Újabb fordulat érik: Trump kihátrálhat az autóalkatrész vámok mögül is
ElemzésekDonald Trump elnök felvetette, hogy ideiglenesen mentesítheti az autóipart az ágazatra korábban kivetett alól, hogy időt adjon az autógyártóknak a beszállítói lánc kiigazítására. Az elnök szerint ugyanis az autógyártóknak időre van szükségük ahhoz, hogy áthelyezzék a gyártást Kanadából, Mexikóból és más helyekről. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.
Trump nyilatkozata az autóalkatrészek vámtételeivel kapcsolatban egy újabb fordulat lehet - vélik az elemzők. Annál is inkább, mert Trump vámintézkedései már így is mély aggodalmakat keltettek a Wall Street közgazdászaiban, mivel egy esetleges amerikai recessziónak adtak esélyt.
Amikor Trump március 27-én bejelentette a 25 százalékos autóvámokat, azokat „állandónak” minősítette. Ráadásul az elnök akkor még úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem érdekli, ha a külföldi autógyártók a vámok miatt árat emelnek. Szerinte ha a külföldiek emelik az áraikat, akkor az emberek amerikai gyártású autókat vásárolnak majd.
A valóság azonban ennél árnyaltabb.
A vámok nem mások, mint az importált árukra kivetett adók, olyan terhek, amiket az amerikai vállalkozásoknak is fizetniük kell. És ugyan az importált járművek 80 százalékára már április elejétől vonatkozik a 25 százalékos importvám, vagyis drágulnak a külföldi autók, autóipari szakértők szerint nem lesz egyszerű elkerülni az áremelkedést az amerikai autók vásárlásával sem,mivel az USA-ban összeszerelt autókhoz is importált alkatrészeket használnak, ami minden egyes dollárnál 40 cent áremelést jelent a vám.Az amerikai autógyárak különböző mértékben támaszkodnak az importált alkatrészekre: a Tesla Model Y esetében például az alkatrészek értékének 70 százaléka az Egyesült Államokban vagy Kanadában készült. A Ford F-150 esetében viszont ez az arány 45 százalék.
Republikánus képviselők egy csoportja már felvetette, hogy azok az Egyesült Államokban összeszerelt autók, amelyekhez Mexikóból és Kanadából vesznek alkatrészeket, teljesen vámmentesek lehetnek, ha megfelelnek az USA, Kanada és Mexikó közötti megállapodásnak, amelyet Trump kormánya 2018-ban tárgyalt meg.
Az Egyesült Államokban felhasznált autóalkatrészek közül azonban sok nem Mexikóból és Kanadából, hanem más országokból származik.Kanada és Mexikó után Kína következik a lítium-ion akkumulátorok exportja miatt. Japán a negyedik, Dél-Korea az ötödik, Németország pedig a sorrendben a hatodik.Az acélra és az alumíniumra kivetett vámok miatt pedig a költségek akkor is emelkednének, ha nem lenne autóalkatrész-vám, mert a vámemelés nyomán az acél és az alumínium ára az Egyesült Államokban emelkedik.
Sőt, gyakorlatilag nincs olyan járműmodell, amely 100 százalékban amerikai gyártású alkatrészeket használna.A Wall Street Journal szerint a Ford lehet a legjobb helyzetben, ez a cég tudja leginkább átvészelni a vámokat, mivel az Egyesült Államokban értékesített személyautóinak, pick-up teherautóinak és terepjáróinak 80 százalékát belföldön gyártják, és így az alkatrészek nagy részét is.
A Ford F-150-esek számos alkatrésze, például a generátorok és a kerekek azonban külföldről származnak, és májustól ezek az alkatrészek az új, 25 százalékos adóval szembesülhetnek, ezértaz importvámok több ezer dollárral emelhetik fel az átlagárat.A Nemzeti Autópálya-forgalom Biztonság Szövetség (NHTSA) adatai szerint egyes, az Egyesült Államokban gyártott Toyota gépkocsisorok, például a Corolla, legalább 25 százalékos értékben tartalmaznak Japánból importált alkatrészeket.
A Toyota szóvivője elmondta, hogy a vállalat által az Egyesült Államokban 2024-ben értékesített járművek 47 százaléka az USA-ban készült.
A USA Today több autógyártó adatait elemezve megállapította, hogy az Egyesült Államokban összeszerelt és eladásra kínált összes modell esetében az alkatrészek 47 százaléka (érték szerint) az Egyesült Államokból vagy Kanadából származott.
Szakértők szerint egy átlagos, USA-ban gyártott jármű alkatrészeinek - érték alapján számolt - 50 százaléka importált.A vámok autóiparra gyakorolt hosszú távú hatását nehéz megjósolni, előrejelzések szerint az érintett járművek árai 10-15 százalékkal emelkedhetnek, a teljes vámtarifa hatálya alá nem tartozó járművek esetében pedig legalább 5 százalékos áremelkedés várható.
