Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Térképre tettük az európai autópályák sebességhatárait – nagyok az eltérések

Elemzések2023. júl. 31.Dajkó Ferenc Dániel

Mekkora sebességgel autózhatunk a spanyol autópályákon? Hogyan változik a sebességkorlátozás Franciaországban, ha esni kezd az eső? Melyik országban a legszigorúbb a szabályozás? Hol vezettek be szezonálisan, vagy akár napszakok szerint változó sebességkorlátozást? Térképre tettük az európai autópályák személyautókra vonatkozó sebességhatárait.

Nem egyértelmű a 130 km/h

Gyakran visszatérő kérdés az autópályák kapcsán a megengedett maximális sebességhatár megemelése, esetleg mérséklése. Magyarországon jelenleg legfeljebb 130 km/h sebességgel haladhatunk az autópályákon anélkül, hogy szabályt szegnék. Sokan kevésnek érzik, míg mások így is sokallják ezt a tempót. Utána jártunk milyen sebességkorlátozások érvényesek az egyes európai országokban a személyautóval közlekedőkre az autópályákon.

Mivel a szomszédos országok mindegyikében azonos a legmagasabb megengedett sebesség az autópályán, így könnyen azt hihetnénk, a 130 km/h egységes sztenderdnek számít Európában, az ettől eltérő szabályozás pedig csupán ritka kivételnek tekinthető. Ez azonban korántsem helytálló és rendkívül nagy különbségek tapasztalhatóak az egyes országok autópályákon alkalmazott sebességkorlátozásai között.

Legmagasabb megengedett sebesség az autópályákon az egyes európai országokban 2023-banAdatok forrása: Európai Bizottság hivatalos honlapja

80 km/h

A legszigorúbb egyértelműen Málta. A kis szigetországban mindössze 80 km/h-val közlekedhetünk az autópályákon, ami kevesebb, mint amennyi itthon a főutakon megengedett. Így, ha az autónk teljesítményének felső határait szeretnénk feszegetni, azt lehetőleg ne Máltán tegyük. A szigorú szabályozásnak egyébként viszonylag prózai okai lehetnek. Málta rendkívül apró ország, ahol nincsennek igazán nagy távolságok, így nem is igazán indokolt nagy sebességgel száguldozni a helyi utakon. Ha ez nem lenne elég a helyi autópálya ’’hálózat’’ gyakorlatilag folyamatosan lakott területeket érintve halad keresztül a szigeten, így a zajterhelés csökkentése és a biztonság is szempont lehetett az alacsony sebesség meghatározása során.

100 km/h

Nem sokkal megengedőbb Ciprus, Hollandia és Norvégia sem, hiszen mindhárom országban mindössze 100 km/h a maximális sebesség, amivel az autópályákon közlekedhetünk.

Ciprus esetében Máltához hasonló szempontok határozzák meg az alacsony limitet.

Ezzel szemben Norvégiában az időjárás és a biztonság mérvadóak, habár a kettő összefügg. Földrajzi szempontból Norvégia különösen kitett a téli időszakban az extrém időjárási jelenségeknek. Utóbbiak eleve indokolttá teszik, hogy szigorúbb legyen a norvég szabályozás. Ennél is fontosabb azonban, hogy Norvégia célként tűzte ki, hogy senki ne veszítse életét közúti balesetben az ország útjain. Ennek megfelelően fejlesztik a közlekedési infrastruktúrát és a szabályozást is ennek a célnak rendelik alá. Úgy tűnik sikerrel, hiszen Norvégiában halnak meg a legkevesebben az utakon egész Európában. Egymillió lakosra Norvégiában csupán 16 halálos közúti baleset jutott, míg az európai átlag 44.

Hollandiában szintén a biztonságos közlekedés előmozdítása vezette a döntéshozókat, amikor napközben 100 km/h-ra csökkentették a sebességhatárt a pályákon. Érdekesség, hogy éjszaka, amikor kisebb a forgalmiterhelés megengedett a 130, illetve egyes szakaszokon 120 km/h-s sebeség.

110 km/h

Svédország és Lettország sem támogatja a száguldozást. A helyi autópályákon 110 km/h a limit. A cél ezúttal is a magasabb közlekedésbiztonság. Ennek helyességét a svéd baleseti statisztikák is alátámasztják, hiszen Svédország útjai is a legbiztonságosabbak közé tartoznak Európában.

Lettország kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az országban valójában nincs klasszikus értelemben vett autópálya-hálózat. A helyi sztrádák inkább a hazai autóút kategóriába sorolhatóak be, utóbbiak esetében pedig itthon is 110 km/h a sebességhatár.

Örök kivétel

Az Egyesült Királyságban egy rendkívül furcsa szám: 112 km/h a sebességkorlát. Ez alapján a britek is hasonlóan szigorúak a szabályozásban, mint a svédek. A furcsa érték oka pedig az, hogy a szigetországban a sebességet mérföld/órában mérik és az átváltásnál nem 10-el osztható értéket kapunk.

120 km/h

Számos ország 120 km/h-s korlátozást használ, ami már közelít a hazai értékhez. Ezek Spanyolország, Portugália, Belgium, Írország és Svájc. Ha nyaralni utazunk ezekben az országokban sem árt odafigyelni, hogy más szabályok érvényesek az utakon.

