Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Cseh-magyar összefogás a vasutaknál

Hírek2022. dec. 8.Növekedés.hu

Vasúti biztosítóberendezéseket gyártó közös céget alapít Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő építőipari vállalatcsoportja, a V-Híd Csoport a cseh AŽD Praha- val, amely Közép-Kelet Európa piacvezető biztosítóberendezés-gyártója. A „V4SIL” névre keresztelt új cég többségi magyar tulajdonban lesz.

Európa-szerte reneszánszát éli a vasútépítés. Ugyanakkor a modern kor igényeit kiszolgáló - rugalmas, megnövekedett forgalmat átbocsátani képes és mindemellett biztonságos - vasúti rendszerek fejlesztése folyamatos kihívások elé állítja az iparágat:

több az utasjárat, főleg a városi és elővárosi vonalakon, valamint a szállítási láncokba mindinkább beépülő vasúti teherforgalom.

Legyen szó személy- vagy teherszállításról, a gyors és határidőben történő szállítás egyaránt fontos az ország iparának. Ezen kihívásokon felül az elmúlt időszak világpolitikai eseményei ismételten rávilágítottak arra, hogy mennyire kiszolgáltatottak azok az országok, amelyek nem tartják kézben megfelelően a kritikus infrastruktúra-rendszereiket.

A nemzeti vasúthálózat, azon belül is a vasúti biztosítóberendezési rendszerek kiemelten ebbe a körbe tartoznak.

A felsorolt igényeknek kizárólag modern, megbízható, elektronikus berendezésekkel lehet megfelelni, továbbá elengedhetetlen a hazai igényeket prioritásként kezelő stratégiai partnerség a vasút üzemeltetőjével.

Egy ilyen berendezés komoly fejlesztéseket igényel, amelyek idő- és tőkeigényesek, így sajnos az elmúlt évtizedekben hazánkban elmaradtak. Ezek helyett a magyar piacon olyan nyugat-európai berendezések futnak, melyek termékciklusuk végállomásaként kerülnek az országba, már kifutó eszközként.

Magyar fejlesztésű, teljesen elektronikus alternatíva pedig kilátásban sincs.

Ezen hátrányok ledolgozása miatt is mérföldkő a régiós szinten is jelentős vasúti beruházásokat végző V-Híd Csoport a cseh AŽD Praha-val kötött megállapodása. A közösen létrehozott, többségi magyar tulajdonú társaságban feladat lesz a tervek szerint a MÁV előírásainak megfelelő berendezések szoftver-és hardver elemeinek korszerűsítése, későbbiekben pedig gyártása.

A cseh gyártó a kor legmodernebb szintjét képviselő rendszeréhez kapcsolódó technológiai transzfert is végrehajt a beruházás során, hogy megteremtse az alapjait a magyar piacra specializált berendezésnek.

A közös cégben történik majd a hazai bevezetés, a magyar vasúti projektekhez kapcsolódó tervezés támogatása, a hazai beszállítók, valamint alvállalkozók képzése és minősítése, illetve az üzemeltető munkájához elengedhetetlen labor-és szimulátorközpont kiépítése, továbbá a fedélzeti berendezések magyarországi telepítése.

A V4SIL célkitűzéseinek megvalósításához további munkahelyeket teremt az országban és gondoskodik a szakképzett munkaerő-utánpótlásról is a V-Híd Akadémia segítségével a Budapesti Műszaki Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel szorosan együttműködve.

A magyar-cseh közös társaság létrehozásáról szóló ünnepi eseményen Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett: a vállalat 2016-os megalapítása óta törekszik a vasútépítés egészét átfogó, a tervezéstől a kivitelezésen át a szállítmányozásig terjedő szolgáltatási lánc működtetésével piacvezetővé válni,

ennek megvalósítása érdekében tesz egy újabb jelentős lépést az új vegyesvállalat.

Sárváry István ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy a beruházás során amellett, hogy teljesülnek az európai vasutakra vonatkozó biztonsági és átjárhatóság követelmények, megszűnhet a magyar vasúthálózat fejlesztésének, biztonságos működésének kitettsége is.

Zdenêk Chrdle, a cseh tulajdonú AŽD Praha elnöke a bejelentésen kifejtette: az ilyen összetett és biztonságkritikus rendszerek esetében elengedhetetlen, hogy kellően képzett emberek álljanak rendelkezésre azok működtetéséhez. Ezért működtetnek saját oktatási központot, ahol a legújabb informatikai eszközök alkalmazásával, egy működő vasúti rendszer valódi fizikai modelljével kombinálva képezhetik azokat a szakembereket, akik később a vasutat üzemeltetik.

A szakember biztosította magyar partnerét, hogy az AŽD biztosítja a legújabb technológiát, amelynek köszönhetően megalkothatnak egy új V4SIL ökoszisztémát, beleértve a hardvert, a szoftvert és egy korszerű képzési központot, amely a magyar vasutak igényeire és körülményeire specializálódott.

A rendezvényen felszólalt Mészáros Lőrinc, a V-Híd tulajdonosa is, aki örömét fejezte ki az új magyar-cseh közös vállalat létrehozása miatt. Szerinte azzal, hogy cseh partner nem csupán beszállítóként, hanem befektetőként és fejlesztőként jelenik meg, modern technológiát behozva Magyarországra, kiváló példája a közös történelemmel és közös gazdasági érdekekkel rendelkező V4 országok pragmatikus gazdasági együttműködésének.

A rendezvényen felszólalt Mészáros Lőrinc, a V-Híd tulajdonosa is.

Az eseményen beszédet mondott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is, aki kifejtette: a vasút új kiugrási lehetőséget jelent a koronavírus járvány és az orosz-ukrán háború okozta gazdasági világválságban a vasúti szállítmányozás vetélytársaival szemben válságállónak bizonyult.

A tárcavezető kifejtette: kiszolgáltatottak azok az országok, amelyek nem képesek ellenőrzés alatt tartani kritikus infrastruktúrájukat.

Ehhez pedig a vasúti biztosítóberendezések elengedhetetlenül szükségesek. A magyar gazdaság fejlődése érdekében kulcsfontosságú a legmodernebb biztosítóberendezések alkalmazása, az új magyar-cseh közösvállalat létrehozásával és annak keretében megvalósuló fejlesztések pedig megteremtik ennek lehetőségét – húzta alá Szijjártó Péter.