Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mit hozott 2023 a haderőfejlesztésben? – Valóságos fegyverdömping volt a Honvédségnél

Elemzések2023. dec. 27.D.F.D.

Milyen fegyverek érkeztek a Honvédséghez idén és milyen új fejlesztéseket jelentettek be? Számba vettük a haderőfejlesztés 2023-as évben elért eredményeit.

Minden kétséget kizáróan kijelenthető, hogy mozgalmas éven van túl a magyar haderőfejlesztés. A 2023-as esztendő első fele ugyan nem bővelkedett nagy bejelentésekben, leszámítva a Mistral rakéták megrendelését, az őszi időszak azonban igazi fegyverdömpinget hozott a Honvédség háza táján.

Célkeresztben a légvédelem

Nehéz lenne fontossági sorrendet felállítani a haderőfejlesztéssel kapcsolatos hírek között, hiszen több igazán fajsúlyos beszerzés, beruházás is történt. Az egyik legátütőbb változás azonban kétségtelenül a légvédelem területén valósult meg. A hazai légtér védelme lassan két évtizede enyhén szólva is hiányosnak volt mondható. A magyar égboltot -azt követően, hogy 2010 előtt tömegével szerelték le a légvédelmi rendszereket- csupán néhány elavult 2K12 Kub közepes hatótávolságú légvédelmikomplexum és a rövid hatótávolságú ATLAS Mistral légvédelmi rendszerek védték. Az ATLAS Mistral rendszer hatékony és modern eszköz, ráadásul megkapta a legújabb fejlesztéseket is a győri légvédelmi rakétaezred állománya, de önmagában nem elég a légtér komplex védelmére, a szovjet gyártmányú Kub-ok pedig megközelítőleg sem lennének képesek választ adni a 21. századi fenyegetésekre.

A földi légvédelem azonban idén ősszel új szintre lépett. Megérkezett a NASAMS norvég-amerikai légvédelmi rakétarendszerből az első 2 üteg. Ez az eszköz már valós, megbízható 21. századi védelmet nyújt a modern vadászgépek, forgószárnyasok, drónok és cirkálórakéták ellen. Az oltalmazható terület nagysága az eddiginek a többszörösére nő a NASAMS által, ráadásul az új légvédelmi rendszer hálózat alapú működésével, fejlett kommunikációs rendszerével, a kietlen norvég télben bizonyított megbízhatóságával és magas rendelkezésre állási képességével, az ukrajnai háborúban alátámasztott rendkívüli (közel 100 százalékos) találati pontosságával teljesen új szintre helyezi a magyar légvédelmet.

A Honvédség egyik új NASAMS rakéta indítója, előtte egy AMRAAM rakétával Győrben. Kép forrása: Honvédelem.hu

Tüzérek és nagymacskák az Öreg-tó partjáról

A ''kecskeméti légibázisnál tett kitérő'' után az idei év fejlesztéseihez visszatérve nem szabad elfeledkezni, hogy teljessé vált a Pzh-2000-es önjárólöveg flotta Tatán (24 darab). Ezzel újra van értelmezhető tüzérsége a magyar haderőnek, hiszen a Pzh-2000-esek a korábbi D-20 ágyútarackokhoz képest jó 70 éves technológiai ugrást jelentenek. A 24-es darabszám egyébként közel sem elhanyagolható, a hazánkhoz hasonló méretű Görögország is ugyanekkora mennyiséget rendelt ebből a típusból. A Pzh-2000-esek az ukrán hadszíntéren is bizonyítottak és az ukrán tüzérek körében ez az egyik, ha nem a legnépszerűbb löveg.

A tüzérséghez egyébként elvileg idén érkezett 2 számjegyű darabszámban 120 milliméteres, utánfutón szállítható M-12 nehéz aknavető is a Hirtenberger-től - ezekről azonban igen keveset lehet tudni.

