Ezekkel az autókkal járnak a világ vezetői!

Hírek2018. aug 19.Növekedés.hu

Van, aki a pompát, van, aki a biztonságot választja, ha hivatalos autójáról van szó. Nézzük, milyen járművet választott többek között Donald Trump, II Erzsébet királynő vagy Ferenc pápa, akik közül páran egyúttal nemzeti autógyártással is büszkélkedhetnek.

Az államfők autói elsősorban az elegancia és csak másodsorban a biztonság jegyében készülnek, hisz biztosítaniuk kell a vezetők számára kijáró luxust, ugyanakkor védeniük is kell őket az esetleges veszélyektől, támadásoktól.

Donald Trump

Trump elnöki autóját Beast, azaz Vadállat néven emlegetik. Bár az adatok titkosak, annyi mégis kiszivárgott már, hogy vannak benne fegyverek, oxigénpalack, gázmaszk, orvosi felszerelés és néhány tasak vér, ami természetesen megfelel az elnök számára, ha esetleg olyan támadás érné, ahol súlyosan megsérülne. Az utastér pedig annyira elszeparált, hogy  egy vegyi támadásnál is megvédené a bent ülőket.

II Erzsébet királynő

Az angol királynőt leggyakrabban két egyéni Bentley modelljével furikázzák, amelyek még 2002-ben készültek a királynő aranyjubileuma alkalmából. Ezek az autók a hagyományos Bentley-knél hosszabbak és magasabbak, és úgy vannak tervezve, hogy a királynő fel tudjon állni bennük, mielőtt kilépne az autóból és természetesen golyóállók is.

José Mujica

Nem mindenki választja a luxust és a pompát, kiváló példa erre Uruguay előző elnökének az autója. Egy 26 éves Volkswagen bogárral járt, amelyet 1 millió dollárért megvettek volna tőle, ám az ajánlatot visszautasította, mondván, nem szeretné megsérteni a barátait, akiktől kapta a kocsit.

Emmanuelle Macron

A francia elnök számára a Citroen egy páncélozott DS 7 Crossback modellt készített. Az elnöki autó érdekessége, hogy tetejét bármikor ki lehet nyitni, így Macron könnyedén integethet a tömegeknek.

Ferenc pápa

Elődeihez hasonlóan Ferenc pápa is használja a pápamobilt. Kedvence pedig a nyitott Mercedes-Benz G osztály, amelyből könnyen tudja köszönteni híveit. A Mercedes-Benz 80 éve látja el autókkal a Vatikánt és a pápát speciális járművekkel.

Theresa May

A brit miniszterelnök egy speciálisan átalakított Jaguar XJ-t használ, az Őrszemnek nevezett autó golyóálló karosszériával és defekttűrő abroncsokkal készült, sőt még éjjellátó-berendezéssel is rendelkezik. 

Abe Sinzó

Japán miniszterelnöke állítólag nagy kocsi-rajongó, aki a Lexus LS600h modellt választotta hivatalos autójaként. Nem csak a kényelméről, de a biztonságáról éppúgy gondoskodik a jármű: a miniszterelnök biztonsága érdekében a kocsi acéllal van védve az ablakok pedig polikarbonát anyagból vannak, amelyek megvédik az esetleges támadásokól. 

Az elektromos autózás jövője

Az elmúlt években viharos sebességgel alakultak át a közlekedési trendek - olvasható a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány elemzésében.  2015-ben egy világszintű dízelbotrány rázta meg az autógyártókat, a hagyományos üzemanyagok áremelkedése és készleteinek szűkössége (valamint környezetterhelésük szempontjai) pedig egyre inkább alternatív megoldások felé tereli a fejlesztéseket. Mindeközben egyre jobban kibontakozik az úgynevezett negyedik ipari forradalom, melynek köszönhetően ráirányult a figyelem az önvezető autókra, a jövőben pedig új autóhasználati modellek (például a car-sharing) alapjaiban változtathatják meg a közlekedéshez való hozzáállásunkat. A rádióműsorban Németh Bence, a Külügyi és Külgazdasági Intézet (KKI) kutatója, valamint Gere László, a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány senior kutatója beszél a legújabb autóközlekedést érintő változásokról. A beszélgetés a Trend Fm, Nap Vendége külpolitikai műsorában került adásba 2018. augusztus 21-én. A műsorvezető Lakatos László.

Az autóközlekedés egyik legnagyobb problémája a gépjárművek károsanyag-kibocsátása.

A gyártók ezt megpróbálják minél alacsonyabbra szorítani, miközben a gépjárművek üzemanyag-fogyasztása is egyre csökken. Azonban technikailag már alig lehet javítani a hagyományos robbanómotoros gépjárművek teljesítményén, sőt, a 2015-ben kirobbant botrány épp azt leplezte meg, hogy maguk a kibocsátási adatok sem felelnek meg a valóságnak. Továbbá, bár az egyik legfontosabbnak tekintett „mérőszám” a széndioxid-kibocsátás, korántsem ez a legkárosabb – a nitrogén-oxidok, illetve korom sokkal károsabb hatással van az emberi egészségre, valamint a globális klímaváltozáshoz is sokkal nagyobb mértékben járulnak hozzá.

A legújabb fejlesztések az elektromos közlekedésre irányulnak, ezek ugyan helyben (a felhasználás helyén) valóban nem bocsátanak ki káros anyagokat, azonban nem mindegy, hogy a megtermelt áram milyen forrásból származik, ugyanis, ha esetleg hagyományos széntüzelésű erőművekben, akkor összességében az elektromos autók környezetterhelése (a gyártástól a felhasználásig, különös tekintettel az akkumulátorokra) akár még nagyobb, vagy legalább akkora is lehet, mint a hagyományos gépjárműveké. Viszont, mivel ez még egy viszonylag új technológia, jelentős előrelépésre lehet számítani a hatékonyságot illetően. Továbbá, a megújuló energiaforrások felhasználásának szélesebb körű elterjedésével (vagyis a „tisztább” áramtermeléssel) valóban környezetbaráttá válhatnak az elektromos gépjárművek.

A közlekedés változásai számos területet érinteni fognak a jövőben, az autógyártók munkafolyamatainak megváltozása mellett előtérbe kerülhet az akkumulátor-gyártás, ahol az akkumulátorok ritka nyersanyag-igénye miatt egyes országok (például Kína) monopolhelyzetbe kerülhetnek, ami komoly geopolitikai következményekkel járhat; az egyéb irányú fejlesztések pedig, mint az önvezető autók, vagy a megosztáson alapuló autóhasználat alapjaiban formálhatják át a közlekedési kultúránkat az elkövetkező évtizedekben.