A jól ismert 130 km/h

A 130 km/h-s szabályozást alkalmazók tábora is népes. Érdekes módon megfigyelhető, hogy kimondottan a régiónkban elterjedt a 130 km/h, mint legmagasabb megengedett sebesség, de ide sorolható Olaszország, Dánia és Görögország is. Érdekesség, hogy néhány ország kifelé kacsintgat a 130-as korlátozásból. Ausztria pár évig egyes szakaszokon kísérleti jelleggel megpróbálkozott a 140 km/h-val, ám úgy tűnik nem találták kielégítőnek az eredményeket, így megszüntették a 140-es szakaszokat. A kísérlettől gyorsabb haladást és ezáltal kisebb lokális környezeti terhelést reméltek, de a várt eredményeket nem érték el. Nemrég a csehek jelentettek be hasonló projektet. Szintén csupán meghatározott szakaszokon a jövőben 150 km/h-s sebességkorlátozást fognak bevezetni Csehországban. A kérdés, hogy jobban sikerül-e nekik, mint az osztrákoknak.

140 km/h

Vannak olyan országok is ahol gyorsabban lehet hajtani a gépkocsikat, mint 130 km/h. Ide sorolható Lengyelország és Bulgária, hiszen mindkét országban 140 km/h a megengedett legmagasabb sebesség a pályákon. Bulgária esetében ez a nagyfokú megengedőség súlyos kérdéseket vet fel, hiszen a bolgár utak a második legveszélyesebbek az Európai Bizottság rangsora alapján. Két éve, 2021-ben 82 halálos közúti baleset történt Bulgáriában, ami sokkal rosszabb eredmény, mint az európai átlag. Így nem túl indokolt, hogy a helyi szabályozás ilyen megengedő.

Lengyelország esetében egészen más a helyzet. A lengyel baleseti statisztikák eleve sokkal jobbak a bolgárnál, és átlagon felüli csökkenést mutat a halálos közúti balesetek száma éves összevetésben Lengyelországban. A 140 km/h-s engedékenység pedig egyértelműen indokolt abból a szempontból, hogy nagy távolságokat kell megtennie a lengyel autósoknak az ország nagy méretéből fakadóan.

Határok nélkül

A csúcstartó egyértelműen Németország. A német autópályák mindenki számára a korlátlan száguldás lehetőségéről ismertek. Ha meghallják a német autópálya kifejezést, sokak lelkiszemei előtt megjelenik, amint a stuttgarti autószalonban frissen megvásárolt német prémiumautót meghajtják a helyi autópályán és büntetlenül kipróbálhatják, mikor tilt le a jármű elektronikája. A helyzet pedig az, hogy ezt valóban meg lehet tenni, hiszen a német autópályákon csak ajánlott sebesség van, ami 130 km/h, viszont sebességkorlátozás legfeljebb szakaszosan található, ezt viszont táblával jelölik és szigorúan be is tartatják. Bármilyen meglepő a korlátlan száguldás lehetősége nem vezet extrém mennyiségű balesethez Németországban. Valójában kimondottan biztonságosnak számítanak a német utak. Ez vélhetően a helyi magas szintű vezetési kultúrának, a német autóállomány kiváló állapotának, a helyi úthálózat magas minőségének az együttesének köszönhető. A megengedő német szabályozás kimondottan olyan dolog, amit valószínűleg más országban nem lehetne problémák nélkül bevezetni. Mindemellett időről időre felmerül Németországban is, hogy korlátozásokat vezessenek be az autópályákon ez azonban egyelőre nem történt meg.

Egyedi szabályozás

Végül fontos szót ejteni néhány kivételről is. Némely országban ugyanis az időjárási körülményektől, illetve évszaktól teszik függővé a szabályozást, ami valószínűleg nem teljesen elvetendő ötlet.

Franciaországban alapesetben 130 km/h a megengedett legmagasabb sebesség az autópályán, ha viszont esik az eső 100 km/h-ra csökken a maximális sebességhatár, rossz látási viszonyok (pl. sűrű köd) esetén pedig mindössze 50 km/h-val lehet hajtani a francia sztrádákon.

Észtországban szezonális a szabályozás. Nyáron 110 km/h-val lehet hajtani, ami télen mindössze 90 km/h-ra csökken.

Litvániában ennél is bonyolultabb a helyzet, mivel a vezetési tapasztalat is számít. Azok akik legalább 2 év vezetési tapasztalattal rendelkeznek áprilistól októberig 130 km/h-val; míg novembertől márciusig 110 km/h-val hajthatnak. A 2 év alatti vezetési gyakorlattal rendelkező vezetők számára viszont 100 km/h a legmagasabb megengedett sebesség télen és nyáron egyaránt.

Finnország egyfajta kakukktojás, ahol nincs egységes sebességkorlátozás az autópályákon. Mindenhol külön tábla jelzi a megengedett legnagyobb sebességet, ami így 80, 100 és 110 km/h- között változik. Ebből egyébként jól kitűnik, hogy a finn szabályozás kimondottan szigorúnak tekinthető.

Nem csak a sebességhatárokon múlik

Mindent összevetve látható, hogy a hazai szabályozás a 130 km/h-val inkább megengedőnek számít európai összevetésben, hiszen a legtöbb országban alacsonyabb tempó a megengedett. A nagyfokú közlekedésbiztonságra törekvő országok körében láthatóan elterjedt gyakorlat, hogy alacsony szinten húzzák meg a sebességhatárt, de Németországban és Lengyelországban jól látható, hogy a magasabb megengedett sebesség sem feltétlenül vezet káoszhoz, hiszen ez egy nagyon sok összetevős kérdés, ahol hatalmas szerepe van a helyi vezetési kultúrának.