Tényleg ennyi pénz van a sörben?
ElemzésekA világ sörpiaca rendívül koncentrált, folyamatos integrációk után néhány nagy játékos fedi le a világpiac 50 százalékát, miközben a maradék 50 százalékon milliónyi kisebb sörfőzde osztozik. A tőzsdén jegyzett óriások remekül szerepelnek, ugyan meg kell küzdeniük a kézműves sörök terjedésével és a nagy adósság-állományaikkal, de a növekedés egyelőre megállíthatatlan. A világ legnagyobb sörcégei, így
- a piacvezető, belga-amerikai-dél-afrikai Anheuser-Busch InBev (Stella Artois, Budweiser, Corona, Miller, Leffe),
- az európai Carlsberg (Carlsberg, Tuborg)
- és Heineken (Amstel, Heineken),
- illetve az itthon kevéssé ismert, de Kínában erős CR Snow (Snow)
Feltörekvő országok
Nem, korántsem erről van szó, de a fogyasztási szokások globális kiegyenlítődése révén a világ nem-sörfogyasztó országai is bekapcsolódtak az „ivászatba”. Pár éve az orosz piac volt nagyon jó, újabban az ázsiai. Ezt a hatást hívják, vélhetően a McDonalds globális sikerei révén hamburger-effektusnak. Mindenki ugyanazokat a filmeket, ugyanazokat a fogyasztási szokásokat látja, és valóban kiegyenlítődnek az étel-ital nemzetközi trendjei.Kína nagyon megy
A belga-maerikai AB 2016-ban vette meg a dél-afrikai SABMillert (a mi Dreherünk korábbi tulajdonosát), és azóta negyedévről, negyedévre jobb és jobb eredményeket produkál. Igaz a felvásárlás során nagyon eladósodott, hiszen akkor a 20 százalékos piacvezető vette meg a 10 százalékos másodikat, ez pedig jó nagy falatnak bizonyult. Szerencsére a tervezett 2,8 milliárd dolláros szinergia helyett ma már azt kommunikálja a cég, hogy 3,2 milliárd dollárt spóroltak a közös működtetéssel. A növekedés motorja Kína, ahol kétszámjegyű a fogyasztás bővülése, a globális csoport meg is szerezte az egyik legnagyobb kínai gyártót, a Harbint, de remekül hasított Brazília sörpiaca is.Vietnam és Forma-1
A dán Carlsberg Vietnamra koncentrált, ahol vett egy nagy helyi sörgyárat (Habeco). Érdekesség, hogy Ázsia nem teljesít egységesen, mert az indiai piacon viszont elmaradt az áttörés. A Heineken már 125 sörgyárat birtokol, és globális erejét mutatja, hogy a foci BL és a rögbi szponzorációja után tavaly a Forma 1-be is beszállt. A cégek pénzügyi számai is javulnak, elsősorban az egyszeri és a pénzügyi hatásoktól kiszűrt EBITDA-mutatók.Jönnek a kézművesek
Ám a világ fogyasztási szokásai változnak, egyre inkább teret hódítanak a kis, kézműves márkák. Minden nagy cég értékes sörmárkákkal rendelkezik, de az egyik legfontosabb kihívásuk, hogy miként tudnak a kézműves sörök piacán is labdába rúgni, mert a fogyasztás, elsősorban a fejlett piacon egyre inkább ebbe az irányba tolódik el. Eddig két válasz született- a kézműves sörök folyamatos felvásárlása
- a meglevő márkák felülpozícionálása, vagyis a gyártók egyre több márkát igyekeznek a legmagasabb prémium kategóriákba besorolni