A váltórendszerek fejlődése
HírekRégen minden jobb volt, szokás mondani. Bizonyos szempontból igaz ez a kerékpárok váltórendszereire is.
A kezdetektől napjainkig
Az alkatrészek gyártók és szériák közötti csereberélhetősége szempontjából mindenképpen egyszerűbb volt régebben a dolgunk. Azért lehetett ez így, mert mint minden egyéb is, a váltórendszer alkatrészei is sokkal egyszerűbbek voltak mai társaiknál.
Aztán ahogy egyre komolyabb teljesítményre, egyre szélsőségesebb körülmények közötti még pontosabb, gyorsabb működésre vágytunk, úgy jelentek meg az olyan speciális tervezési megoldások, amik először egyik vagy másik, aztán végül mindegyik alkatrészcsoportot elszigetelték, nemcsak a korábbi évjáratoktól, hanem az adott gyártó más alkatrészcsoportjaitól is. Cserébe összehasonlíthatatlanul pontosabb működést, alacsony tömeget, és természetesen a kiélezett működésből fakadó alacsonyabb élettartamot kaptunk.
A végtelen felcserélhetőség elvesztése nem olyan nagy baj, hiszen óriási választékból válogathatunk, így tényleg minden igényre találunk megoldást, ami ezen a téren felmerülhet. Alkatrészvásárlásnál azonban körültekintőnek kell lenni, hogy olyan komponens mellett döntsünk, ami illeszkedik a kerékpárunkra szerelt rendszerbe.
De mit is csinál a váltó a kerékpáron?
A hagyományos láncváltós kerékpárok váltói nagyon egyszerű módon működnek. A hátsó és az első fogaskeréksorokon lévő eltérő fogszámú lánckerekek között mozgatják jobbra-balra a láncot. Ezzel teremtenek különböző áttételeket, létrehozva ezzel a nyomatékosabb vagy gyorsabb hajtás lehetőségét.
A mozgatást hátul a váltótest, elöl - ha van ilyen a kerékpáron - a láncátdobó végzi. A váltót és az átdobót a legtöbb esetben bowdennel mozgatjuk. A jobbra-balra mozgás irányát és mértékét is a bowden mozgása határozza meg. A váltótest igazából csak végrehajtja, amit a bowdennek ez a mozgása diktál neki.
A váltókar
Persze a váltásról a kerékpáros dönt, aki nem bowdeneket húzogat. A kormányra vagy régebben a kerékpár vázára szerelt váltókarok segítségével tudja kiadni az utasítást a váltó elmozdítására, azaz az áttétel megváltoztatására.
A váltókar speciális fajtája a markolatváltó, ami nem is igazi kar, hanem, ahogy a neve is utal rá, egy markolat a kormányon, ami elforgatható, előre-hátra. Ez a megoldás a 90-es évek végén jelent meg a Grip Shift termékeként, és hatalmas sikert aratott a korabeli kerékpárosok körében. Mára háttérbe szorult, de azért találkozhatunk még vele.
Elektronikus váltórendszerek
Az utóbbi évek újdonsága az elektronikus váltórendszerek megjelenése. Ebben az esetben a bowden helyett vezetéken, vagy újabban vezeték nélküli adatátviteli megoldással terelgethetjük a váltót és az átdobót az áttételek között.
A Bikepro.hu kerékpár webshop részletesen ír erről és más témáról is “Csináld magad” cikkeiben, amelyekben megtanít eligazodni az alkatrészek világában, hogy a kisebb javításokat te magad, otthon is el tudd végezni a bringádon.
Olvass bele rendszeresen, érdekes!(X)