Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Ryanair vezére szerint az EU közlekedési biztosa sületlenségeket beszél

Hírek2020. máj. 6.Növekedés.hu

A COVID-19 járvány miatt elrendelt zárlati intézkedések következtében a repülés szinte teljesen leállt. Sok légitársaság teljes flottája a földön vesztegel. Egyidejűleg egy sor légitársaság figyelmen kívül hagyja az EU-jogszabályokat és nem téríti vissza a törölt járatok jegyeinek árait - számol be az Euronews.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary felszólította az EU közlekedési biztosát: tegyen valamit annak érdekében, hogy ne kelljen visszafizetni a törölt járatok jegyeinek árát ahelyett, hogy „sületlenségeket beszél” az állami támogatásról.

Michael O’Leary haragját az okozza, hogy Brüsszel a járvány miatti zárlat időszakában enyhíti az állami támogatás tilalmára vonatkozó szabályokat. Így az olyan államok, mint Franciaország, kisegíthetik a hozzájuk kötődő légitársaságokat.

Adina Valean, az EU közlekedési biztosa a múlt héten azt mondta az Euronews munkatársának: Brüsszel megpróbál segíteni a likviditási problémákkal küzdő légitársaságoknak, de az intézkedések csak átmeneti jellegűek.

Michael O’Leary szerint ez az álláspont teljesen elhibázott, hiszen így a németek megtehetik, hogy kizárólag a Lufthansát, a franciák pedig csak az Air France-ot támogatják. Ez hátrányos megkülönböztetés a többi piaci szereplővel szemben.

A közlekedési biztosnak a visszatérítési kötelezettséggel kapcsolatban kell hatékony lépéseket tenni ahelyett, hogy lehetetlen dolgokról beszél. Ahelyett, hogy rámutatna az állami támogatás tilalmáról és a gazdasági versenyről szóló szabályok megsértésére.

Az Európai Bizottság a közelmúltban jóváhagyta, hogy Franciaország 7 milliárd euró állami támogatást nyújtson az Air France-KLM légitársaság számára. A Lufthansa bejelentette, hogy tárgyalásban áll a német kormánnyal egy akár 10 milliárd eurós mentőcsomag ügyében.

Az EU általában tiltja, hogy a nemzeti kormányok pénzügyi támogatást nyújtsanak hazai vállalataiknak, mivel az torzítja az egységes piacon zajló versenyt. A szabályokat azonban fellazították, mivel a koronavírus-zárlat veszélyezteti a vállalatok pénzügyi egyensúlyát.

Michael O’Leary azzal érvel, hogy a légitársaságoknak nincs szükségük állami támogatásra. Szerinte és az Európa szerte alkalmazott fizetéstámogatási programok, amelyek során a kormányok fizetik a foglalkoztatottak fizetését annak érdekében, hogy elbocsátásokra ne kerüljön sor, elégségesek a vállalatok életben tartására.

Valójában azt történik, hogy a francia és a német állam óriási tőkejuttatásai torzítják a piacot. Lehetővé teszik, hogy a kilábalás időszakában olcsó jegyárakkal versenyezhessenek a Ryanairhez hasonló magánvállalatokkal vagy akár fel is vásárolhassák gyengébb vetélytársaikat. Ahelyett, hogy a kormányok egységes módon kezelnék a légitársaságokat, bőkezűen támogatják az olyan állami kedvenceket, mint a Lufthansa vagy az Air France. Az Alitalia-t újra államosították. Mi nem kérünk állami támogatást, de az olaszországi repülőtér-használati díjak jelentős csökkentést szeretnénk

mondta.

A Covid-19 járvány és az azt követő zárlat miatt a Ryanair gépei is a földre kényszerültek. A vállalat az elmúlt héten bejelentette, hogy nem kevesebb, mint 3 ezer munkahelyet megszüntet. Alkalmazottjainak fizetését 20 akár százalékkal csökkenti, egy részüket kényszer-szabadságra küldi.