Szakadás helyett kiegyezett a hazai e-kereskedelmi világ

Elemzések2021. feb. 4.Devecsai János

Valószínűleg a belengetett új érdekképviselet nem fog megalakulni. Az e-kereskedőknek a korábbi hírekkel ellentétben továbbra is egyetlen nagy szövetsége lehet a jövőben.

Az utóbbi hónapokban a hazai e-kereskedelmi világ a szakadás szélére került.

Az online értékesítésben részt vevő cégeknek 2005 óta egyetlen nagy szövetsége volt Magyarországon: az Ecommerce Hungary. Ám komoly esély volt rá, hogy az érdekképviselet most először ketté fog válni.

A hírbomba tavaly novemberben robbant. Ekkor derült ki, hogy a szektor néhány meghatározó szereplője, így például az Alza.hu, az Euronics és a GLS egy teljes új szakmai szervezetbe akar tömörülni.

Az Ecommerce, hogy megakadályozza a tagok kilépését beindította a szervezet megreformálását.

Az elnökség felismerte, hogy a szövetség működése a mai igényeket már egyébként se tudja kiszolgálni. Az elnöki túlsúly is nagy volt, ráadásul sok fontos kérdésben nem tudták megfelelően védeni az e-kereskedők érdekeit.

Idén a tagok visszajelzései alapján megszületett az új alapszabály, amelyet január 29-én el is fogadtak. Most kedden pedig hivatalosan is bejelentették a szövetség átalakulását.

Az Ecommerce úgy tűnik sikeresen túllendült a krízisen.

Várkonyi Balázs, az Extreme Digital és az eMAG vezetője ennek kapcsán a növekedés.hu-nak azt mondta:

A kedden bejelentett új, tagozatokon alapuló szövetségi forma révén az Ecommerce Hungary tökéletesen ki tudja szolgálni a magyar e-kereskedelmi piac kisebb és nagyobb szereplőit, teljesítve a korábban kiválást szorgalmazó tagok kéréseit. Velük jelenleg is zajlik az egyeztetés.

Az átalakulás előtt komoly problémát jelentett, hogy a régi rendszerben nem tudták jól kezelni, hogy az eltérő méretű szereplőknek különböző igényeik vannak.

Az évek során az Ecommerce tagok száma alaposan felduzzadt: ma már közel kétszázan vannak.

A maroknyi nagyvállalat közül pedig többen is úgy érezték, hogy újabban nehezen jutnak szóhoz a kisebb cégek mellett.

Ezért most három külön tagozatot hoztak létre a szervezeten belül.

A kisvállalatiba tartoznak azok, akiknél az áruforgalom évi 800 millió forint alatt van. Akiknél ez a mutató 800 millió és 10 milliárd forint között mozog azok a középvállalati tagozatot képezik, míg e fölött pedig a nagyvállalati tagozatba tartoznak az e-kereskedelmi szereplők.

A platform szolgáltatók, így például a Szállás.hu, nettó 1 milliárd forint feletti éves árbevétel esetén már a nagyvállalati tagozatba tartoznak.

Ezt a platformok piaci súlya és az eltérő bevétel/nyereség arány is indokolja

idézi a hivatalos közlemény Szigetvári Józsefet, a Szallas.hu Csoport vezérigazgatóját és az Ecommerce Hungary elnökségi tagját.

Az új struktúrában a szövetség élén álló elnök döntési súlya is csökkent. Viszont ő fogja biztosítani a tagozatok közötti koordinációt. A tagozatok önálló jogi személyként folytatják tevékenységüket. Mindegyiknek saját vezetője is lesz. Őket február 8-án választják meg.