A Valentin-nap az egyik legutáltabb ünnep – A magyarok viszont kezdenek rákapni

Hírek2020. feb 14.D.J.

Bálint nap idején itthon az emberek majdnem fele legfeljebb háromezer forintot költ ajándékokra.

Az amerikaiak nem igazán vannak oda a Valentin-napért. Évről évre egyre kevesebben ünneplik, a lakosság majdnem fele pedig túlértékeltnek tartja. A szerelmesek ünnepének az étterem-tulajdonosok se örülnek különösebben. A 70 vendéglőt üzemeltető Patina Restaurant Csoport vezetője Nick Valenti elárulta a New York Postnak, hogy ilyenkor nem tudnak maximális kapacitással működni, mert a négy fős asztaloknál is csak két ember foglal helyet. A párok ráadásul szívesen ücsörögnek.

Nem fogyasztanak sokat, viszont hosszabb ideig maradnak, ami miatt nehezebben jut hely az új vendégeknek.

A Valentin-nap kritizálásának egyébként hosszúra nyúló történelme van. Mindehhez tudni kell, hogy ezt az ünnepet sokáig csak Nagy-Britanniában és Franciaországban ünnepelték. Amerikában egy üzletasszonynak hála 1840 körül vált népszerűvé. A Massachusettsben élő Esther Holland volt az első a tengerentúlon, aki nagy léptékben kezdett Valentin-napi üdvözlő kártyákat készíteni. Követői is akadtak szép számmal. Ahogy teltek az évek egyre többen időzítették az újság-reklámjaikat a szerelmesek ünnepére: a kártya-gyárosok sorra buzdították a párokat, hogy lepjék meg egymást valami kis figyelmességgel.

A jelenség 1847-re már kiborította a New York-i Daily Tribune egyik újságíróját. A lap egy külön cikkben ment neki a Valentin-napi fogyasztási láznak. A csoki- és a virágárusok viszont jól jártak: az ünnepnap miatt az amerikaiak idén várhatóan 27 milliárd dollárt fognak egymásra költeni.

Nálunk Bálint-napon nincs ekkora vásárlási láz. Eleve ez a hagyomány még új nálunk. A párunkat ilyenkor február derekán Magyarországon csak 1990 óta szoktuk megajándékozni. Ez volt ugyanis azaz év, amikor ezt az ünnepet a Magyar Virágkötők Szakmai Egyesülete elkezdte bevezetni. Azzal a nem titkolt céllal, hogy felhajtsák az üzletet. Azóta az ajándék- és édességboltok is igyekeznek vásárlásra buzdítani az embereket. A kereskedők azonban ezen a napon se keresnek csillagászati összegeket: a különféle figyelmességekre ilyenkor a szerelmespároknak majdnem a fele legfeljebb háromezer forintot szokott költeni. Főleg a rózsa iránt nő meg a kereslet, annyira, hogy ilyenkor az ára meg is szokott szaladni. Valentin idején tehát egyelőre nem sok pénzt adunk ki a kezünkből, viszont a tapasztalatokból az is látszik, hogy évről évre egyre nő a költések nagysága. Egy tavalyi kutatás szerint ezen a téren három év leforgása alatt 42 százalékos volt a növekedés.