Táblázat arról, hova lehet repülni most Budapestről
ElemzésekLassan visszatér az élet a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérre, egyre több járat indul júniusban. Folyatódnak a fejlesztések is, a válsághelyzet sem ingatta meg a létesítmény működését, gazdálkodását - közölte a növekedés.hu-val a Budapest Airport.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér helyzetét a koronavírus-járvány okozta nemzetközi válsághelyzet sem tudta megingatni. A társaság a több mint 99 százalékos forgalomkiesés és a kiesett bevételek okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudja tartani a repülőtér biztonságos működését, és biztosítani tudja a forgalom újraindítását - közölte megkeresésünkre a létesítményt üzemeltető Budapest Airport (BUD).
A Budapest Airport az előre jelzett 17 milliós utasszám helyett körülbelül ennek a felével számol idén, és a prognózisok szerint az utasok száma 2022-ben sem érheti el a válság előtti szintet. A fejlesztések többsége viszont folytatódik: nyárra elkészül a 16,9 millió eurós beruházással megvalósuló új csomagosztályozó csarnok, továbbá június végén átadják a több mint 30 millió euróból megvalósuló, új 1. móló második fázisát is.
A Budapest Airport Zrt. beruházásainak teljes összege 2020-ban várhatóan meg fogja haladni a 70 millió eurót.
Lassan, de beindul a polgári utasszállítás is, egyre több légitársaság üzemelteti járatét, igaz többen még csak részlegesen.
Júniustól a következőképp alakul a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren elérhető járatok menetrendje
Lufthansa Csoport | Útvonal | |
Lufthansa |
Frankfurt, június 1, napi járat |
|
Swiss Airlines |
Zürich, június 8, heti 3 járat |
|
Brussels Airlines | Brussels, június 16, heti 4 járat | |
Eurowings |
Stuttgart, június 11, heti 3 járat |
|
Czech Airlines |
Prága, június 15, heti 3 járat |
|
Wizz Air | Több útvonal is elindult, júniusban további új útvonalak várhatóak, a hátárnyitások függvényében | |
Ryanair | Jelenleg a London Stansted útvonal üzemel, júliustól fokozatos visszatérés | |
Air France | Párizs, június 1, heti 2-3 járat - Ez még megerősítésre vár | |
SunExpress | Antalya, június 21-től, heti 1 járat | |
KLM | Amszterdam, jelenleg is üzemel, napi 1 járat | |
Kínai légitársaságok | Egyelőre kínai hatósági tiltása vonatkozik a nemzetközi utazásokra, július előtt nem valószínű az újraindulás | |
Öböl-menti légitársaságok | Qatar Airways heti 3 járat indulását jelentette be, az Emirates heti 4 járattal kezd júliustól, de a pontos időpont a globális utazási korlátozások feloldásának függvénye | |
Észak-amerikai légitársaságok | American Airlines és az Air Canada Rouge nem indít közvetlen, szezonális járatot 2020-ban. |
Arra is kiváncsiak voltunk, hogy ezentúl mennyiben lesz más a létesítmény működése, milyen fokozott szabályokat alkalmaznak. Ezzel kapcsolatban azt közölték, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) az európai légiközlekedésre vonatkozó közös ajánlásokat adott ki, amelyek biztosítják a repülőterek járványidőszak alatti biztonságos működését.
A Budapest Airport bevezette az ajánlásokban foglalt intézkedéseket, és azokkal összhangban biztosítja az utasok és a repülőtéri személyzet egészségének védelmét.
Az EASA és az ECDC által kiadott ajánlások célja, hogy a repülőtér-üzemeltetők és tulajdonosok, a légitársaságok és repülőtéri hatóságok számára iránymutatást adjon az utasforgalom fokozatos és biztonságos újraindításához. Ehhez - a személyzet és az utasok egészségének védelme érdekében - különböző biztonsági óvintézkedéseket kell alkalmazni, csökkentve a koronavírus terjedésének kockázatát a repülőtéren és a repülőgépek fedélzetén.
Mint írták, a jelenlegi járványügyi helyzetben a repülőtér-üzemeltetők feladata, hogy földi kiszolgáló partnereikkel együtt garantálják az utasok repülőtéren való tartózkodásának biztonságát. A nemzetközi ajánlásokban megfogalmazott intézkedések segítségével - bár azok különös erőfeszítést igényelnek a repülőterektől - minimálisra csökkenthető a járvánnyal összefüggő egészségügyi kockázat a repülőtéri tartózkodás során.
