Van olyan megyeszékhelyünk, ahová Budapestről akár negyed órával rövidebb az út vonattal
ElemzésekEgyes városok Budapestről vasúton gyorsabban megközelíthetőek, mint autóval, azonban a megyeszékhelyek többségébe közúton juthatunk el a leggyorsabban. Salgótarján viszonylatában akár egy órával is hosszabb lehet az út vonattal. Négy megyeszékhelyünkre csak átszállással utazhatunk vasúton, viszont egy kivételével mindegyik vizsgált város megközelíthető 4 sávos úton.
1,7 millióan élnek a megyeszékhelyeken
Jó a 4 sávos úthálózat
Autóval napjainkban a megyeszékhelyek szinte mindegyike megközelíthető négysávos úton keresztül. (A hazai négysávos úthálózatról a növekedés.hu elemzése ide kattintva olvasható.) Zalaegerszeg jelenleg még nem kapcsolódott be a négysávos úthálózatba, de már tervezés illetve kivitelezés alatt áll az oda vezető gyorsforgalmi út. Békéscsaba képez még egyfajta kivételt, hiszen a város rendelkezik gyorsforgalmi kapcsolattal, viszont az oda vezető 2X2 sávos út még nem kapcsolódik közvetlenül az országos hálózathoz, azonban már folyamatban van a teljes kapcsolat megteremtése. Hasonló helyzetben van Kaposvár is, csak ott nem gyorsforgalmi út épül, hanem 4 sávos főút. Salgótarján és Veszprém helyzete annyiban speciális, hogy ugyan végig megközelíthető kiváló minőségű 2X2 sávos úton mindkét város, azonban ezek az utak csupán főútnak minősülnek.
Abból kifolyólag, hogy hasonló minőségű úthálózat köti össze szinte az összes megyeszékhelyet a fővárossal, az egy kilométerre levetített utazási idő tekintetében nincs igazán nagy különbség az egyes városok között. Az autópálya hálózat sugaras szerkezetének köszönhetően gyakorlatilag mindegyik megyeszékhely megközelíthető jelentősebb kitérők nélkül a 4 sávos úthálózaton Budapestről. Összehasonlításunk során a távolságot mindegyik esetben a budai oldalon a Lánchíd mellett található 0-ás kilométerkő és az adott megyeszékhely központja között számoltuk. Ez annyiban minimálisan torzíthatja az adatokat, hogy apró előnyt jelenthet a dunántúli városoknak, de a végeredményt jelentősen ez nem befolyásolja. A menetidő kalkulálása során átlagos forgalommal számoltunk, balesetek és útépítések okozta fennakadások nélkül, a sebességkorlátozások betartását feltételezve.
Tatabánya van a legközelebb
Tatabánya | Székesfehérvár | Kecsekemét | Győr | Veszprém | Szekszárd | Salgótarján | Szolnok | Eger | Szeged | Kaposvár | Miskolc | Szombathely | Pécs | Zalaegerszeg | Békéscsaba | Nyíregyháza | Debrecen | |
idő | 0:45 | 0:51 | 1:13 | 1:17 | 1:22 | 1:33 | 1:36 | 1:37 | 1:44 | 1:55 | 1:59 | 2:08 | 2:12 | 2:15 | 2:25 | 2:26 | 2:31 | 2:33 |
km | 60,4 km | 64,2 km | 92,4 km | 121 km | 115 km | 156 km | 119 km | 111 km | 142 km | 175 km | 187 km | 195 km | 221 km | 238 km | 227 km | 209 km | 245 km | 242 km |
Szolnokra gyorsabb a vasút
Vonattal már jóval érdekesebb a helyzet. A vonatok menetidejét a MÁV weboldalán található adatok alapján az elérhető leggyorsabb járatok menetidejét figyelembe véve kalkuláltuk. Késéssel nem számoltunk. Meglepő módon, de van néhány város, ahová némileg gyorsabban eljuthatunk vasúton, mint autóval. Ilyenek Szolnok, Miskolc, Székesfehérvár és Debrecen. Tatabányára percre pontosan megegyezik az autó és a vonat menetideje. A vasút előnye Szolnok esetében a legjelentősebb, kereken negyedóra. A többi városba autóval lehet gyorsabban eljutni.
