Az Európai Bíróság elmeszelte a német autópálya-díjat
HírekHátrányos a külföldi autósok számára, és ezzel sérti a diszkrimináció tilalmára vonatkozó alapelvet.
Az Európai Bíróság (ECJ) megállapította, hogy a német autópálya-díj „vignettás” (matricás) rendszere hátrányos a külföldi autósok számára és ezzel sérti a diszkrimináció tilalmára vonatkozó előírásokat. Kezdeményezte a vonatkozó törvény hatályon kívül helyezését.
A bírósági eljárást Ausztria indította és Hollandia támogatta. A panaszosok szerint a díj nincs összhangban az európai egyezményekkel, mivel különbséget tesz európai állampolgárok között.
Bécs üdvözli a döntést
Andreas Reichhardt osztrák közlekedési miniszter kijelentette: a döntés az ország csoport egységes piaca mellett történő, határozott kiállást jelent.
Ez egy jelzés arra, hogy Európának tisztességesen kell viselkedni - mondta a miniszter, aki reméli, hogy a rendszert elvetik, vagy jelentős mértékben módosítják.
Andreas Reichhardt felajánlotta: országa készségesen segít Berlinnek azoknak a tapasztalatoknak az átadásával, amelyeket saját autópálya-díjrendszerével kapcsolatban szerzett. Ez a rendszer valamennyi autósra egységesen vonatkozik. „Örömmel ajánljuk fel tudásunkat, ha igénylik.”
Andreas Scheuer német közlekedési miniszter szerint
a német díjat „jelenlegi formájában sajnálatos módon lesöpörték az asztalról”, de az ECJ döntése nem zárta ki a díj alkalmazását, „tekintve, hogy az EU több, mint 20 országában létezik”.
Bejelentette, hogy egy akció-csoportot állítanak fel a lehetséges alternatívák áttekintésére.
Különleges körülmények
Február elején az ECJ fő-tanácsnoka azt mondta: Ausztria azon álláspontja, amely szerint a nem német EU állampolgárok Németországban hátrányos megközelítésben részesülnek, „alapvető félreértésen nyugszik”. Azok a jármű-tulajdonosok, akik nem Németországban élnek, a tanácsnok megítélése szerint nem hasonlíthatóak a német tulajdonosokhoz, mivel nem alanyai a német motoros jármű-adónak.
Az ECJ döntése azonban, amely ellentétes a főtanácsnok véleményével, hozzáteszi: eleve szokatlan, hogy egy EU-tagállam, Ausztria jogsértési eljárást indít egy másik tagállam, Németország ellen. Az ilyen kezdeményezések általában az Európai Bizottság hatáskörébe tartoznak. E testület azonban, miután 2016-ban elmondta aggályait a projekttel kapcsolatban, úgy döntött, ejti az ügyet.
A német közlekedési miniszter arra törekedett, hogy az útdíj-fizetési kötelezettség 2020 októberétől lépjen hatályba.
Az előkészítő lépések már megkezdődtek. A német kormány tavaly szerződést kötött a díjszedést végző vállalatokkal.