Szintén a tatai páncélosdandárhoz kötődik 2023 egyik legnagyobb eseménye. Befutott a honvédség nagymacskái közül a legélesebb karmú ragadozó is a harckocsizókhoz. A megrendelt 44 darab Leopard 2A7+ harckocsiból december 5-én megérkezett az első példány a Honvédséghez egy WiSENT 2 műszaki- mentő harckocsi kíséretében. Ezt követően pár nappal később további 4 darab érkezett, így 5 darabra nőtt a nulláról idén a Honvédség flottája ebből a típusból. Így az eddig rendszerben tartott 34 darab T-72 és a korábban megérkezett 12 darab Leopard 2A4-ből álló harckocsi állomány tovább bővült.

A Honvédség első Leopard 2A7+ harckocsija az érkezés pillanataiban. Kép forrása: Honvédelem.hu

A harckocsizók a Leopard 2A7+ képében a világ egyik legmodernebb harckocsijához jutnak hozzá, egy idén őszi bejelentés alapján azonban az évtized második felében egy ennél is veszedelmesebb nagyragadozó fogja tovább erősíteni a Honvédséget: A Zalaegerszegen működő hadiüzem részt vesz a Rheinmetall legújabb harckocsijának a Panther-nek (Párduc) a fejlesztésében, az új harckocsi pedig várhatóan rendszeresítésre kerül a Leopardok mellett. (Ehhez kötődően érdekes kérdés a T-72-esek sorsa. Korábban arra lehetett gondolni, hogy a Leopardok küldik nyugdíjba a T-72-eseket, így viszont logikus lenne, ha a Párducok beérkezéséig rendszerben maradnának az öreg szovjet harckocsik, hiszen így a harckocsizó személyi állományt is magasabb szinten lehetne tartani, ha több eszköz áll egyszerre hadrendben.)

A Honvédség T-72-es harckocsijai - Forrás: MTI

A szárazföldi erőknél maradva nem szabad elfeledkezni a Lynx-ekről. Idén ugyanis véglegesen átadták a zalaegerszegi Lynx üzemet, mi több év végén legördült a gyártószalagról az első itthon gyértott Lynx harcjármű, jövőre pedig megindulhat a tömeggyártás évi 50 darabbal. A Honvédség összesen 209 darab Lynx gyalogsági harcjárművet rendelt a Rheinmetall-tól, ami nem elhanyagolható darabszám a világ legmodernebb ilyen típusú fegyveréből. Az első 46 darab még Németországból érkezik/érkezett. Eddig 9 darab érkezéséről biztosan tudunk, de elméletileg a maradék 35 példánynak is meg kellett érkeznie idén. Nagy valószínűséggel meg is érkeztek, csak ezek körül már nem volt akkora hírverés, mint az első ''fecskéknél'' (éppúgy, ahogy az első 10-et követően a többi 30 eddig beérkezett Gidránról sem volt sok sajtóhír).

A Honvédség első Lynx gyalogsági harcjárműve - ez a példány még Németországból érkezett - Forrás: MTI

A Lynx projekt azonban nem áll meg ezen a szinten. A december ugyanis bejelentésekben -mint már említettük- igen gazdag volt. Végre lehullott a lepel a csapatlégévdelemről és ahogy az várható volt a Honvédség a Rhenmetall igen ütőképes Skyranger 30 rendszerét vásárolja meg, méghozzá Lynx alvázra szerelve. Jelenleg a Lynx alapú Skyrangerek fejlesztése kezdődik meg, így 1-2 év mire beérkezhetnek az eszközök. A Skyranger 30 toronnyal szerelt Lynx-ek valószínűleg nem az eredeti 209 darabos széria részei lesznek, hanem nagy eséllyel további 2 számjegyű darabszámban fogják kiegészíteni a flottát.