Egy óra is lehet a különbség
Salgótarján esetében a legdurvább a vonat hátránya, közel egy órával lassabb a vasút a nógrádi megyeszékhely esetében. Ennek az az oka, hogy Salgótarján és Budapest között csak átszállással lehet vasúton közlekedni. Salgótarján mellett Szekszárd és Kaposvár esetében van szükség átszállásra, mindhárom esetben egyszer kell átszállni, és az átszállás után csak személyvonattal lehet tovább haladni. A többi város mind közvetlenül megközelíthető átszállás nélkül vonattal és Eger kivételével mindegyik esetben Intercity, Eurocity sőt Győr és Tatabánya viszonylatban Railjet Xpress járat is elérhető. A hevesi megyeszékhely sincs rossz helyzetben. Úgynevezett Interregio járatok is közlekednek óránként Eger és a főváros között, gyors, alacsony-padlós Flirt motorvonatokkal.
Az alábbi táblázatban a megyeszékhelyek és a főváros közötti leggyorsabb vonat út hossza és menetideje található növekvő sorrendben:
Tatabánya | Székesfehérvár | Kecsekemét | Szolnok | Győr | Veszprém | Eger | Miskolc | Szekszárd | Szeged | Debrecen | Békéscsaba | Salgótarján | Szombathely | Kaposvár | Pécs | Nyíregyháza | Zalaegerszeg | |
idő | 0:44/0:45 | 0:45 | 1:17 | 1:22 | 1:23 | 1:28 | 1:48 | 1:56 | 2:04 | 2:22 | 2:28 | 2:29 | 2:33 | 2:34 | 2:37 | 2:46 | 3:01 | 3:08 |
km | 73 km | 67 km | 106 km | 100 km | 140 km | 112 km | 140 km | 182 km | 158 km | 191 km | 221 km | 196 km | 126 km | 243 km | 204 km | 237 km | 270 km | 239 km |
leggyorsabb vonat típusa | Railjet/IC | IC/gyors | IC/gyors | IC/gyors | Railjet/IC/EC | IC/gyors | Interregio | IC | IC/Interrégió | IC/gyors | IC | IC/gyors | Interregio+Személy | IC | IC+Személy | IC | IC | IC |
átszállás | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ahol szükség van átszállásra, ott mindegyik esetben jelentős a vasút hátránya. Emellett a pécsiek, a nyíregyháziak, a zalaegerszegiek, a kaposváriak, a szombathelyiek, és a szegediek számára okozhat komolyabb időhátrányt, ha vasúttal utaznak. A háttérben több tényező is állhat, úgymint a pálya állapota, a felújítások miatti forgalom/sebességkorlátozások, vagy például Nyíregyháza esetében a vonat kitérővel közelíti meg a Nyírség központját. A többi város esetében maximum néhány perces hátránya van a vonatnak.
Az alábbi táblázatban a rövidebb menetidejű közlekedési eszköz előnye található, percben kifejezve, a főváros és az adott megyeszékhely viszonylatában:
város | Tatabánya | Békéscsaba | Eger | Kecsekemét | Debrecen | Székesfehérvár | Győr | Veszprém | Miskolc | Szolnok | Szombathely | Szeged | Nyíregyháza | Pécs | Szekszárd | Kaposvár | Zalaegerszeg | Salgótarján |
A gyorsabb közlekedési eszköz és annak az előnye percben | autó | autó | autó | autó | vasút | vasút | autó | autó | vasút | vasút | autó | autó | autó | autó | autó | autó | autó | autó |
0 | 3 | 4 | 4 | 5 | 6 | 6 | 6 | 12 | 15 | 22 | 27 | 30 | 31 | 31 | 38 | 43 | 57 |