Tarolnak a hírességek saját italmárkái

Elemzések2020. dec. 6.Növekedés.hu

A legnagyobb sztárok újabban saját italmárkákkal igyekeznek aprópénzre váltani hírnevüket.

Amikor a rapper Jay-Z egy 2006-os számában (Show me whatyou got”) az Ace of Spade arany üvegeiről szövegelt, kiváló reklámot csinált az Armand de Brignac Brut Gold pezsgőmárkának, amelynek logója valóban egy pikk ász (ace of spades, a legtöbb francia kártyával játszott játékban a legmagasabb értékű, legerősebb lap.)

Egy palack ebből már potom 120 ezer forint környékén kapható. Jay-Z később bevásárolta magát a gyárba, sőt többségi tulajdont is szerzett benne -s ezzel megelőzte korát.

A legnagyobb sztárok az utóbbi években sorra kaptak rá a saját italmárkákra.

A csúcsminőségű tequila piacon például jelen van George Clooney, Michael Jordan, Justin Timberlake, a rapper Sean “Diddy” Combs, valamint Dwayne “The Rock” Johnson is”.

Tutira mentek, a prémium minőségű tequilák fogyasztása ugyanis 2015 és 2019 között az Egyesült Államokban ötször olyan gyorsan növekedett, mint a kevésbé jóké, éves átlagban 14 százalék volt a növekedés mértéke. Persze az is lehet, hogy a sztárok hírverése csábította a tequila felé a fogyasztókat.

A hírességek által befuttatott italmárkákra aztán lecsapnak a piac nagyágyúi.

Így például a világ egyik legnagyobb italcége, a Diageo augusztusban 610 millió dollárért vette meg három másik kisebb márkával együtt az Aviation Gin-t, amelyben Ryan Reynoldsnak kisebbségi tulajdonrésze volt. Egy éve pedig egymilliárdot fizettek a George Clooney által tulajdonolt Casamigos tequiláért.

A multi által biztosított szélesebb körű terjesztés jót tett az eladásoknak, a forgalom a júliushoz viszonyított egy évben csaknem 70 százalékkal emelkedett. A Casamigos megvételét erősen kétkedő vélemények fogadták, de az idő George Clooney-t és a Diageo-t igazolta. Aztán később az Aviation felvásárlását már örömmel fogadták a részvényesek.

A celebritások olyan faktort biztosítanak a termékeknek, amely a mai, a közösségi média által uralt világban már nélkülözhetetlen: az autentikusságot.

Conor McGregor, a ketrecharc királya McGregor’s Proper No. Twelve Irish néven dobott whiskey-t a piacra. (Nagyjából 10 ezer forint körül van egy palack, nem is olyan vészesen drága.) Dwayne “The Rock” Johnson pedig a Teremana tequilával van jelen a piacon.

A trend azt mutatja, hogy megfordult a helyzet a reklámpiacon. Korábban a nagy márkák szerződtették le a sztárokat, hogy azok hírneve segítsen az eladásokon. Napjainkban a sztárok sorra hozzák ki saját márkáikat, s a multik ezeket vásárolják fel. A hitelesség, az autentikusság jön először, s csak utána  a nagy pénz.

Jól mutatja ezt Kim Kardashian esete, aki reklámozni kezdte a Midori nevű dinnyelikőrt, amit rajongói nem nagyon díjaztak, lévén a celebritás korábban hangsúlyozta, hogy nem iszik alkoholt.

Vannak aztán olyan partnerségek is a celebek és az italgyártók között, amelyeknek keserves kijózanodás, jókora másnaposság lesz a vége.

Így járt Bruce Willis a nagyjából a piac középső szegmensét megcélzó Sobieski vodkával.

A márka anyavállalata 2009-ben végül csak egy kisebbségi tulajdonrészt tudott neki felkínálni, nem tudták kifizetni. A francia anyacég csődvédelembe menekült, több millió dollárral maradt adós a világ megmentőjének, aki a saját vodkáját végül nem tudta a felszínen tartani.

A pozitív példák közé tartozik Ryan Reynolds és a gin esete. Az Aviation 2018-ban kereste meg a sztárt, kicsit megkopott a márka fénye.

A gin az USA-ban az öregek itala volt, a fogyasztóknak a gin-tonicot szürcsölgető protkós, súlyosan kivakolt, hosszú vörös műkörmös öreg nők jutottak eszébe róla.

A jóképű fiatal sztár érkezése azonban sikeresen fordította át a ginhez kötődő negatív asszociációkat. Jay-Z is rákapott az italra, a pezsgővel elért sikerek után résztulajdont szerzett a D’Usse VSOP konyakban. A magánéletben is hírhedt ketrecharcos, Conor McGregor érkezését kétségekkel fogadta a whiskey piac. A sztár azonban a negyedik legnépszerűbb ír viszkivé tette márkáját és fellendítette az eladásokat. McGregor egyébként egyike azon keveseknek, akik nem-amerikaiként meg tudnak maradni ezen a piacon. Egy másik ilyen híresség a szintén a Diageohoz kötődő David Beckham, aki a Haig Club Scotch eladásait igyekszik népszerűsíteni.

A számos példából egy általános tanulság is leszűrhető. A celebritás-befektetések esetében kevés, ha a sztár csak a nevét adja - ez a Kardashian dinnyés likőr sztoriból világos. A jó eladásokhoz kell a személyiség is.

A pandémia betett kissé az üzletnek. A celebek nevével ugyan az online térben nagyon sok mindent el lehet adni, de a tömény italok tipikusan abba a kategóriába tartoznak, amelyet először a bárokban kóstolnak meg az emberek.