Eljött a kamu vakációk ideje
HírekUtazni sokféleképpen lehet: hátizsákkal, bakanccsal, gyalog, első osztályon, luxusban, óceánjárón, repülőgéppel; egyedül barangolva, vagy idegenvezetővel. A cél minden esetben ugyanaz: magunk mögött hagyni egy időre a megszokott körülményeket, a hétköznapokat - még ha csak egy pillanatra is. De mi van akkor, ha ehhez el se kell utazni? Kínában a Fehér Ház előtt Reiner Riedler, egy osztrák fotós, aki szakmájánál fogva sokat utazik. Munkája során feltűnt neki, hogy egyre terjed az a típusú élmény-turizmus, amelyhez el se kell utazni. De miről is van szó? Talán hívhatjuk ezt ipar-turizmusnak is. Fake-holiday című fotó sorozatában ezt a világot mutatja be. http://www.photography.at/_fake_holidays.html Gyönyörű trópusi tengerpartok - Németországban. A Rushmore-hegy (amelybe az amerikai elnökök vannak belefaragva) - Kínában. Maya templmok - Floridában. Fedett síparadicsom -Dubaiban. Berlini trópusi paradicsom “Kezdetben lelkesedtem a városokban létesített tengerparti strandok iránt. Ez ma már teljesen elterjedt Európában szinte mindenhol, de amikor én elkezdtem fotózni őket, még újdonságnak számítottak” - nyilatkozta a fotós a Wired magazinnak. Nyáron az emberek kimennek ezekre a mesterséges helyekre és úgy érzik, mintha nyaralnának, mintha egy másik országban lennének. “Kíváncsi voltam, hogy miért ilyen könnyű manipulálni az embereket, ha megvan a homok, a napernyők, a koktélok és a víz”.
Ahogy Riedler jobban beleásta magát a témába, felfigyelt arra, hogy globális, iparszerű üzletággá nőtte ki magát a kamu-turizmus.
Bejárta Németországot, Törökországot, az Egyesült Államokat, Kínát, Japánt, az Emirátusokat. Arra volt kíváncsi, hogy a kamu turizmus mögött milyen érzelmek húzódnak meg. “Nincs veszély, nincs malária, nincsenek krokodilok. Akár egy napra is elmehetsz és megnézheted a piramisokat, vagy a maya templomokat, ráadásul kockázatok nélkül, biztonságban. A gond ezzel csak az, hogy amikor hazamész két nap után, nem lesz mit mesélni, mert kaland-izgalommentes az egész”.
Persze a képzeletbeli utazásokat kínáló élményparkok ötlete nem új: hosszú évtizedek óta csinálja ezt például a Disney: ál-kalózok, ál-kastélyok, vízesések, tündérek, törpék, lovagok, mesefigurák.
A mostani trendben azonban megjelenik egy teljesen más tényező is: az új élményparkok építtetői átalakítják a környezetet: mesterséges világítás, mesterséges nap, mesterséges sípályák.
A turizmus fogyasztássá vált, a természet és a kultúra fogyasztásává. A fogyasztói társadalom iparszerű. Így az ipari turizmus is kilúgozta (az általa lényegesnek tartott) tényezőket és fogyaszthatóbb, közvetlenebb formában kínálja azokat. Nehéz persze megmondani, hogy mi teszi jobban tönkre a környezetet: ha elmegyünk az Alpokba síelni, ahol a hegyeket, az erdőket teszik tönkre a síelők kedvéért, vagy ha elmegyünk Dubaiba, a sivatagba, a fedett síparadicsomba.