Hihetetlen - Facebookon kért segítséget a sörgyártó

Hírek2018. aug 5.Növekedés.hu

Amint a nyári hőségnek köszönhetően megemelkedett a sörfogyasztás, néhány német sörgyár máris panaszkodik a palack-és rekeszhiányra. Úgy tűnik, a sör palackozása az iparág visszatérő, hosszú távú problémája.  A Fiege sörgyár Bochum városában, Németország nyugati részén működik. Bár az üzlet az idei forró nyáron, a labdarúgó-világbajnokságnak is köszönhetően dübörög, a gyár nehezen talál elegendő palackot, amelybe a sört töltheti.A Fiege ezért a Facebook útján sürgős felhívást intézett a fogyasztókhoz. „Szükségünk van a segítségetekre” írta a sörgyár.  „Noha rendszeresen vásárolunk új üvegeket, nincs belőlük elég.

Mielőtt szabadságra mentek, kérjük, hozzátok vissza az üres Moritz Fiege üvegeket a boltba. Vásároljatok be, utána jöhet a parti!”
Az újra-hasznosítható üvegek visszaváltási ára Németországban 0,09-0,18 US dollár (1 US dollár = 278,44 Ft), de ez nem mindig eléggé ösztönző ahhoz, hogy az emberek a nagy melegben visszacipeljék azokat ahelyett, hogy - többek között - akár sörözzenek.  A probléma különösen jellemző az olyan független, regionális, családi sörfőzdékre, mint a Fiege. A Deutsche Welle információi szerint
a Fiege általában 100-120 ezer üveget tölt meg egy nap, az idei nyáron azonban 150-160 ezer adag italt palackoznak.
A Fiege nincs egyedül ezzel a gonddal, amely gyorsan követte a széndioxid-ellátásban mutatkozott fennakadást. „Ez borzasztóan nagy gond az ágazat számára” állapította meg egy vezető élelmiszer-ipari magazin kiadója. A Német Sörgyárak Szövetsége is arról nyilatkozott, hogy a rekeszek hiánya idén nyáron „különösen zavaróvá” vált. A helyzetet pedig tovább bonyolítja a német sör-palackozás természete, ami önmaga is akár egy tudományágnak tekinthető.
Becslések szerint mintegy 2 milliárd újra használható sörösüveg forog Németország 82,6 millió lakosa körében.
A rekeszeket átlagosan 36 alkalommal töltik újra. Úgy tűnik, mindez elégséges lehet az igények kielégítéséhez, de nem minden sörgyár használ ugyanolyan üvegeket. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban széles körben forgalmazott konzerv-söröket, indokoltan vagy elhibázottan, a németek lenézik. Úgy vélik, az ilyen söröket inni „nem szexi” és a doboz környezetvédelmi szempontból káros. Németországban a sört vagy üvegből isszák, vagy sehogyan. A sörgyárak nem tudják egyszerűen felhívni az üveggyárakat és több új üveget rendelni. Az üvegpalackokat szezonálisan gyártják és a rendeléseket egy évvel korábban kell leadni, amikor még nem lehet tudni, hogyan alakul az időjárás, és, ennek következményeként, a sörfogyasztás. Bár a sörösüveg-ellátás idén nyáron különlegesen feszült, messze nem ez az első eset, amikor hiányok alakultak ki.
2012 nyarán például München híres Hofbräu söréből csak az vásárolhatott, aki visszahozott üres palackokat.
Minél kisebb a sörfőzde, annál súlyosabb lehet a palack-beszerzés problémája. Néhány kézműves sörfőzde nem is számít fel betéti díjat, mert nem tudná elhelyezni a visszahozott üvegeket. A vevőket arra biztatják, hogy a palackokat újra-hasznosító tárolókba dobják vagy italt árusító üzletekbe vigyék vissza. Az olyan óriás sörgyárak, mint a Warsteiner és a Beck, rendelkeznek elégséges tőkével és tárolókapacitással az üveghiányok áthidalásához. A két pólus között elhelyezkedő, a Fiege-hez hasonló nagyságrendű sörfőzdéknek azonban találékonynak kell lenniük. A Fiege azt állítja, hogy
Facebook-felhívása „minden várakozást felülmúló” eredményt hozott és a sör kedvelői mázsaszámra hozták vissza az üvegeket és rekeszeket.
Ha más haszna nincs is, az idei sörösüveg-válság újszerű kezelése igen jó reklámot biztosított - legalábbis a Fiege számára.