Jó hír a médiának: A Google megállapodott a francia kiadókkal és fizet a tartalomért
HírekA francia hírügynökségek jó ideje folyamatosan panaszkodtak, mert a Google nem volt hajlandó megosztani velük azokat a milliós bevételeket, amelyekre a technológai vállalat a híreik mellé csatolt reklámokból tett szert. Az amerikai vállalat csak néhány kiadványra kötött egyedi megállapodást, így a Le Monde és a Le Figaro napilapokkal, olvasható a dw.com hírportálon.
Az EU a közelmúltban megújította szerzői jogokról szóló szabályait, Franciaország pedig, első európai államként új törvényt alkotott. A Google kezdetben ezt figyelmen kívül hagyta, arra hivatkozva, hogy a kiadók honlapjaik több millió látogatásából már eddig is komoly hasznot húztak.
Egy párizsi bíróság azonban októberben döntést hozott arról, hogy a Google-nek a szerzői jogok új európai szabályainak alkalmazásáról tárgyalnia kell a francia kiadókkal.
A paktum több hónapos tárgyalás-sorozat után született meg a Google, a francia kiadók és hírügynökségek között arról, hogyan alkalmazhatóak a EU megújított szerzői jogvédelmi szabályai.
Ezek az előírások teszik lehetővé, hogy a kiadók díjat követeljenek azoktól a platformoktól, amelyek használják az általuk közölt híreket.
A megállapodás értelmében a Google keresőjében található tartalom után fizetni fog. Ez az első, Európában született ilyen tartalmú megállapodás.
A dokumentum, amelyet a francia kiadók lobbiszervezete, az Alliance de la Presse d'Information Générale (APIG) írta alá, elismer egy jogot. E jog a kiadvány szerzőjét illeti meg, aki fizetés ellenében járulhat hozzá, hogy az adott szellemi terméket az internetes kereső átvegye.
A megállapodás egy keretrendszert hozott létre, amely alapján a Google az egyes újságoktól fizetés ellenében egyedi engedélyeket kap az adott tartalom közlésére. Az újságok kapcsolódhatnak a Google új, friss híreket bemutató „News Showcase Program”-jához is, ahol a kiemelt tartalomért teljesített kifizetések nyomon követhetőek.
A kifizetett összegek olyan kritériumokon alapulnak, mint a publikációk napi mennyisége, a havi internetes forgalom, valamint a „politikai és általános érvényű információ-szolgáltatáshoz való hozzájárulás”.
A Google és az APIG nem határozta meg, hogy a megállapodás végrehajtása során mennyi pénzt osztanak szét. Arról sem adtak információkat, pontosan hogyan számítják ki az átutalásra kerülő összegeket.
Az APIG vezetője, Pierre Louette mindenesetre kijelentette: a megállapodás „tényleges elismerése a sajtó jogainak és kezdete annak, hogy a publikációk digitális platformok által történő átvételéért fizetni kell”.