Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Fontos piacot vesztenek a német autógyárak

Hírek5 órájaNövekedés.hu

A német autómárkák régóta erős jelenlétet élveznek Délkelet-Ázsiában, de a legújabb trendek arra utalnak, hogy dominanciájuk csökkenőben van, mivel az olcsóbb és egyre megbízhatóbb kínai járművek eladásai tavaly megugrottak.

Nem csak az amerikai piacon veszíthet tért a német autógyártás a vámemelésekkel. Kína a délkelet-ázsiai régióban is fontos piacpkat vett át a német autómárkáktól.

Szingapúrban, a német autómárkák egyik legjelentősebb piacán az újonnan forgalomba helyezett autók aránya 2024-ben 28%-ra esett vissza az előző évi 32%-ról, az ország földi közlekedési hatóságának adatai szerint.

Eközben a kínai márkák az új autóbejegyzések 18,2%-át szerezték meg, ami ugrás a 2023-as mindössze 5,9%-ról.Emellett a japán autóipari óriások piaci részesedése is jelentősen csökkent.

A Malajziai Autóipari Szövetség adatai szerint a BMW piaci részesedése Malajziában 2024-ben 1,5%-ról 1,3%-ra csökkent kissé, míg a Mercedes-Benz és a Volkswagen szintén csökkenést könyvelhetett el.

A Fülöp-szigeteken a tendencia még markánsabb, ahol a német márkák évente csak néhány száz új autót adnak el. A BMW eladásai közel harmadával estek vissza, míg a Volkswagen 15%-os visszaesést könyvelhetett el a helyi AutoIndustriya tanácsadó cég jelentése szerint.Thaiföldön, Délkelet-Ázsia autógyártó központjában hasonlóan visszaesett a német autóeladások száma. Ez a csökkenés azonban egybeesett a thaiföldi autópiac szélesebb körű zsugorodásával, amely 2024-ben 15 éves mélypontra esett.

A német autógyártók délkelet-ázsiai küzdelmei egy szélesebb körű globális változást tükröznek. 2024 januárjában a BMW 2,3%-os visszaesést jelentett a globális járműeladásokban, míg a Mercedes-Benz és a Porsche egyenként 3%-os csökkenést könyvelhetett el. Az erős ellenszéllel küzdő Volkswagen globális eladásai 12%-kal csökkentek.Kína élen jár ebben a változásban, mivel drámai mértékben bővítette járműexportját, különösen az elektromos járművek (EV) piacán. A Citigroup szerint 2023-ban Kína mintegy 4,7 millió autót exportált, ami háromszoros növekedés 2021-hez képest, bár ezeknek az autóknak a harmadát nemzetközi márkák gyártják.

A kínai BYD autógyártó, a világ legnagyobb teljesen elektromos és plug-in hibrid járművek gyártója gyorsan bővítette jelenlétét Délkelet-Ázsiában. Szingapúrban 2023-ban először előzte meg a Toyotát a legnépszerűbb autómárkaként.

A Fülöp-szigeteken a BYD eladások növekedését már alig lehet követni- írja a dw.com.

A német márkák csökkenő piaci részesedése ellenére az elemzők óvatosságra intenek a számok értelmezésében. A BMW szóvivő szerint a BMW szingapúri eladásai 2024-ben 49%-kal nőttek, az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) kiszállításai pedig 107%-kal emelkedtek.Ezt a növekedést valószínűleg a szingapúri kormány EV Early Adoption Incentive programja táplálta, amely jelentős kedvezményeket kínált az elektromos autók regisztrációs díjára.

Emellett a szingapúri jogosítványok (COE) - a gépkocsi birtoklásához szükséges engedélyek - emelkedő költségei aránytalanul nagy hasznot hoztak a magasabb kategóriájú márkáknak. A COE-k költségeinek emelkedésével a luxusautók ára is emelkedett, ami segített a BMW-nek és a Mercedes-Benznek megtartani piaci résüket.

Ezzel szemben a thaiföldi eladások csökkenése az ország autóiparának általános visszaesését tükrözi, ahol az összes autóeladás 26%-kal esett vissza, ami 15 éve a legalacsonyabb szint.

A kínai autógyártók elsősorban a tömegpiacot célozzák meg, nem pedig a német márkák által elfoglalt luxusszegmenst.A japán Toyota, a Délkelet-Ázsia legkelendőbb márkája, gyorsan veszít a térfeléről. Novemberben a Bloomberg arról számolt be, hogy 2019 és 2024 között a japán autógyártók Szingapúrban, Thaiföldön, Malajziában és Indonéziában szenvedik el a legjelentősebb piaci részesedésvesztést.

Mivel a kínai autógyártók folytatják agresszív terjeszkedésüket, egyes országok ellenintézkedéseket vezettek be. Az Európai Unió nemrég vámokat vetett ki a kínai elektromos autókra, a kínai kormány tisztességtelen támogatásaira hivatkozva, amelyek torzítják a nemzetközi versenyt.

Ilyen intézkedések bevezetése azonban nem valószínű Délkelet-Ázsiában, ahol a kínai autógyártók egyre inkább lokalizálják a gyártást. A BYD 2024 júliusában nyitotta meg első délkelet-ázsiai gyárát Thaiföldön, egy 470 millió eurós (492 millió dolláros) létesítményt, amely évi 150 000 jármű gyártására képes.Az Economist nemrég arról számolt be, hogy a kínai gyárak évente közel 45 millió autót - a globális eladások mintegy felét - képesek gyártani, jelenleg azonban csak 60%-os kapacitással működnek.

Ez a túltermelés arra utal, hogy Kína exporttörekvései még messze nem értek véget, és Délkelet-Ázsia az elkövetkező években is kritikus piac marad.A német autógyártók egyik lehetséges válasza az árképzési stratégiájuk módosítása. Thaiföldön például a Mercedes-Benz 2024-ben 30%-kal csökkent a regisztrációk száma, összhangban az általános piaci visszaeséssel.Pozitív fejlemények a német gyártók számára, hogy a Volkswagen-csoport leányvállalata, a Skoda Auto bejelentette, hogy 2025 elejére befejezi egy 475 millió eurós jármű-összeszerelő üzem építését Vietnamban.

Ez a létesítmény évente 120 000 jármű gyártására lenne képes, megerősítve a vállalat megvetését a régióban.