Csehország adót vet ki az online világcégekre
HírekA cseh kormány úgy döntött, hogy 5 százalékos adót vet ki az internetes óriások, így az Amazon, a Facebook és a Google helyben keletkező jövedelmeire - számol be az english.radio.cz hírportál. A digitális adó célja kettős: több milliárd koronával gazdagítani az államkincstárt és azonos feltételeket biztosítani a hazai versenytársak részére.
Más európai uniós tagállamok, így Franciaország példáját követve a cseh kormány azokra a vállalatokra veti ki a digitális adót, amelyek világszerte évi mintegy 20 milliárd korona, a cseh piacon 100 millió koronás (mintegy 1,3 milliárd forint nagyságú) forgalmat bonyolítanak le és több, mint 200 000 felhasználói számlát kezelnek.
Az intézkedés amerikai megtorló lépésekkel járhat, mivel a legnagyobb technológiai cégek központjai az Egyesült Államokban találhatóak. E hónap elején az amerikai Kereskedelmi Képviselet Hivatala bejelentette, hogy vizsgálatot folytat a Cseh Köztársaság, Nagy-Britannia, Olaszország, Brazília és néhány más állam által bevezetett digitális adó ügyében.
A cseh kormány szerint a javasolt adó, amelyet korábban 7 százalékos mértékben terveztek meghatározni, a célzott reklámozás, a digitális piacon biztosított megjelenés és a felhasználói adatok értékesítése eredményeként helyben keletkezett jövedelmeket terheli majd. A cseh adó mindaddig marad hatályban, amíg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nem készít el egy világszerte általánosan elfogadott szabályozást.
Az adó alkalmazására a Cseh Köztársaságban 2021 januárjától kerül sor.
Jiří Nohejl, a Liberal Institute közgazdásza azok közé tartozik, akik aggódnak a döntés következményei miatt. Attól tart, hogy egy ilyen közbenső lépés több kárral jár, mint amennyi hasznot hoz. Ugyanakkor azt elismeri, hogy a helyi, hagyományos média és a világméretű digitális platformok bevételei közötti rés egyre tágul és ez abból következik, hogy a nagy platformok meghatározó piaci helyzetükkel visszaélnek.
„Először is, azt hiszem, hogy egy ilyen lépést egyeztetni kell a széles nemzetközi közösséggel, közöttük az OECD-vel. Digitális adót kivetni egy speciális ágazatra nem jó döntés, mert különböző, kedvezőtlen következményekkel járhat. Egyes, a piacon kudarcot valló szereplők politikai úton kereshetnek megoldást”.
A Cseh Rádió egy vita-műsorában Jiří Nohejl azzal érvelt, hogy a mivel a digitális adót nem a nyereségre, hanem a bevétel tömegére vetik ki, az érintett vállalatok egyszerűen továbbháríthatják azt a felhasználókra. Ez a Facebookon drágább hirdetési tarifákhoz vezethet, amelyet a kisebb helyi vállalatok nehezen engedhetnek meg maguknak.
A Cseh Kiadók Szövetségének vezetője, Václav Mach a maga részéről úgy látja: egy digitális környezetben könnyű átirányítani a profitot az egyik piacról a másikra. Általános érvényű EU vagy OECD-szintű adó hiányában a helyzetet az olyan államok használhatják ki, mint Írország, amely a nagy technológiai vállalatoknak beruházási adókedvezményeket biztosít.
A digitális ágazat helyzete gyorsan változik. A G7 országoknak kell eldönteniük, milyen jogszabályi környezetre van szükség és az hogyan alakítható ki … amíg ez meg nem történik, a négy nagy GAFA vállalat – a Google, az Amazon, a Facebook és az Apple – folytatja régóta alkalmazott, hírhedt adó-optimalizálási gyakorlatát.
Washington többször közölte: a digitális adó alkalmazását az amerikai vállalatok hátrányos megkülönböztetésének tekinti és megtorló intézkedésekhez folyamodhat. A Cseh Kereskedelmi Kamara véleménye szerint a „fogat fogért” stratégia hátrányos lehet a cseh exportőröknek és végső soron a digitális adóbevételnél jóval nagyobb adókiesést okozhat.