Már 460 kilométerrel száguldanak a legújabb gyorsvasutak

Utazás2022. feb. 6.Bánki András
A rovat támogatója:

Jelenleg öt országban közlekednek olyan szuper expresszek, amelyek utazási sebessége meghaladja az óránkénti 300 kilométert.

A nagysebességű vasút a leghatékonyabb alternatívája a légi közlekedésnek, akár 1100 kilométeres utazásokra – állítják szakemberek. Gyorsaság és kényelem, s a légi járatokénál nagyobb számú közönség egyidejű utaztatása azok az előnyök, amelyeket a száguldó vonatok kínálnak.

Jelenleg öt országban közlekednek olyan szuper expresszek, amelyek utazási sebessége meghaladja az óránkénti 300 kilométert. A CNN összeállítása alapján megmutatjuk a gyorssebességű vonatok TOP 10-es listáját, közülük a két leggyorsabb Kínában, három Európában, egy-egy Japánban, Marokkóban, Dél-Koreában és Szaúd-Arábiában fut.

Az 1980-as évektől több száz milliárd dollárt fektettek be a fejlesztők az új nagysebességű, nagy kapacitású vasutak sínre állításába, s ma már szinte valamennyi kontinensen utazhatunk szuper expresszekkel.

Az úttörők, a francia TGV és a japán Shinkansen után Kína az elmúlt évtizedben a világ vitathatatlan vezetőjévé vált a vasúthálózat fejlesztésében, amelynek kiterjedtsége 38 ezer kilométer, s jelenleg sínjein száguld a földkerekség két leggyorsabb vonata.

A nagy ugrást a maglev (magnetic levitation), a lebegő mágnes vonat technológia teszi lehetővé: a mágnes mező segítségével, a rlódás jelentős csökkenésével a sebesség elérheti az óránkénti 5-600 kilométert is. Európában már több ország elkötelezte magát, hogy 2030-ig bővíti nagysebességű vasúthálózatát, de ilyen tervek, fejlesztések vannak Dél-Koreában, Indiában, Egyiptomban, Szaúd-Arábiában és Észak-Amerikában is.

A világ tíz leggyorsabb vasútja, amelyeken utazni lehet idén:

1.Shanghai Maglev – 460 km/h (Kína)

A világ leggyorsabb nyilvános vonata ma még egyedülálló, amennyiben ez az egyetlen a világon, amely mágneses levitációval, s ehhez épített magas pályán szállít utasokat, nem pedig hagyományos acélkerekekkel acél síneken. A sanghaji Pudong repülőteret köti össze a városközpontban található pályaudvarral, maximális közlekedési sebessége 460 km/h, és mindössze hét és fél perc alatt teszi meg a 30 kilométeres utat. (Fejlesztés alatt van az ugyancsak mágneses levitációval működő kínai szupervonat, amely elméletben a 600 kilométeres sebességet is elérheti, s mindössze 3,5 óra alatt teszi majd meg a Peking és Sanghaj közötti 1300 kilométeres távolságot (összehasonlításképpen ezt az utat repülővel jelenleg négy és fél óra alatt lehet megtenni).

Ha kiépül a maglevhez alkalmas pálya, a vonat tíz, egyenként száz férőhelyes kocsival fog suhanni.

2. CR400 „Fuxing” – 350 km/h (Kína)

A Fuxing vonatokat a nagysebességű vonatok korábbi generációiból fejlesztették ki, amelyek Európából és Japánból importált technológián alapulnak. Utazó sebessége 350 km/h, de teszten elérték a 420 kilométert is. is. Legfeljebb 16 kocsival futnak, összesen 1200 férőhellyel.

A világ jelenleg egyetlen automatikus nagysebességű vonata tele van új „intelligens” funkciókkal. A leggyorsabb CR400-as változat a Peking-Sanghai-Hongkong vonalon közlekedik.

3. ICE3 – 330 km/h (Németország)

A németek világhírű InterCity Express (ICE) márkacsaládjának leggyorsabb változata az ICE3 1999 óta szállít utasokat, maximális sebessége 330 km/h. Ezeket a karcsú szerelvényeket a Köln-Frankfurt vonalra építették, a két város közötti 180 kilométeres távon az utazási időt a korábbi 2 óra 30 percről 62 percre szorították le.

Az ICE3 teljesítményének kulcsa a nyolc kocsis vonaton elosztott 16 villanymotor, amely hatalmas, 11 ezer lóerős hajtást biztosít. A flotta Németország- szerte üzemel, nemzetközi járatokon Párizzsal, Amszterdammal és Brüsszellel köt össze német nagyvárosokat.

