Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Felpörgött a rotor: teljessé vált a Magyar Honvédség új helikopterflottája 

Hírek2025. júl. 18.Kovács Dániel

A szolnoki bázison bemutatott Airbus H225M helikopterekkel lezárult a magyar légierő eddigi legnagyobb forgószárnyas fejlesztése. A 16 gépből álló modern flotta új szintre emeli a honvédség reagálóképességét és nemzetközi bevethetőségét.

Megérkezett az utolsó két Airbus H225M típusú helikopter és ezzel teljessé vált a Magyar Honvédség közepes kategóriájú, többfeladatú helikopterflottája. Ez már nem a jövő ígérete, ez a jelen valósága. 

A 16 darab új gép egy átfogó rendszert alkot a honvédségben, amely drámaian javítja a reagálóképességet és a mozgékonyságot. Az Airbus képviselői szerint így „Európa legmodernebb helikopterflottája” állt fel Magyarországon, vagyis a magyar helikopteres erő mostantól kontinens­szerte az élbolyba tartozik.

A magyar H225M-flottát két változat alkotja. 10 közepes csapat- és teherszállító (TTH) és 6 különleges műveleti támogatógép (SOF) érkezett. A TTH helikopterek fő feladata a katonák, felszerelések és utánpótlás gyors szállítása; szükség esetén Bambi Bucket víztartállyal tűzoltási feladatokat is elláthatnak, éjjellátó berendezéssel (NVG) éjjeli bevetéseket végezve.

A SOF változatokat előre felszerelik integrált fegyverrendszerrel, csörlővel és a gyorsköteles lecsúszást lehetővé tevő eszközökkel, így a harctéri ejtőernyős és egyéb különleges műveletek támogatására egyaránt készen állnak.

A gépek HForce elnevezésű fegyverzetkomponense a SOF változat egyik újdonsága: a magyar forgószárnyasokra 20 milliméteres NC621 gépágyú és 70 milliméteres, nem irányított és lézerirányítású rakéták indítására alkalmas konténer került. Később irányított páncéltörő - például Spike rakéták integrációja is tervben van. A gyári integráció még nem kezdődött el, kérjük a mondat elhagyását. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a H225M-ek nemcsak csapatszállító helikopterként alkalmazhatóak, hanem tűztámogatásra is kiválóan alkalmasak, új taktikai lehetőségeket teremtve a légierőnek.

Világszerte népszerű típus

Nemzetközi összehasonlításban a H225M széles körben elterjedt típus: 12 ország hadserege rendszeresítette, köztük Franciaország, Brazília, Malajzia, Mexikó, Indonézia, Kuvait, Szingapúr, Thaiföld, Ukrajna és Hollandia. Több harci és békefenntartó misszióban is bevetették – válságövezetekben és NATO-műveletekben egyaránt repültek. A gyakorlatok során sebesültek evakuálására és csapatok átcsoportosítására is használták a típust, igazolva sokoldalú alkalmazhatóságát.

A magyar H225M-ek már itthon is bizonyítottak: 2024 nyarán a dél-macedóniai és a vas megyei erdőtüzek oltásánál nyújtottak gyors és hatékony segítséget. Részt vettek hazai NATO-gyakorlatokon és katasztrófavédelmi akciókban is. 2025-ben a Bakonyban rendezett éleslövészet során élő lőszerrel tesztelték a HForce-fegyvereket, így a pilóták a tűztámogatási képesség kialakítását is megkezdhették.

„Az Airbus H225M (korábban EC725 Caracal) a Super Puma család legfejlettebb katonai tagja. Fejlesztését a francia légierő harci kutató-mentő (CSAR) igényei alapján indították a 2000-es évek elején, első prototípusa 2000-ben repült, 2005-ben állt szolgálatba Caracal néven Franciaországban.

A helikopter két Makila-2A1 típusú hajtóműve összesen akár 11 tonna felszállótömeget mozgat, miközben a 19,5 méteres gép végsebessége eléri a 324 km/órát. Kétszemélyes személyzettel (pilótákkal) akár egy 30 fős zászlóaljnyi egységet is szállít. 22 fős szakaszt is képes szállítani. Ötlapátos főrotora stabil repülést biztosít és az AFCS (Automatic Flight Control System) automatikus repülésvezérlő rendszer segíti a pilótákat a nehéz manőverek során.

A pilótafülke nagyméretű digitális kijelzői és integrált navigációs rendszerei pedig a hosszú hatótávolságú és éjszakai repülést is megbízhatóvá teszik.”