A magyar fogyasztók is egyre érzékenyebbek a klímavédelemre
HírekA klímavédelem, a zöldszempontok mindent, így az energiatermelést is elérték. Ahogy egyre több ágazatban térünk át a fosszilisről az áramra, úgy az is egyre fontosabb, hogy az energia tiszta forrásból érkezzen. A hazai vállalkozások 99 százaléka kkv, nem mindegy, hogy milyen energiát használnak.
A globális fogyasztói kultúrában örvendetesen megjelent a zöldszemlélet. A legtöbb tudatos fogyasztó nem szeretné terhelni a környezetét, a kólás doboznál örül, ha nem új anyagokat kell a földből kibányászni és feldolgozni, hanem újrahasznosított anyagokból készül a doboz.
A gyorséttermeket is elérte a változtatási láz, már nem trendi a műanyag szívószál, a halom hulladék, a sok egyszer használatos csomagolóanyag. Rosszul érezzük magunkat, ha megvesszük papírzacskóban az ebédet, és amikor kidobjuk a hulladékot, azt látjuk, hogy a szemétcsomag nem lett sokkal kisebb.
De talán ugyanúgy rossz érzésünk támad a kiskereskedelmi egységekben is, ha azt tapasztaljuk, hogy a kereskedelem is mennyi műanyagot, göngyöleget használ.
Hódít a klímabarát
Ahogy a fogyasztók megkövetelik a zöldet, a biót, az ökót a gyártóktól, úgy terjed tovább a hullám, és a gyártó nagy cégek is megkövetelik majd a fenntarthatót a nekik beszállító csomagolócégtől, műanyaggyártól. Németország vagy az európai északi államok ebben élenjárók, az örvendetes trend pedig már észlelhető Magyarországon is – igaz, bizonyos mutatókban (például a hulladék szelektálásában) még sokat kell fejlődnünk.
Mindez egyre fontosabb a mezőgazdaságban, az élelmiszeriparban és az iparban, de talán a legfontosabb az energetikában, mert itt lehet a legnagyobb változásokat elérni. Egészen más az, ha kibocsátásmentes napenergiából állítjuk elő az áramot, mint ha szennyező fosszilis anyagokból. Ráadásul a technológiák megvannak, a változás már csak rajtunk múlik.
Napelem park
forrás: https://www.pexels.com/
A technológia fejlődik
A tudatos fogyasztóknak is tenniük kell a tisztább áramért. Ha feltesszük magunknak a következő kérdéseket, akkor megértjük ezeket a dilemmákat is.
Hajlandók vagyunk-e arra figyelni, hogy akkor töltsük a telefonunkat és főleg az elektromos autónkat, amikor olcsóbb az áram, könnyebb megújuló áramot termelni – vagy ennyi kényelmetlenséget sem vállalunk, hanem jöjjön az áram a konnektorból, amikor azt én akarom?
Mindenki nagyon zöld elméletileg, de akár azt is vállaljuk, hogy nagyobb árat fizessünk a nem szennyező áramért, a biotermékért – vagy a pénztárcánk rovására azért már nem vagyunk annyira zöldek?
Képesek vagyunk elemi figyelmet fordítani a hulladékszelekcióra, az energiatakarékos életre, a jobb tervezésre? Például a hűtőszekrényünk tartalmát, a megvásárolt és a felhasznált élelmiszerek arányát tudjuk optimalizálni, vagyis elérjük, hogy kevesebb élelmiszert dobjunk ki?
Ha ezekre pozitív válaszokat tudunk adni, akkor olyan tudatos fogyasztók vagyunk, akik nemcsak elméletben zöldek, de a gyakorlatban is.
Fontos irányok
Az unió különböző klímavédelmi célkitűzései nagyon bátrak, felsorolni is nehéz, hogy mennyi minden történik az áramtermelés, a közlekedés, a fűtés zöldítésében, korszerűsítésében.
Ebben nincs olyan elem, amely elhagyható lenne, a buszok, a vasút, a gépkocsik elektromosra váltása, a fosszilis fűtés lecserélése áramalapú hőszabályozásra, az ipar és a mezőgazdaság folyamatainak megreformálása azonban mind csak akkor ér valamit, ha maga az áramtermelésünk zöld-, vagyis megújuló forrásból származik.
Kkv-k: legyen egy helyen minden
Nem szabad azonban a klímavédelem mellett arról sem megfeledkezni, hogy a kis- és középvállalatok számára nagyon fontos a kiszolgálás.
A hazai kkv-k a magyar gazdaság alapját jelentik, az összes cég 99 százaléka kkv. A kis- és középvállalatoknál dolgozók a versenyszférában tevékenykedők kétharmadát adják. Nem mindegy tehát, hogy ez a jelentős befolyással bíró kör mit választ, mi alapján dönt, és milyen kiszolgálást kap.
Annak érdekében, hogy a kkv-k is figyeljenek a fenntarthatóságra, rendkívül fontos számukra, hogy a lehető legegyszerűbben, egykapusan kapjanak meg mindent.
Ha egyszerű a kiszolgálásuk, ha könnyen tudnak kapcsolatba lépni az őket ellátó cégekkel, akkor sokkal könnyebben választják a fenntarthatóságot, könnyebben figyelnek a környezetre is. De az, hogy mindez számukra egyszerű és költséghatékony legyen, talán a legfontosabb szempont számukra.
Nagyon sokat jelent a kis cégeknek az, ha a kezdetektől tájékoztatják őket a lehetőségekről, nem hallgatva el előlük az ezzel járó várható kiadásokat. Ha egyedi tanácsadást is kapnak, az könnyebbé teszi a mindennapi életüket, megkönnyíti a döntéseiket.
Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy Magyarország zöldítése és fenntarthatóvá tétele a kkv-knál, a kkv-k minél egyszerűbb kiszolgálásánál kezdődik.
A cikk az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. támogatásával készült.