Tovább fognak emelkedni a benzinárak, egyre nehezebb helyzetben a fuvarozók
VállalkozásA közúti fuvarozás költségei 2023-ban mélyen az infláció alatt emelkedtek, ezzel szemben a közúti fuvarozási árindex előrejelzése szerint 2024-re akár az infláció ötszörösével is növekedhetnek.
A recessziót okozó sokkok, mint az energiaválság, az élelmiszerár-sokk és az infláció reáljövedelmet csökkentő hatásai, elmúlásával a gazdaság élénkülését várhattuk. A tavalyi évben viszont elmaradt a fellendülés.
Úgy tűnt, hogy a magyar gazdaság 2023 harmadik negyedévében kilábalt a recesszióból. A negyedik negyedévben azonban a gazdaság teljesítménye újra stagnálásba váltott.
-elemezte a gazdasági helyzetet Madár István, a Portfolió.hu vezető elemzője, az MKT elnökségi tagja a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának online kerekasztal-beszélgetésén. A fórumon a hatalmas költségemelkedés okait, valamint a gazdasági, olajipari és fuvarpiaci hatásait elemezték a szakértők.
2023 negyedik negyedévében egy rendkívül intenzív dezinflációs folyamat zajlott le a magyar gazdaságban. Tehát, az év második felében a magyar gazdaságot egy árstabil időszak jellemezte.
Ugyan nem volt kifejezetten mély a recesszió, viszont igen széles idősávra terjedt ki. Jól látható, hogy ez elapasztotta a magyar gazdaság növekedését. Amennyiben a magyar gazdaság a következő időszakban dinamizálódni tud, akkor is a 2 százalékos GDP növekedés tűnik reálisabbnak, mintsem a 4 százalékos.
-számolt be a várakozásairól Madár István.
Továbbra is emelkednek az üzemanyagárak
Az orosz-ukrán háborút megelőzően 10-15 dollár között volt a Brent-típusú kőolajár és az alacsony kéntartalmú dízelár közötti hordónkénti különbség. A háború megindulását követően ez a különbség nagy mértékben megváltozott. Volt, olyan pillanat, amikor majdnem 100 dollárra rúgott az árkülönbség.
Tavaly a negyedik negyedévben 17,5 százalékkal csökkent a dízel nagykereskedelmi ára Európában, az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ez a változás nagymértékben a Brent és a dízel közötti árkülönbség csökkenésnek köszönhető.
-vizsgálta az üzemanyagárak változásának okait Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj-és gázipari elemzője.
A magyar kiskereskedelmi árrés a benzin és a dízel esetében egészen 2022 közepéig 60-90 Forint közötti sávban mozgott. Ezt követően, főként a nyári időszakban, nagymértékben megnőtt ez az árrés, ami 140-160 Forintot is elérte. Amint 2022 végén kivezetésre került az ársapka, ez az árrés csökkenésnek indult. Mostanra az ársapka bevezetése előtti időszakra esett vissza a kiskereskedelmi árrés, ami főként a benzin esetében érvényesült.
Az üzemanyagárak stagnáló, vagy enyhén növekvő pályát fognak befutni az elkövetkező egy-két évben, a mostani piaci helyzet szerint. Arra számítok, hogy hatossal, de inkább hetessel kezdődő üzemanyagárat fogunk látni a magyar kutaknál.
-nyilatkozott a várakozásairól Pletser Tamás.
A geopolitikai hatások is a magasabb olajárak felé mutatnak. Ezeknek már idén is érezhettük a hatását, többek között a huszi lázadók vörös-tengeri támadásai miatt. Ezért az összes olajszállító és olajterméket szállító hajó inkább 10-12 nappal hosszabb úton, Afrikát megkerülve szállítja Európába az Indiából és Közel-Keletről származó nyersolajat.
Válságban a közúti áruszállítás
2022-ben, főként az első és a második negyedévben, magasan zárt a közúti áruszállítás teljesítménye. Ezt követően erőteljes csökkenés következett be. A 2023-as évben, a kisebb kiugrások ellenére is, egy romló trendet figyelhettünk meg.
-foglalta össze a közúti áruszállítás teljesítményét Lajkó Ferenc iparági szakértő, a DigiLog Consulting ügyvezető igazgatója, az MKT Logisztikai Szakosztályának elnöke.
2023 negyedik negyedévében 7 százalékkal csökkent az áruszállítás összteljesítménye az előző évhez képest. A közúti teljesítmény ennél is rosszabbul teljesített, mert 9,2 százalékos romlást mutat.
A belföldi fuvarozásban egy trendforduló következett be, mert 12 százalékos javulást ért el, miközben az előző három negyedévben folyamatosan romlott a teljesítménye. Ezzel szemben a nemzetközi fuvarozás teljesítménye a negyedik negyedévben 22 százalékkal esett vissza.
A fuvardíjak, a kapacitásfelesleg miatt, 3-4 százalékkal csökkentek, emellett a fuvarozócégek mintegy 9 százalékos költségnövekedést szenvedtek el. Mind a belföldi, mind a külföldi közúti fuvarozás veszteségesen működött 2023 harmadik és negyedik negyedévében.
2024-ben akár az infláció ötszörösével is emelkedhetnek a közúti fuvarozás költségei, ezt az emelkedést 4 százalékos inflációhoz viszonyítva lehet számolni. Idén akár 16-21 százalékos költségnövekedéssel számolhatnak a fuvarozók.
-számolt be Lajkó Ferenc a közúti fuvarozás költségeinek drasztikus emelkedéséről.
A közúti fuvarozás költségeinek alakulásáról szóló teljes beszélgetést ezen a linken tekintheti meg.