Már saját alkalmazottai sem értik mit csinál a Facebook feje, Zuckerberg
TechA Metánál még az alkalmazottak se igazán értik, hogy Zuckerberg miként akarja forradalmasítani az internetet.
Milyen lesz a világháló jövője? Amikor a Facebook-alapító Mark Zuckerberg feltette magának ezt a bűvös kérdést egy olyan megoldást látott maga előtt, amely virtuális valóságok hálózatából állt össze. A COVID járvány idején logikusnak is tűnt, hogy a valóságban egyre többször kerülni fogjuk egymást és helyette inkább a digitális világban érintkezünk, amihez jó mankót adhatnak a virtuális terek.
Zuckerberg víziója úgy egy éve még kétségtelenül megragadta a tömegek figyelmét. Ahogy mi is írtunk róla: két hónap leforgása alatt a témában csak angol nyelven 12 ezer cikk született. A Facebook anyacége át is vette a Meta nevet, hogy ezzel is egyértelművé tegyék, hogy a vállalat szekere merre tart.
Zuckerberg álmát úgy tűnt az olyan előrejelzések is erősítik, mint amilyet a Gartner is közzétett, amely szerint 2026-ban az emberek negyede naponta már legalább egy órát fog tölteni a Metaverzumban munkával, vásárlással vagy csak szimplán azzal, hogy találkozik az ismerőseivel.
Még az is felmerült, hogy a Facebook csak a „Metaverzum” létrehozása miatt 10 ezer informatikust fog elcsábítani Európából.
Ebből aztán semmi nem lett. Sőt múlt novemberre egy 13 százalékos létszámleépítést hajtottak végre.
A Metaverzum vitorlájából kiveszett a szél. A ChatGPT átvette a terepet: a mesterséges intelligencia körül akkora a nyüzsgés, hogy a területre érkező kockázati tőkebefektetések nagysága több mint a négyszeresére nőtt 2020 óta.
Közben Zuckerberg álmát, a Metaverzumot akkora érdektelenség veszi körbe, hogy a cégalapító nemrég kénytelen volt azt nyilatkozni: már többségében nem a virtuális valósággal foglalkoznak a cégen belül. Újabban a befektetőknek kénytelen inkább a Facebook növekvő hatékonyságáról beszélni.
Közben a Reality Labs részleg, amely a cégcsoportnál a virtuális valóság fejlesztésével foglalkozik tavaly 13,7 milliárd dolláros működési veszteséget ért el.
Az, hogy a Metaverzum nem lesz az internet jövője akkor lett igazán világos, amikor kiderült, hogy még a Meta alkalmazottait se érdekli az egész. Az amerikai The Verge magazin tette közzé azokat a belső levelezéseket, amelyekből kiderült, hogy a területért felelős igazgató Vishal Shah csalódottan írta az alábbi sorokat a dolgozóknak:
A saját termékünket miért nem szeretjük annyira, hogy rendszeresen használjuk? Az egyszerű igazság az, hogy ha mi nem szeretjük [a Metaverzumot], akkor miként várhatjuk el a felhasználóktól, hogy megkedveljék?
De nem csak hogy nem használják, nem is igazán értik a dolgozók, hogy a Metaverzum, mi akar lenni. Tavaly készült egy belső céges felmérés, amelyből kiderült, hogy az alkalmazottak 42 százaléka nem tudná megmondani, hogy mi is pontosan a Metaverzum kapcsán a vállalat stratégiája.
Komoly probléma, hogy a jelek szerint úgy általában a virtuális valóság egyre kevésbé érdekli a tömegeket. Azok a fejhallgatók, amelyek erre a célra lettek kitalálva az eladások terén globálisan 12 százalékos visszaesést szenvedtek el tavaly. Gondot jelent, hogy a virtuális valóságba belépni jelenleg túl macerás:
kevesen akarnak nehézkes szemüvegeket hordani a mindennapi internetezéshez.
Ráadásul ahogy arra egy játékipari veterán Celia Pearce felhívta a figyelmet: a Metaverzum a jelenlegi formájában túlságosan is kezdetlegesen néz ki. Úgy fest mint egy 90-es évek közepén készült virtuális valóság játék. Úgy fogalmazott:
Teljesen megdöbbentőnek találom, hogy azok az emberek, akiknek szó szerint a világ összes pénze a rendelkezésére áll, nem tudják kitalálni, hogyan fejleszthetnének ki egy olyan virtuális világot, amely túlmutat az 1995-ös év színvonalán.