Egy román startup 500 millió dolláros üzlete a Facebookkal
HírekAndrei Dunca román vállalkozó első ízben adta közre a LiveRail, a valaha kifejlesztett egyik legjobb román projekt eladásának történetét. A romania-insider.com beszámolójában Dunca beszél a Facebookkal hónapokig folyatott tárgyalásokról, kétségeiről és arról, mi történt az 500 millió dolláros ügylet megkötését követően.
A LiveRail egy szoftverfejlesztő vállalkozás, amelyet 2007-ben Andrei Dunca barátjával, Sergiu Biris-sel és egy brit befektetővel, Mark Trefgarne-val közösen alapított. A vállalkozás Kolozsváron működött és online videóhirdetések készítésére alkalmas technológiákat dolgozott ki.
A vállalatot 2014-ben 500 millió dollárért megvásárolta a Facebook. Két évvel később az amerikai óriás lezárta a projektet és technológiája egy részét más Facebook-szolgáltatásokba integrálta.
Minden ilyen kivásárlási akció esetében van egy szponzor vagy egy belső csapat, amely kezdeményezi az adásvételt, mivel úgy ítéli meg, hogy az segíti a vásárló stratégiájának megvalósítását
magyarázza Andrei Dunca.
A mi esetünkben egy Facebook-igazgató szorgalmazta az ügyet, aki versenyre akart szállni a Google videó- és mobilszolgáltatásával, a DoubleClick-kel.
A tárgyalások és a LiveRail átvilágítása során minden a várakozásnak megfelelően történt. A tranzakció után pár hónappal azonban az ügyletet szorgalmazó Facebook-igazgató más feladatot kapott. A helyére került új vezető más stratégiát követett és félretette a projektet.
Így aztán elveszítettük belső pártfogónkat, nekünk magunknak pedig semmiféle tapasztalatunk nem volt az ilyen nagyvállalati politikák területén. Nem tudtuk, hogyan igazodjunk el ebben a helyzetben. Idegesek és zavarodottak voltunk.
mondja Andrei Dunca.
A LiveRail vezetése 2013 őszén kezdte meg a tárgyalásokat a Facebook-kal. Kezdetben az együttműködés lehetőségét keresték, mivel a Facebook-nak saját videóhirdetési szolgáltatása nem volt.
A kapcsolat ezt követően hónapokra megszakadt és azt hittük, a dolog elhalt. A következő év elején azonban visszajöttek és azt mondták: inkább felvásárlásban gondolkodnak. Végignéztek 40 vállalatot, közöttük a miénket
meséli Andrei Dunca.
A lényeg a technológián volt és a Facebook arra a meggyőződésre jutott, hogy a LiveRail számukra a legalkalmasabb.
Ezt követően egy nagyon alapos, részletes átvilágításra került sor. A LiveRail teljes vezetése egy egész hetet töltött el a Facebook központjában. Alkalmazottjaink nem értették a helyzetet, nekünk pedig mindenféle magyarázattal kellett előállnunk, mert nem mondhattuk el számukra, mi történik.
A Facebook központjában egy hátsó ajtón keresztül kellett közlekedniük és a folyamat titokban tartása érdekében saját nevüket sem használhatták.
Az átvilágítás középpontjában a technológia és a forráskód álltak. Andrei Dunca-nak mindenféle kérdésre választ kellett adnia a Facebook technikusai számára, főleg azokra, amelyek azt kérdezték: „és ez a funkció milyen feladatot lát el?”
A Facebook csapata végül elégedett volt az átvilágítás eredményeivel és megkezdődtek a pénzügyi tárgyalások. A román vállalkozó szerint ezek jóval nehezebbnek bizonyultak.
A Family Guy filmsorozatban van egy rövid jelenet, amelyben Péter tárgyal valakivel. Azt mondja: mindent akarunk!. A válasz: Nem adunk semmit. Péter második mondata: Valamit akarok. Erre már kedvező a válasz: Rendben, megállapodtunk. Így zajlott a mi megbeszélésünk is: a magunk részéről számításokat és modelleket mutattunk és 1,1 milliárd dolláros árat kértünk, ők is előadták saját számaikat és 78 millió dollárt ígértek.
Az ügylet időszakában, 2014-ben a LiveRail 250 millió dollár bevételt könyvelt el és nyereséges volt. A tárgyalások mégis hetekig húzódtak és a LiveRail alapítói többször úgy érezték, hogy az ügylet kútba esik.
Noha a két fél megállapodott egy 500 millió dolláros árban, a LiveRail részvényesei nem kapták meg azonnal a pénzt. Mi több, a Facebook azon döntése, hogy lezárja a projektet, kétségessé tette, hogy valaha is kifizetik, mondja Andrei Dunca.
„Végül is, senki sem fizeti ki azonnal a teljes vételárat. A teljes összeg 20 százalékát egy „escrow” számlára helyezték, amelyről a pénzt 18 hónap elteltével lehetett felvenni, miután bebizonyosodott, hogy nincsenek eltitkolt jogi kötelezettségeink. A többit 3 vagy 4 éves részletekben fizették ki, attól függően, ki mennyi időt töltött a vállalatnál. Időközben azonban már azon kellett gondolkodnunk: miután a LiveRail lényegében megszűnt és már mi sem dolgoztunk ott, megkapjuk-e a pénzt egyáltalán?
Andrei Dunca nem árulta el, vajon megkapta-e az összes pénzt, ami a LiveRail eladásából megillette vagy sem. Azt azonban elmondta, hogy három év és kilenc hónap után elhagyta a Facebook-ot, ahol nem igazán érezte jól magát és szervezett magának egy szakértői csapatot Londonban.
Andrei Dunca, aki számos start-up felépítésén dolgozott, azt állítja: vannak előnyei annak, ha valaki egy olyan nagyvállalatnál dolgozik, mint a Facebook, elsősorban a rendelkezésre álló források miatt.
Nem kell foglalkoznod az új munkatársak felvételével, a fizetések előteremtésével, a számlák kifizetésével, ami vállalkozóként mind a te feladatod. Figyelmedet kizárólag a termékre összpontosíthatod.
Az ügy árnyékos oldala azonban, hogy a Facebook-nál egy közép-vezetői pozícióban találta magát, ahol olyan erőforrásoktól függött, amelyeket nem tudott befolyásolni. A stratégiai döntéseket csúcsvezetői szinten hozták meg.
Andrei Dunca ma már San Francisco-ban él, a közelmúltban megkapta az amerikai állampolgárságot. Jelenleg befektetőként dolgozik és számos start-up mentorálásával foglalkozik.