4. TGV – 320 km/h (Franciaország)

A franciák a hagyományos vonatok sebességi világrekordjának birtokosai, amelyet 2007. április 3-án elképesztő 574,8 kilométeres sebességgel állítottak fel, ami majdnem kétszerese a nagysebességű vasút úttörőjeként világszerte elismert Train a Grand Vitesse (TGV) normál tervezett maximumának. Ma TGV vonatok futnak Párizsból Lyonba, Marseille-be, Bordeaux-ba, Nantes-ba, Strasbourgba. Lille-be, Brüsszelbe és Londonba, egyes útvonalakon akár 320 km/h sebességgel. A 40 éves TGV jelentős exportsiker is az elmúlt 30 évben, technológiáját értékesítették Spanyolországnak, Olaszországnak, az Egyesült Államoknak, Dél-Koreának, Tajvannak, Marokkónak.

5. JR East E5 – 320 km/h (Japán)

Japán 1964-ben vezette be a világot az új, nagysebességű vonatok koncepciójába, és továbbra is vezető szerepet tölt be, feszegetve a sebesség, a kapacitás és a biztonság határait a Shinkansen vonalakon. A legtöbb vonat jelenleg 300 kilométeres sebességgel száguld, 731 üléssel és 32 elektromos motorral rendelkezik, amelyek 12 900 lóerős teljesítményt generálnak.

A „mozdonyok” rendkívül hosszú orrát úgy tervezték, hogy csökkentse a hangrobbanásokat, amelyek akkor keletkeznek, amikor a szerelvények befutnak az alagutakba, amelyek közül a leghosszabb 54 kilométer.

Marokkó

A világon további öt országban közlekedik olyan szuper expressz, amelyek maximális sebessége eléri vagy meghaladja az óránként 300 kilométert. Afrika első és eddig egyetlen nagysebességű vasútja Marokkóban nyílt meg 2018 novemberében, s Tanger kikötővárost köti össze Casablancával.

Az „Al-Boraq” nevet viseli, ezt egy mítikus lény után kapta, amely az iszlám prófétákat szállította, s ez a vonal az ország tervezett 1500 kilométeres hálózatának első fázisa. A vonatok a TGV Euroduplex kétszintes elektromos vonatok francia építésű származékai.

Spanyolország

Spanyolország 1992-ben csatlakozott a nagysebességű klubhoz, ugyancsak Franciaországból importált TGV technológiával. Azóta kifejlesztette saját szuper gyors vonatait és megépítette Európa leghosszabb távolsági hálózatát, a szerelvények Madridból Sevillába, Malagába, Valenciába, Galíciába és Barcelonába sugároznak ki,maximális 310 kilométeres utazó sebességgel. Az AVE flotta büszkesége az S-102 „Talgo” és az S-103-as „Velaro”, az utóbbi a német ICE3 erősebb rokona.

Olasz Vörös Nyíl

Európában maradva, az Olasz Állam Vasutak 2017-ben vezette lenyűgöző Frecciarossa (Vörös Nyíl) vonatait. A 400 km/óra maximális sebességre tervezett (a hatóságok a személyszállításban max. 360 kilométeres utazási sebességet engedélyeznek) nyílszerű, áramvonalas, 10 ezer lóerős vonatok 200 méter hosszúak. 457 üléssel rendelkeznek négy osztályban.

A Vörös Nyíl vonatai a T-alakú nagysebességű hálózaton közlekednek, amely északon Torinót, Milánót és Velencét köti össze Bolognával, Firenzével, Rómával és Nápollyal. Elemzők szerint a vasút piaci részesedésének erőteljes növekedése olyan kulcsfontosságú vonalakon, mint a Milánó-Róma járat, hozzájárult az olasz légitársaság, az Alitalia bukásához.

Dél-Korea, Szaúd-Arábia

A vasúti gyorsasági elitklub Top 10-ében vívott ki magának helyet Dél-Korea a TVG technológián alapuló KTX vonataival, amelyek 305 kilométeres utazó sebességgel 2 óra 15perc alatt száguldják be a Szöul-Busan közötti 750 kilométernyi távolságot.

Szaúd-Arábiában a spanyol Talgo vonatokat közlekedtetik, amelyek 300-as sebességgel futják be a két szent város, Mekka és Medina közötti 450 kilométeres utat, zarándoklatok idején mintegy kétmillió utast szállítva.