A bérek ugyan emelkednek, lassan oldódik a fogyasztók óvatossága
HírekBár a nettó reálbérek továbbra is dinamikusan emelkednek, a kiskereskedelmi forgalom enyhén visszaesett februárban az előző hónaphoz képest. Az indikátorok szerint a vásárlók óvatossága lassan oldódik, ugyanakkor egyértelműen látszik, hogy a fogyasztói bizalom növekvő trendben van – derül ki az MBH Bank Elemzési Centrumának legfrissebb ágazati kitekintőjéből.
Az MBH Bank elemzői tartalmakra fókuszáló felületén, a Monitor Blogon számba vették a kereskedelem meghatározó folyamatait:
- Nem jó hír érkezett a februári kiskereskedelmi adatokkal: a januári stagnálás után 0,6%-os mérséklődést mutat a forgalom volumene februárban az előző hónaphoz képest. Ez annak ellenére alakult így, hogy a nettó reálbérek továbbra is dinamikusan emelkednek, és februárban már a pedagógusok is emelt bért kaptak, illetve a garantált bérminimum már decemberben megemelkedett
- Egyértelműen látszik, hogy bár a fogyasztói bizalom növekvő trendben van, a vásárlók óvatossága lassan oldódik, annak ellenére, hogy erős kormányzati szándék van a fogyasztás, így a kiskereskedelmi forgalom helyreállítására (a fentieken túl ideértve az online árfigyelő rendszert, a kötelező akciózást, és a lakossági jelzáloghitelek kamatstopjának meghosszabbítását is).
Kiskereskedelmi forgalom, reálbér és fogyasztói bizalom
- Az előző év azonos időszakához képest februárban 1,1%-os volt a kiskereskedelmi forgalom volumen növekedése. Ez azonban csak a tavalyi alacsony bázisnak köszönhető, így a következő hónapokban ennél nagyobb éves növekedések is várhatóak, mindez azonban nem jelenti az ágazat fundamentális javulását.
- Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 2,7%-kal, az üzemanyag-kiskereskedelemben 3,9%-kal nőtt, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 2,1%-kal kisebb lett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.
- Az élelmiszer-kiskereskedelem 76%-át adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 2,2%-kal, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 2,1%-kal emelkedett.
Kiskereskedelmi üzletek forgalma üzlettípusonként, y/y
- Februárban 1,0%-kal csökkent a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalmának volumene (y/y), jelenleg a teljes kiskereskedelmi forgalom 7,9%-át teszi ki. Az előző hónaphoz képest azonban 2,8%-ot csökkent a volumen.
- A nem élelmiszer-kiskereskedelemben a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletek forgalmának volumene továbbra is növekedést mutat (+6,9%), az iparcikk jellegű vegyes üzletek volumene pedig 1,8%-kal növekedett februárban. A könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben 4,3%-kal, a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 2,8%-kal, a bútor-, műszakicikk-üzletekben 10%-kal, a használtcikk-üzletekben 13%-kal csökkent a volumen.
- Az euróövezet gazdasági hangulatindexe (ESI) a 95,5 pontról 96,2 pontra emelkedett márciusban. Ennél nagyobb emelkedést látunk Magyarország esetében, itt a februári csökkenés után 98,6 pontra korrigált az ESI márciusban. Hasonló tendenciákat mutatnak a GKI indexei is: a kereskedelmi bizalmi index 3 ponttal nőtt márciusban, a fogyasztói bizalmi index pedig szintén 3 ponttal emelkedett, ami beleillik a másfél éve tartó pozitív trendbe.
Az elemzés teljes egészében EZEN a linken érhető el.