Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Fizetős Facebook: drága, de kihagyható

Hírek2023. nov. 8.F. T.

Fokozatosan aktiválja a Facebook és az Instagram új fizetős szolgáltatását, megijedni azonban nem kell tőle. Nem kötelező, és minden marad a régiben annak, aki nem fizet elő rá.

Október végén a Meta, a Facebook és az Instagram üzemeltetője bejelentette, hogy novembertől az Európai Unió, az Európai gazdasági Térség és Svájc területén bevezeti az előfizethető reklámmentes szolgáltatást. Erre azért volt szükség, mert az EU adatvédelmi szabályozása előírja, hogy a felhasználónak ne legyen kötelező beleegyeznie, hogy

adatait és internetezési szokásait célzott reklámok készítése céljából felhasználják.

A Meta nem akart lemondani erről az eszközről, ezért úgy döntött, hogy az érintett területen lehetővé teszi a reklámmentes használatot, havi 10, mobil alkalmazás esetén 13 euróért. Ha valaki ezt kifizeti, a számlázási információihoz tartozó más alkalmazásokra is érvényes lesz, de csak jövő év március 1-jéig: akkortól a többi alkalmazás esetén 6, mobil változat esetén 8 eurót kell pluszban fizetni.

A fizetős változat így csak egy lehetőség, ha valaki nem szeretne reklámot, és így persze azt sem, hogy adatait felhasználhassák a reklámozók. A többség vélhetően nem fog élni a szolgáltatással, hisz ára elég magas ahhoz, hogy minden további nélkül igénybe vegyük. A Meta reklámozási módszerei ugyanakkor egyelőre nem olyan zavaróak, mint például a YouTube esetében, ahol nem tudunk megnézni egy videót, amíg egy reklámfilm bizonyos hányadát nem hagyjuk lefutni, így nagy a késztetés, hogy ezt előfizetéssel kiküszöböljük, a Meta ugyanakkor hangsúlyozza, hogy nála nem cél az előfizetés,

továbbra is azt szeretné, ha bárki ingyen használhatná a felületet,

ezért nem is teszi a reklámokkal elviselhetetlenné a felhasználói élményt.

Az új, fizetős változat hatásaitól így nem kell félni, nem leszünk rászorítva a használatára, egyetlen célja, hogy az európai szabályozásnak megfelelően lehetősége legyen a felhasználónak azért fizetni, hogy adatait ne használják reklámozásra. A felhasználók nagy részét ez eddig sem zavarta különösebben, akit igen, most választhat extra szolgáltatásként olyan verziót, ahol ettől megszabadul.