Itthon szakadás szélén áll az online kereskedelmi cégek világa
ElemzésekKomoly gondok kerültek felszínre a hazai e-kereskedelemben. Az új érdekképviselet belengetett alakulása csak a jéghegy csúcsát jelenti.
Tavaly még azok is megtanulták, hogy kell online vásárolni, akik eddig hallani se akartak a netes rendelésről. Ahogy kiürültek az utcák és lakat került a fizikai boltokra, a webes üzleteket elárasztották a vásárlók. Az eMAG-nál például karácsony táján azzal kalkuláltak , hogy decemberben akár 45 százalékkal is nőhet a rendelések száma 2019-hez képest.
Kétségtelen, hogy a tavalyi esztendő volt az e-kereskedelem nagy éve. Talán ezért is olyan meglepő, hogy az ágazat egén újabban mégis megjelentek a sötét fellegek.
Mindehhez tudni kell, hogy itthon az online kereskedelem terén dolgozó cégeknek egyetlen nagy szövetsége van: a 2005 óta működő Ecommerce Hungary. A tagjaik között vannak egyszemélyes vállalkozások és nemzetközi multik is. Majdnem minden nagy piaci szereplő belépett ebbe a érdekképviseletbe, a Szállás.hu-tól és a Libritől kezdve az eMAG-on át a Mastercardig.
A mintegy kétszáz tag között nem csak e-kereskedőket, hanem bankokat, logisztikai vállalatokat, webfejlesztőket és marketing cégeket is találunk. Közös bennük persze, hogy mindannyiukat érinti az online értékesítés világa.
Az, hogy van némi széthúzás a szövetségen belül az másfél hónapja vált világossá.
Vagyis nem sokkal azelőtt, hogy az Ecommerce elnökének, az online kereskedelem egyik hazai úttörőjeként elhíresült Nagy Sándornak lejárt a három éves megbízatása. Az alapszabály szerint a soron következő tisztújításon jelöltként már nem indulhatott újra és távoznia kellett a tisztségéből. Ezen a felálláson pár tag azonban változtatni akart. Néhányan egy beadványban kérték az alapszabály átírását. De Nagy Sándor így se maradhatott tovább. A kérdésről ugyan szavaztak, de mivel szavazategyenlőség alakult ki, az ügyében nem történt változás.
Miután a távozása biztossá vált, jött a nagy fordulat. November végén kiderült, hogy Nagy Sándor vezetésével új online szakmai szövetség fog létrejönni.
Az ágazatban sokan a netes lapokból értesültek arról, hogy magyarországi webes kereskedelemnek ezentúl nem egy, hanem két nagy érdekképviselete lesz. Az új társaság nevet még nem kapott, de már a bejelentés pillanatában kiderült, hogy több meghatározó szereplő is csatlakozni fog hozzájuk. Így például a GLS, az Euronics és az Alza.hu.
Az új szövetség nem Nagy Sándor ötlete volt. Szakmabeli cégek biztatták arra, hogy segítsen egy olyan új érdekképviselet létrehozásában, amely a kereskedelmi szakma fejlődésére fókuszálva a jelentős, nagy szereplőket tömöríti magába.
A fejleményeket látva az Ecommerce elnöksége úgy döntött, hogy a november 30-ra tervezett tisztújítást elhalasztják és a tagoktól érkező meglátások és igények alapján beindítják az egyesület megreformálását.
A cél, hogy megakadályozzák a szervezet szétszakadását. Hogy ebben mekkora sikert fognak aratni az még a jövő zenéje. Mindenesetre Ormós Zoltán elnökségi tag, az Ecommerce Reform Munkacsoportjának a nevében tegnap írt egy levelet a szövetség tagjainak, melyben elsősorban a folyamatban lévő átalakulásról beszélt. Úgy fogalmaz:
Nem túlzás azt állítani, hogy az Ecommerce Hungary működésének eddigi legfontosabb heteit éljük át így a 2020-2021-es évváltás során.
Mint írja:
Nagyon sokat változott az iparág helyzete és ezzel együtt az e-kereskedők elvárása is, hiszen 2021-re már túl vagyunk az e-kereskedelem hőskorszakán. Sokféle igény jelentkezik tagjaink részéről, melyeknek a régi forma már egyre kevésbé tud/tudott megfelelni.
Az eddigi egyeztetésekre hagyatkozva Ormós pár példát is mond, amelynek mentén az Ecommerce-nek a tagok visszajelzései alapján meg kéne változnia. Például látható igény van rá, hogy az eddigieknél jobban figyelembe vegyék, hogy a tagok között nagyok a méretbeli különbségek és az eltérő volumenek, eltérő igényeket szülnek.
A felvetett problémák sorába került, hogy a közhasznú egyesületi státuszuk miatt eddig nem állhattak lobbierejükkel, szakértelmükkel a tagjaik mellé egy olyan ügyben például, mint a jogsértő webáruházak listájának kérdése.
Rendkívül igazságtalannak érzem jogászként én is azt, hogy egy relatíve kis súlyú jogsértés miatt két évig fent legyen egy e-kereskedő ezen a listán
írja Ormós. De egyebek mellett a levélben arról is szó esik, hogy az elnöki túlsúlynak a tagok véleménye alapján véget kéne vetni. Idézzük:
A Szövetség első 15 évében meghatározó szerepe volt az elnöknek. Ez természetesen megkönnyítette az alapítást követő években a manőverezést a tagi érdekek dzsungelében egy kisebb méretű szervezetben, ugyanakkor kiszolgáltatottá is tette a Szövetséget az aktuális elnök vezetési stílusának, kapcsolatrendszeréből fakadó preferenciáinak és végső soron, személyiségének. Ha egy kis szervezetről vagy egy kis kft-ről beszélünk, akkor ezek a kockázatok teljesen vállalhatóak. Ha azonban egy több száz (akár ezer) piaci szereplőt tagjai között tudni akaró Szövetségről beszélünk, akkor az elnöki túlsúly tagjaink véleménye szerint már nem tartható fent.
A nagy kérdés most az, hogy az Ecommerce meg tudja-e akadályozni, hogy a tagjainak egy része különváljon. Hogy mennyire lesz sikeres az Ecommerce reformja az valószínűleg a következő napokban fog eldőlni. A szövetség holnap fog online formában egy „Nyílt Reform Meetupot” tartani, ahol a fontos kérdéseket „élőben” meg tudják vitatni az érintettek. Az észrevételeket, javaslatokat 15-éig gyűjtik be, majd az új alapszabályt január 29-én fogadják majd el.