Visszavetheti-e a magyar autógyártást az amerikai kereskedelmi háború?

Elemzések2018. jún. 8.Növekedés.hu

A magyar gazdaság fontos eleme, az ipar húzóereje az autógyártás, így joggal merülhet fel a kérdés, hogy az amerikai elnök által a német autók importja ellen indított offenzíva milyen hatással lehet a hazai gyártásra.

A hazai autóipar számokban

Az autóipar, ezen belül is a komplett motorok, valamint kész autók gyártása döntő elemmé vált a magyar gazdaságban, mondhatni egyik sarokkövét képezi. Jelentőségét mutatja, hogy
jelenleg a feldolgozóipar 29 százalékát teszi ki az autógyártás
és mivel a feldolgozóipar ma már az egész ipari termelés 95 százaléka, a teljes ipar 27,5 százalékáról beszélünk. Az ipar jelenleg a GDP nagyjából 20 százalékát adja, az autógyártás aránya 5,5 százalék a teljes gazdaságon belül. Ami az exportot illeti, ott különösen nagy az iparág jelentősége: a teljes kivitel 20 százalékát adja, lehetővé téve, hogy kereskedelemi mérlegünk folyamatosan és erősen többletes legyen. Ami a konkrét gyártási számokat illeti: tavaly 568 ezer autót gyártottunk, és ez jelenlegi és a tervezett beruházásokat figyelembe véve 2021-re 692 ezer darabra nőne. Megemlítendő emellett az Audi Győrben gyártott évi 2 millió motorja, melyet a cég 32 különböző autógyárba szállít a világon beszerelésre, mondhatni autóinak színe-javát mi látjuk el motorral.

Érzelmi megközelítés

Ezek után nem meglepő, ha izgulni kezdünk, amikor azt halljuk, hogy Trump elnök nemcsak Kínával szemben kezd kereskedelmi korlátozásokba, hanem Európa is terítékre kerül, ezen belül különösen a német autóipar. Az elnök már korábban kifogásolta, hogy a Daimler gyártmányait, német luxusautókat lát a Fifth Avenue-n New Yorkban, miközben Németországban valószínűleg nem sok Chevroletet találna. Ez erősen érzelmi megközelítés, ráadásul már több német autógyártó, így a Daimler-Benz, a BMW és a Volkswagen is épített üzemet Amerikában, így ott készül az amerikai piacra szánt autók egy része, igaz, főleg a luxusautók. A legtöbb Amerikában eladott német autót viszont Mexikóban gyártják, és ez az, ami leginkább fáj az elnöknek, ezeket a gyárakat szeretné Amerikában látni. Tavaly a német gyártók összesen 1 225 000 autót adtak el az Egyesült Államokban, ebből 350 ezret a helyszínen gyártottak, 875 ezret importáltak.

Alig érint minket

Európából viszonylag kevés autót visznek az amerikai piacra, a Magyarországon gyártottak közül pedig csak a Mercedes egyetlen típusát. Ezek alapján
a közvetlen magyarországi hatás elenyésző, hisz a nálunk gyártott autók döntően az európai piacra készülnek.
Ami az Audi motorjait illeti, azokat olyan sok helyen építik be a készülő járművekbe, hogy érdemi hatása nem lehet a piacok közti kisebb eltolódásoknak. Ráadásul az amerikai intézkedések egyik hatása az lehet, hogy Mexikó helyett Amerikában fognak több autót összeszerelni, azokba viszont ugyanúgy a győri motorok kerülnek. Az a kérdés még felmerülhet, hogy esetleges jövőbeni beruházásokat érinthet-e, ha visszaesik az amerikai német autóexport, viszont ez már meglehetősen filozofikus kérdés, mivel olyan beruházásokról van szó, melyekről ma sem tudunk semmit, elméletileg lehetségesek, és nagyjából 10 év múlva lenne bármilyen hatásuk. Addig pedig sok minden fog még történni, többek között az, hogy hét év múlva ilyenkor már biztos más lesz az Egyesült Államok elnöke. Fellegi Tamás