az első hely. Náluk a kínálatban több elektromos jármű van, mint bármely helyi versenytársuknak. Az érdeklődők ugyanis 20 modellből választhatnak. Viszont annak ellenére, hogy az e-kocsi eladások náluk tavaly a harmadik negyedévben 75 százalékkal nagyobbak voltak, mint egy évvel korábban és a 9,2 százalékos piaci részesedésükkel a legnagyobb szereplőnek számítanak,

a 10 legnépszerűbb e-kocsi között egyetlen modelljük sem szerepel.

A 10 legnépszerűbb elektromos autó részesedése a teljes forgalomból Európában (2022 Q3)

A 10 legnépszerűbb elektromos autó részesedése a teljes forgalomból Európában (2022 Q3)

Grafikon forrása: counterpointresearch.com