Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Brutális számok a Békéltető Testületnél - Ezekre a cégekre érkezett a legtöbb panasz

Hírek9 órájaNövekedés.hu

2024-ben összesen közel 1,7 milliárd forint ügyértékben született döntés, 10 százalékkal nőtt az egyezséggel záródó ügyek száma, 71 százalékban pedig olyan végeredmény jött létre, amely mindkét fél, a fogyasztó és a vállalkozás megelégedésével zárult. A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.

A Testület érdemi eljárásai – a korábbi évekhez hasonlóan – eredményesek és megvalósítják a jogszabály által megfogalmazott alapcélt: ingyenesen, gyorsan, hatékonyan, a felek valós érdekeinek figyelembevételével, elsődlegesen a felek megállapodásával rendezi a kialakult jogvitát. 2024-ben összesen 4822 kérelem érkezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testülethez (BBT), amelyből 4725 zárult le az év végéig, az eljárások átlagos időtartama 75 nap volt. A Testülethez érkezett ügyek száma, és az ügyekben hozott érdemi döntések számai is meghaladta előző évit. Jelentős eltolódás történt a szolgáltatások ügycsoport felé (az ügyek 56 százaléka, 2629 db) a termékek ügycsoportról (44 %, 2096 db). 

A szolgáltatások körében a posta és távközlési, a telefonszolgáltatással kapcsolatos, valamint a különböző közüzemeket (víz, gáz, villany) érintő kifogások voltak többségben. A parkolási ügyek továbbra is jelentős hányadát teszik ki a BBT ügyeinek.A légitársaságokkal szembeni kompenzációs igények száma jelentős emelkedést mutatott 2024-ben. A járatok törlése, vagy késése miatt indított ügyeket nagyrészt az európai légtér 2024. nyarán bekövetkezett rendkívüli leterheltsége és a légiközlekedési vállalatok feszített menetrendi tervezése eredményezte.

Számtalan panasz érkezett olyan interneten talált cégekkel és vállalkozókkal szemben is, amelyek gyors javítási-szerelési, vagy épp duguláselhárítási munkát ígérnek, aztán nagy összegű vállalkozási díjat számláznak ki pusztán már a kiszállásért is, kihasználva a fogyasztók szorult helyzetét és a sürgős javítási igényt.

A tartós fogyasztási cikkek, ezek közül is legnagyobb arányban lábbelik, bútortok, matracok és műszaki cikkek a meghibásodása miatt indult, de kiemelt helyet foglalnak el az okoseszközök (okosóra, mobiltelefon), szórakoztató elektronikai eszközök (számítógép, laptop, tablet), kisebb és nagyobb háztartási gépek miatti panaszos ügyek is. Továbbra is gyakoriak voltak a használt autóval kapcsolatos szavatossági igények. 

Jelentősek voltak a webshopon keresztül vásárolt, nem megfelelő minőségű termékek miatti szavatossági igények. Az online vásárlások esetében továbbra is jelentős probléma, hogy a fogyasztók nem kapnak tájékoztatást a webáruházat működtető, vagy a szolgáltatás nyújtó vállalkozás nevéről, székhelyéről, adó-és/vagy nyilvántartási számáról. Ezeknek az adatoknak a hiánya megnehezíti és az esetek jelentős részében ellehetetleníti a fogyasztói jogérvényesítést.