Van olyan megyeszékhelyünk, ahová Budapestről akár negyed órával rövidebb az út vonattal 

Elemzések2022. jan. 9.Dajkó Ferenc Dániel

Egyes városok Budapestről vasúton gyorsabban megközelíthetőek, mint autóval, azonban a megyeszékhelyek többségébe közúton juthatunk el a leggyorsabban. Salgótarján viszonylatában akár egy órával is hosszabb lehet az út vonattal. Négy megyeszékhelyünkre csak átszállással utazhatunk vasúton, viszont egy kivételével mindegyik vizsgált város megközelíthető 4 sávos úton.

1,7 millióan élnek a megyeszékhelyeken

Magyarország lakosságának egy jelentős része, megközelítőleg 1 millió 700 ezer ember él a megyeszékhelyeken, és a koronavírus járvány alatti lezárások óta egyre többen költöznek a vidéki nagyvárosokba. Számos kimutatás készült már arról, hogy milyen az életszínvonal, a foglalkoztatottság vagy éppen a beruházási ráta ezeken a településeken, sőt időről időre azt is megnézik hol a legboldogabbak az emberek. De az is fontos lehet az ott élők és a helyi vállalkozások számára, hogy a városukból mennyi idő alatt és milyen módon lehet eljutni a fővárosba.

Jó a 4 sávos úthálózat

Autóval napjainkban a megyeszékhelyek szinte mindegyike megközelíthető négysávos úton keresztül. (A hazai négysávos úthálózatról a növekedés.hu elemzése ide kattintva olvasható.) Zalaegerszeg jelenleg még nem kapcsolódott be a négysávos úthálózatba, de már tervezés illetve kivitelezés alatt áll az oda vezető gyorsforgalmi út. Békéscsaba képez még egyfajta kivételt, hiszen a város rendelkezik gyorsforgalmi kapcsolattal, viszont az oda vezető 2X2 sávos út még nem kapcsolódik közvetlenül az országos hálózathoz, azonban már folyamatban van a teljes kapcsolat megteremtése. Hasonló helyzetben van Kaposvár is, csak ott nem gyorsforgalmi út épül, hanem 4 sávos főút. Salgótarján és Veszprém helyzete annyiban speciális, hogy ugyan végig megközelíthető kiváló minőségű 2X2 sávos úton mindkét város, azonban ezek az utak csupán főútnak minősülnek.

úthálózat: Autóval napjainkban a megyeszékhelyek szinte mindegyike megközelíthető négysávos úton keresztül.

Abból kifolyólag, hogy hasonló minőségű úthálózat köti össze szinte az összes megyeszékhelyet a fővárossal, az egy kilométerre levetített utazási idő tekintetében nincs igazán nagy különbség az egyes városok között. Az autópálya hálózat sugaras szerkezetének köszönhetően gyakorlatilag mindegyik megyeszékhely megközelíthető jelentősebb kitérők nélkül a 4 sávos úthálózaton Budapestről. Összehasonlításunk során a távolságot mindegyik esetben a budai oldalon a Lánchíd mellett található 0-ás kilométerkő és az adott megyeszékhely központja között számoltuk. Ez annyiban minimálisan torzíthatja az adatokat, hogy apró előnyt jelenthet a dunántúli városoknak, de a végeredményt jelentősen ez nem befolyásolja. A menetidő kalkulálása során átlagos forgalommal számoltunk, balesetek és útépítések okozta fennakadások nélkül, a sebességkorlátozások betartását feltételezve.

Tatabánya van a legközelebb

A 0-s kilométerkőtől Nyíregyháza van legmesszebb, utána közvetlenül Debrecen következik. A két város hozza a papírformát. Debrecenbe a legtöbb idő eljutni autóval a Lánchídtól, de a Nyíregyházára vezető út is csak 2 perccel rövidebb. Ez a különbség gyakorlatilag elhanyagolható és maximum annyiból fakad, hogy Debrecen bevezető útjain enyhén nagyobb a forgalom. A legközelebb Tatabánya van Budapesthez és a menetidő is a Komárom-Esztergom megyei megyeszékhely felé a legrövidebb, mindössze 45 percet tesz ki az út. 
 
Az alábbi táblázatban a megyeszékhelyek és a főváros közötti leggyorsabb út hossza és menetideje található személyautóval, növekvő sorrendben:
  Tatabánya Székesfehérvár Kecsekemét Győr Veszprém Szekszárd Salgótarján Szolnok Eger Szeged Kaposvár Miskolc Szombathely Pécs Zalaegerszeg Békéscsaba Nyíregyháza Debrecen
idő 0:45 0:51 1:13 1:17 1:22 1:33 1:36 1:37 1:44 1:55 1:59 2:08 2:12 2:15 2:25 2:26 2:31 2:33
km 60,4 km 64,2 km 92,4 km 121 km 115 km 156 km 119 km 111 km 142 km 175 km 187 km 195 km 221 km 238 km 227 km 209 km 245 km 242 km
(Az összes város adatainak a megtekintéséhez csúsztassa el a táblázatot!)

