Egyre kevesebb sört isznak a németek
HírekA sör már nem szexi – kommentálta egy ágazati szakértő a német Die Weltnek, hogy az újraegyesítés óta 25 százalékkal csökkent Németországban a sörfogyasztás. Amíg 1992-ben 120,2 millió hektoliter sört ittak a németek, addig az a szám 2019-ben már csak 92 millió hektoliter volt.
A visszaesés több okra vezethető vissza. Ezek között szerepelnek demográfiai és szokásbeli változások, de a gyártók is követtek el hibákat – derül ki az újság összeállításából.
A társadalom elöregedése alapvető trend, és ez a sörfogyasztásra is nagy hatást gyakorol. Az átlagéletkor emelkedésével párhuzamosan csökken a sörfogyasztás, a leginkább söröző, társasági életet élő 20-40 év közötti korosztály száma pedig 3 millió fővel csökkent az ezredforduló óta. Az így megmaradt 20 millió fiatal viszont a sörön kívül egyre bővülő italkínálatból választhat.
Reneszánszukat élik a rövid italok, a koktélok, a longdrikek, elég csak az utóbbi évek aperol spritz mániájára és az új keletű ginkultuszra gondolni. De minden korábbinál jobban bombázzák a gyártók ezt a réteget különféle alkoholmentes italokkal is, mint az ízesített ásványvizek, teák, energiaitalok, smoothie-k.
A sör helyzetét tovább rontotta az egészségtudatos életmód terjedése is, ami jó hír az egészségpolitikának, de rossz a sörgyártóknak.
A hétköznapok változásai is hatással vannak a sörpiacra. Ahogy a városokban az építkezésekről, és a hivatali munka utáni kollegiális összejövetelekről is eltűnőben van a sör, úgy a vidéki kocsmakultúra hanyatlása is visszaveti a főzdék forgalmát.
Ezeken az elkerülhetetlen változásokon túl tény az is, hogy az ágazat is követett el hibákat. Nem tudta például megszólítani a nőket, akik általában túl nagynak tartják a fél literes kiszerelést és túl nehéznek, kezelhetetlennek érzik a palackot és a korsót. A cégeket ért kritikák között szerepel az is, hogy nem változtattak az ősidők óta ugyanúgy kinéző üvegek formáján, és a címkék is elavultak. A hagyományos sörfőzési receptek értékként való beállítása pedig nem igazán érdekli a fiatalokat.
Vannak azonban sörfőzők, akik sikerrel alkalmazkodtak az új helyzethez. Szakértők két fő megoldást különböztetnek meg.
Az egyikre példa a Krombacher, amely az alkoholmentes italok, főleg az üdítők piaca felé fordul. Ezen termékek részesedése a cég teljes forgalmából a következő években elérheti a 40 százalékot.
A konkurens Veltins egy másik úton indult el: a fiatalabb generációt különlegességekkel, hagyományos, csatos kupakú és kisebb üvegekbe kiszerelt „kézműves” sörökkel igyekszik elérni.
A német sörgyártásban már 15 éve megkongatták a vészharangot, mondván, hogy a fogyasztás visszaesése miatt egyre több vállalkozó kényszerül majd felhagyni az ital előállításával. A cégek azonban eddig túléltek, köszönhetően a korábbi „jobb időkben” felhalmozott tartalékoknak. Mára azonban valóban komollyá vált a helyzet. Ezt mutatja például az is, hogy több ismert márkától szabadulna a tulajdonos, de nem találni vevőt, aki továbbvinné az üzletet és megőrizné az évszázados hagyományokat és sörfőzési tudást.