Az ajánlások kiterjednek az utazás első fázisától az utolsóig; egyebek mellett a repülőtérre történő megérkezésre, a check-in folyamatára, a biztonsági ellenőrzésre, a repülőgépbe való beszállításra, a poggyászkiadásra, illetve az útlevél- és a határellenőrzésre is vonatkoznak.
A napokban kiadott protokoll egyebek mellett a következők fontosságát hangsúlyozza:
- Ahol csak lehetséges, a személyek közötti 1,5 méteres távolság betartatása.
- Maszkviselés és rendszeres kézfertőtlenítés ösztönzése az utasok és a személyzet körében.
- A legfontosabb, vírussal kapcsolatos tudnivalók kommunikálása az utasok felé.
- Rendszeres fertőtlenítő takarítás, különös tekintettel az utasok által gyakran megérintett felületekre.
- Az érintésmentes repülőtéri ügyintézés elősegítése.
- A szellőzőrendszer folyamatos fertőtlenítése, a megfelelő légcsere biztosítása.
- Védőfelszerelés viselésének biztosítása a személyzet számára, térelválasztó plexi telepítése ahol lehetséges.
- A repülőtér kérje az utasokat, hogy kísérő nélkül lépjenek be a repülőtérre, minimalizálva ezzel az egyidejűleg a létesítményben tartózkodók számát, és biztosítva az egymástól számított megfelelő távolság megtartását. Kísérők belépése csak indokolt esetben lehetséges, amennyiben az utas speciális segítséget igényel (például kiskorú vagy mozgásában korlátozott).
- A repülőtér biztosítsa, hogy az utasok tisztában legyenek a repülőtér által életbe léptetett egészségvédelmi intézkedésekkel, és azokat a biztonságos és egészséges környezet fenntartása érdekében betartsák.
A repülőtér-üzemeltető a forgalommentes időszakban fertőtlenítő nagytakarítást végzett a repülőtéren, melyet folyamatosan fenntart. A személyek közötti 1,5 méteres távolság betartatása érdekében padlómatricákat, a tranzitterületen minden második ülésére pedig tiltómatricákat helyeztek ki. A személyzet azon tagjai számára, akik munkájuk jellegéből adódóan az utasoktól nem tudják tartani a másfél méteres védőtávolságot, kötelező a maszk viselése, és ahol ez megoldható volt, a Budapest Airport térelválasztó plexit telepített a személyzet és az utasok közé.
A terminálokon hamarosan fertőtlenítő hatású szőnyegek gátolják a kórokozók cipőn történő behordását, az épületben pedig rendszeresen fertőtlenített szellőztetőrendszer gondoskodik a megfelelő légcseréről.
A terminálokon január óta ötnyelvű információs kiadványok tájékoztatják az utasokat a koronavírus elleni védekezéssel kapcsolatos tudnivalókról. Az utasok számára a BUD az épület minden pontján automata kézfertőtlenítőket helyezett ki.
A légiáruszállítás is folyamatos, a dedikált cargo forgalmat bonyolító ügyfelek (Cargolux, Korean Air, Qatar Airways Cargo, Turkish Cargo) járatai menetrendszerűen üzemelnek, hasonlóan az integrátor cégekhez (DHL Express, Fedex, TNT Express, UPS). A menetrend szerinti légi teheráruszállító járatok mellett számos speciális charter járat is érkezik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.
A budapesti repülőtér 2020 áprilisában 10 264 tonna teherárut kezelt, az év első 4 hónapjában pedig összesen 43 395 tonnát, amely a tavalyi év azonos időszakához képest 0,6 százalékos növekedést jelent.
Áprilisban az áruszállító (freighter) gépmozgások, tehát a fel- és leszállások száma 612 volt a tavalyi 437-hez képest. Az idén áprilisban érkező légi teheráru összesen 4704 tonna szállítmányt tett ki, de ezen felül 1752 tonna kamionon érkező árut is kezelt a repülőtér. A repülőtérre legnagyobb mennyiségben Németországból, Kínából, Törökországból, az Egyesül Arab Emírségekből és Belgiumból érkezett légi teheráru.