Szolnokra gyorsabb a vasút

Vonattal már jóval érdekesebb a helyzet. A vonatok menetidejét a MÁV weboldalán található adatok alapján az elérhető leggyorsabb járatok menetidejét figyelembe véve kalkuláltuk. Késéssel nem számoltunk.  Meglepő módon, de van néhány város, ahová némileg gyorsabban eljuthatunk vasúton, mint autóval. Ilyenek Szolnok, Miskolc, Székesfehérvár és Debrecen. Tatabányára percre pontosan megegyezik az autó és a vonat menetideje. A vasút előnye Szolnok esetében a legjelentősebb, kereken negyedóra. A többi városba autóval lehet gyorsabban eljutni.

Vonattal már jóval érdekesebb a helyzet. A vonatok menetidejét a MÁV weboldalán található adatok alapján az elérhető leggyorsabb járatok menetidejét figyelembe véve kalkuláltuk. Késéssel nem számoltunk.

Egy óra is lehet a különbség

Salgótarján esetében a legdurvább a vonat hátránya, közel egy órával lassabb a vasút a nógrádi megyeszékhely esetében. Ennek az az oka, hogy Salgótarján és Budapest között csak átszállással lehet vasúton közlekedni. Salgótarján mellett Szekszárd és Kaposvár esetében van szükség átszállásra, mindhárom esetben egyszer kell átszállni, és az átszállás után csak személyvonattal lehet tovább haladni. A többi város mind közvetlenül megközelíthető átszállás nélkül vonattal és Eger kivételével mindegyik esetben Intercity, Eurocity sőt Győr és Tatabánya viszonylatban Railjet Xpress járat is elérhető. A hevesi megyeszékhely sincs rossz helyzetben. Úgynevezett Interregio járatok is közlekednek óránként Eger és a főváros között, gyors, alacsony-padlós Flirt motorvonatokkal. 

Az alábbi táblázatban a megyeszékhelyek és a főváros közötti leggyorsabb vonat út hossza és menetideje található növekvő sorrendben:

  Tatabánya Székesfehérvár Kecsekemét Szolnok Győr Veszprém Eger Miskolc Szekszárd Szeged Debrecen Békéscsaba Salgótarján Szombathely Kaposvár Pécs Nyíregyháza Zalaegerszeg
idő 0:44/0:45 0:45 1:17 1:22 1:23 1:28 1:48 1:56 2:04 2:22 2:28 2:29 2:33 2:34 2:37 2:46 3:01 3:08
km 73 km 67 km 106 km 100 km 140 km 112 km 140 km 182 km 158 km 191 km 221 km 196 km 126 km 243 km 204 km 237 km 270 km 239 km
leggyorsabb vonat típusa Railjet/IC IC/gyors IC/gyors IC/gyors Railjet/IC/EC IC/gyors Interregio IC IC/Interrégió IC/gyors IC IC/gyors Interregio+Személy IC IC+Személy IC IC IC
átszállás 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 1 0 0 0
(Az összes város adatainak a megtekintéséhez csúsztassa el a táblázatot!)

Ahol szükség van átszállásra, ott mindegyik esetben jelentős a vasút hátránya. Emellett a pécsiek, a nyíregyháziak, a zalaegerszegiek, a kaposváriak, a szombathelyiek, és a szegediek számára okozhat komolyabb időhátrányt, ha vasúttal utaznak. A háttérben több tényező is állhat, úgymint a pálya állapota, a felújítások miatti forgalom/sebességkorlátozások, vagy például Nyíregyháza esetében a vonat kitérővel közelíti meg a Nyírség központját. A többi város esetében maximum néhány perces hátránya van a vonatnak.

Az alábbi táblázatban a rövidebb menetidejű közlekedési eszköz előnye található, percben kifejezve, a főváros és az adott megyeszékhely viszonylatában:

város Tatabánya Békéscsaba Eger Kecsekemét Debrecen Székesfehérvár Győr Veszprém Miskolc Szolnok Szombathely Szeged Nyíregyháza Pécs Szekszárd Kaposvár Zalaegerszeg Salgótarján
A gyorsabb közlekedési eszköz és annak az előnye percben autó autó autó autó vasút vasút autó autó vasút vasút autó autó autó autó autó autó autó autó
0 3 4 4 5 6 6 6 12 15 22 27 30 31 31 38 43 57
(Az összes város adatainak a megtekintéséhez csúsztassa el a táblázatot!)

Folyamatosak a fejlesztések

Összességében tehát a megyeszékhelyek túlnyomó többsége autóval gyorsabban megközelíthető, mint vonattal és vannak kirívó esetek, ahol óriási, akár fél-egy óra a vasút hátránya. Érdemes megjegyezni, hogy folyamatosak a fejlesztések a MÁV-nál és egyre jobb a vidéki nagyvárosok vasúti elérhetősége. 2018 előtt például Egerbe is csak átszállással, sokkal hosszabb menetidővel lehetett volna eljutni. Ezekre a fejlesztésekre egyébként nagy szükség is van, hiszen nincs mindenkinek autója és környezetvédelmi, illetve közlekedésbiztonsági szempontból is szerencsés ha minél többen választják a vonatot. Az autópályák, (különösképp az M1, M7, M5, M3) ráadásul egyre telítettebbek, így az sem utolsó szempont, hogy a vasút valamelyest tehermentesíthetné az autóutakat. Valószínűsíthető, hogy ha a vasúti utazási idő akár csak hasonló lenne az autós menetidőhöz, akkor többen választanák a vasutat.