Túlfeszítette a húrt a TikTok, de most kihívója akadt
ElemzésekCsak pár napja, hogy a Universaj Music Group (UMG) zenekiadó nem újította meg szerződését a kínai tulajdonú céggel, a felhasználók azonban visszakövetelik kedvenceiket, őket nem érdekli a jogdíjvita. De hogyan is láncolt magához mindenkit a TikTok, felhasználót és zenészeket egyaránt?
Február elsején rémültön észlelték a TikTok felhasználók, hogy rengeteg videót töröltek, többek között
olyan világsztárok zenéi váltak elérhetetlenné, mint Taylor Swift, pontosabban zenéik nem használhatók fel videók készítésekor.
Az ok: kiadójuk, az UMG nem vállalta az eddigi feltételeket, miszerint a TikTok árbevétele mindössze 1 százalékát fizeti ki a művészeknek, miközben zenéiket korlátlanul felhasználhatja mindenki.
Még nem minden tartalmat vetetett le az UMG: február vége a végső határidő, akkor gigantikus tartalom tűnne el, ha addig nem egyeznek meg.
Bárki lehet DJ
Ezzel el is jutottunk az alapproblémához, illetve ahhoz, hogy mi okozta a TikTok olyan páratlan sikerét, amivel a konkurencia alig tud valamit kezdeni.
Az alkalmazás lehetővé teszi, hogy a felhasználó, amikor videóit elkészíti, szinte tetszőleges zenét használjon fel hozzá az egész poptörténelemből anélkül, hogy ennek érdemi jogdíjvonzata lenne. Lényegében bárki, bármely felhasználó DJ lehet, és keverheti a zenéket akár 100 milliós közönségnek.
Igen ám, de a hús-vér közönségnek játszó DJ-k esetében nagyon komolyan veszik a jogdíj kérdését, a többi videómegosztón sem használhat fel jogdíjköteles zenét senki úgy, hogy ne teljesítené a megosztó szerődéses feltételeit.
A megosztók komolyan veszik a jogdíjfizetést az iparágban megszokott módon, jóllehet indulásukkor annak idején ők is hosszasan tárgyaltak, de akkor valahogy meg kellett alkotni egy új iparág jogi kereteit.
Kihasználta a lehetőséget
A TikTok azonban úgy gondolta, ezzel nem sokat foglalkozik, és ez ellen nem tudot sokat tenni a zeneipar, mert a felhasználók több mint egymilliárdos serege úgy hozzászokott a korlátlan videókészítési lehetőségekhez és pláne a korlátlanul felhasználható és keverhető, alakítható zenékhez, hogy senki nem mert igazán fellázadni.
A zenekiadók végül belementek, hogy olyan szerződést kötnek, amely szerint
a TikTok csak töredékét fizeti annak a jogdíjnak, ami hasonló hallgatottság/nézettség, vagy pláne felhasználás és saját alkotásként való közzététel esetén szokásos a többi közösségi médiánál.
Örüljenek a reklámnak
A TikTok azt állítja, hogy ez így mindenkinek jó, hisz a művészek olyan reklámlehetőséget kapnak, mint még soha. A közönség adott esetben 40-50 éves zeneszámokat kap fel, és ezek újra a slágerlistákra kerülnek, így csatornákon is meredeken megugrik nézettségük/hallgatottságuk, így ott megnő a bevételük.
Ezzel a cég tulajdonképen azt használja ki, hogy egy teljesen nyugati tulajdonú társaság, pláne olyan óriások, mint a Meta vagy az Alphabet (Google) egyszerűen nem akarnak és mernek olyan platformot üzemeltetni, ami ennyire ellenkezik a kialakított szabályokkal, így a TikTok átmenetileg verhetetlen marad.
Az első fecske
A Universal Music most fellázadt ez ellen, pláne, hogy a mesterséges intelligencia is elszabadult, és végképp követhetetlen a jogvédett zeneművek felhasználása.
A tárgyalások ugyanakkor folytatódnak, mivel mindkét félnek kellemetlen az ügy.
A Universal csak akkor nyerne ezzel, ha a közönség így tömegesen átkényszerülne az Instagram Reels-re vagy a YouTube shorts-ra, ennek azonban meglehetősen bizonytalan az esélye.
A TikToknak is kellemetlen, hogy ifjú felhasznállóinak milliói őrjöngenek, hogy hol a kedvenc zenéjük, pláne, ha még el is pártolnak.
Kétoldalú megegyezési kényszer
A UMG művészeinek egyelőre nem tétel az a bevétel, amitől így elesnek, hisz a TikTok eleve igen keveset fizet. Az viszont a TikToknak is nyomasztó lenne, ha február végén törölni kellene a teljes tartalmat, amihez a nagy zeneműkiadónak köze van, ezt nem is kockáztathatja meg.
A legvalószínűbb, hogy megegyezésre jutnak magasabb összeggel, kérdés, hogy ezt aztán a többiek is évvényesíteni tudják-e.
Már érdemes alkalmazkodnia
Ugyanakkor, ha a TikTok továbbra is piacvezető akar maradni világszerte, és már ömlik hozzá a gigantikus (jelenleg évi bő 10 milliárd dollár) bevétel, akkor ő is jobban jár, ha lassan közelíteni kezd az iparági normákhoz, és
nem kockáztatja a létrehozott hatalmas pénzgyár működését ilyen botrányokkal.