Dübörög a hadiipar

A zalaegerszegi hadiüzem elkészülte mellett 2 új hadiipari beruházásról is hír érkezett az elmúlt hónapokban. Mindkettő stratégiai jelentőségű. Egyrészt végre kiderült mi lesz a Gidrán 4X4 MRAP-k hazai gyártásának sorsa. A korábbi feltételezésekkel ellentétben nem Kaposváron, hanem Győrben lesz a leendő Gidrán üzem. Egészen pontosan a Rába művek fogja gyártani a Gidránokat. Ez egy teljesen logikus döntés, hiszen a Rába komoly tapasztalattal rendelkezik a járműgyártás területén és sokkal egyszerűbb egy megfelelő humántőkével bíró, nagymúltú magyar cégre rábízni ezt a nagy volumenű projektet, mint a nulláról felépíteni egy új gyárat. Ráadásul Kaposvárnak sem kell szomorkodnia, mert a Rába-Gidrán bejelentés kapcsán az is kiderült, hogy a Kaposváron felhúzott hadiüzem fogja felfegyverezni és kommunikáció, illetve egyéb kiegészítő rendszerekkel ellátni a Gidránokat, ami nem elhanyagolható fontosságú feladat. A Gidrán 4X4 egyébként egy Szíriában is bizonyított jármű, amely mindent tud, ami elvárható a 2020-as években egy MRAP-tól. Összesen 4-500 darabot fog várhatóan rendszeresíteni a Honvédség különböző kivitelben. Ezek között a két legizgalmasabb a 120 milliméteres aknavetővel szerelt és a tüzérségi felderítő (tűzbemérő, kidolgozó és felderítő felépítményű jármű) típus lehet, de minden bizonnyal a hagyományos csapatszállító/lövész mellett lesz parancsnoki (mobil vezetési pont) és sebesültszállító (páncélozott mentőautó) kivitel is. Tűzszerész járműre is van esély, habár a tűzszerészeknek jelenleg is van 13 darab amerikai Cougar páncélozott harcjárműve. A vegyi, biológiai és sugárfelderítő kivitel is elég valószínűnek tűnik. Érdekes kérdés a légvédelmi és a páncéltörő rakétás verzió. A páncéltörő rakétás (valószínűleg Spike rakétákkal) jármű igen fontos lenne, mert a tatai páncéltörő osztály mostani szovjet páncéltörő eszközei felett nagyon eljárt az idő. A csapatlégvédelem kérdése most úgy tűnik részben eldőlt a Lynx-ekkel, azonban a Skyranger 30-as Lynxek úgy tűnik elsősorban a tatai nehézdandár csapatlégvédelmét fogják jelenteni. Logikus lehetne könnyebb légvédelmi rakétás járműveket is szolgálatba állítani más alakulatoknál, például Debrecenben és Hódmezővásárhelyen (bár utóbbi alakulatnál biztosan fognak szolgálni Lynxek, így lehet ide is a Skyrangerek érkeznek majd).

Honvédek állnak a Gidrán MRAP-k előtt. Kép forrása: MTI

A másik nagy hadiipari bejelentés a lőszergyártás területéről érkezett. A nagymúltú olasz Beretta licensze alapján létesül itthon lőszergyártő üzem, ahol a NATO szabvány szerinti 12,7 mm-es és 7,62 mm-es lőszereket fognak gyártani, kiszolgálva ezzel a Honvédségnél rendszeresített modern géppuskák és gépkarabélyok igényeit.

Szárnyaló fejlődés

Amennyiben pedig mindez nem lenne elég a forgószárnyas flotta bővülése is folytatódott Szolnokon. Befutott az első 4 darab Airbus H225M többcélú katonai helikopter a megrendelt 14 darabból. Hasonlóan a H145M-ekhez ezek egy része is fel lesz fegyverezve tűztámogató feladatok végrehajtásához.

Airbus H225M helikopter - Kép forrása: MTI

Újdonságokban nem volt hiány

A fentiek mellett még történtek kisebb-nagyobb fejlesztések. A fenti felsorolás csupán a haderőfejlesztés legnagyobb horderejű idei fejlesztéseit tartalmazza. Mindezek alapján azonban elmondható, hogy idén is ugrásszerűen nőtt a Magyar Honvédség fegyverarzenálja és új bejelentésekben sem volt hiány.