Dicsőséget vagy rémálmot hoz a közösségi médiaoldalakra kiposztolt gyermekkor?
HírekElfogadott gyakorlattá vált kiposztolni a gyerekeket a közösségi médiaoldalakra, amit a rokonok és barátok lájk, illetve kommentáradattal díjaznak. Mennyire fair ez a gyerekekkel szemben, és mi lesz a „kiposztolt gyerekkorral” évek vagy évtizedek múlva?
A Lounge Group kutatása szerint a magyar felhasználók jelentős része el sem olvassa az online felületek adatbiztonsági, adatkezelési szabályzatait, csak egyszerűen kipipálja a kis négyzetet és befejezettnek tekinti a folyamatot. Még meglepőbb, hogy a 18 és 40 év közöttiek 40 százaléka kifejezetten előnyösnek tartja, hogy a különböző webhelyek adatokat gyűjtenek róla. Az idei MVM Future Talks online, ingyenes talk show az adatbiztonság, adat alapú társadalom témakörét dolgozza fel november 18-án.
A személyes adatok esetében rendelet szabályozza a gyermekek adatainak fokozott védelmét, a legtöbb online felület vagy szolgáltatás használatához a szülő beleegyezésére van szükség, amit egy kattintással általában meg is adnak komoly veszélyeknek kitéve a kiskorúakat.
Már egy-egy fotó is sokat elárul, és ha a gyerek szemszögéből nézzük, akkor, ami korai életszakaszban még kedves és aranyos, az pár évvel később már nemcsak kellemetlen nekik, hanem tökéletes táptalaja a cyberbullying jelenségének. Utóbbi esetben szinte ellenőrizhetetlenül érhetik a gyerekeket kellemetlen tapasztalatok, sőt az Interpol adatai szerint a féléves és 6 éves kor közötti gyerekekről készült fotók 15 százaléka kevesebb mint fél óra alatt felkerül az internet kontrollon kívüli, pedofilok által látogatott oldalaira.
A sorozatos történetmesélésekből pedig kiolvashatók gyermekünk szokásai, bevett útvonalai vagy épp érdeklődési körei, amely lehetőséget ad arra, hogy kapcsolatba lépjenek vele, és rossz szándékkal a bizalmába férkőzzenek.
A szülők fele ellenőrzi gyermekei internetes tevékenységét, azonban csak 80 százalék teszi ezt úgy, hogy gyermekük is tud róla. A másik kérdés, hogy mennyire alaposak ebben. A Lounge Group, magyar adatbiztonsággal kapcsolatos kutatásában a résztvevők 1,5 százaléka válaszolt úgy, hogy gyermeke zaklatás áldozata lett.
Érdemes tehát mérlegelni, milyen bejegyzést teszünk közzé a közösségi médiában. Adott pillanatban jó ötletnek tűnhet, hosszú távon azonban komoly veszélynek tehetjük ki a gyerekeinket, ha már idejekorán felkerülnek a közösségi média radarra.
Sokkal inkább érdemes segíteni a gyerekeket, fogni a kezüket, edukálni őket a témában. Egy ilyen párbeszédnek ad otthont az idei MVM Future Talks online, ingyenes talk show november 18-án 18 órától az mvmfuturetalks.hu oldalon, ahol sztárszakértőknek tehetik fel kérdéseiket a nézők az.