Kézírásos megkeresések indították el a milliárdos vállalkozást

Hírek2019. márc 5.Növekedés.hu

Alexander Rinke nagyon szerette volna, hogy a világ legnagyobb vállalatai közül néhány alkalmazza az általa alapított kis start-up céget, a Celonis technológiai vállalkozást. A kapcsolatfelvételhez új megközelítést választott – kézzel írott leveleket küldött a vezérigazgatók számára.

„Tudtam, hogy ha e-mailt küldök, azt azonnal törlik” mondja. „Ha géppel írott levelet küldök, azt a titkárnő nyitja ki és kidobja. A kézzel írott üzenet azonban jóval személyesebbnek tűnik, olyan, mintha egy családtagtól egy baráttól érkezne.”

Alexander két barátjával 22 éves korában, 2011-ben alapította a Celonis-t, amikor a Müncheni Műszaki Egyetemen matematikai és számítógépes ismeretekből diplomát szereztek. A Celonis egy hitech adatbányász vállalkozás, amely szoftver és mesterséges intelligencia felhasználásával értékeli az üzleti vállalkozások teljesítményét. Alkalmazásával növelhető a vizsgált tevékenység hatékonysága.

Egyszerűen fogalmazva a Celonis szoftvere felügyeli a vállalat számítógépes rendszerét és felismeri, mely alkalmazott dolgozik rossz hatékonysággal, mely beszállító késedelmes, mely termelési folyamatot kell felgyorsítani. Kidolgozza a továbblépéshez szükséges javaslatokat is.

A három jó barát remélte, hogy ajánlatukat a vállalatok kedvezően fogadják, de valahogy fel kellett hívni a figyelmet magukra.

Így merült fel a kézzel írott levelek gondolata. Az ötlet bejött, több nagy európai vállalattól lehetőséget kaptak egy megbeszélésre.

Ma, nyolc évvel később a Celonis ügyfelei között van a BMW, az Exxon-Mobile, a General Motors, a L’Oreal, a Siemens, az Uber és a Vodafone. Miután tavaly sikerült 50 millió dollár tőkeemeléshez jutniuk,

a Celonis becsült értéke jelenleg több, mint 1 milliárd dollár, nagyjából 280 milliárd forint. 

A Celonis ma több, mint 400 alkalmazottal dolgozik. Előfizetéses termékét világszerte ezernyi vállalat alkalmazza. Közleménye szerint éves forgalma meghaladja a 70 millió dollárt.

A Berlinben született és nevelkedett Alexander azt mondja: első vállalkozását alig 15 éves korában indította: főiskolai hallgatók számára toborzott korrepetáló tanárokat. „Nagyon hasznos volt, mert tapasztalatokat szereztem arról, hogyan kell vezetni egy vállalkozást” mondja. „De tudtam, nem fog örökké tartani.”

A Celonis ötlete akkor merült fel, amikor müncheni tanulmányaik részeként barátaival egy vállalat ügyfélszolgálatának javításához nyújtottak segítséget. A három egyetemista azt tapasztalta, hogy a cégnek körülbelül öt napjába került, mire rendezni tudott egy-egy problémát. Úgy gondolták, kell lennie gyorsabb megoldásnak is.

Az egyetemisták által támogatott vállalat lett a Celonis első fizető ügyfele. Míg társai a szoftver finomításán dolgoztak, Alexander Németországot és Ausztriát járta.

Vállalatvezetőkkel ismertette kezdeményezésük lehetőségeit, olyanokkal is, akik a kézzel írott levelet megkapták.

A Celonis gyorsan növekedett. Alig egy évvel később a kaliforniai Palo Alto-ban megnyitotta amerikai irodáját. Alexander elismeri: bár az ügyfélkör növelése látszólag könnyen ment, a gyors növekedési kényszer miatt cégének nem mindig sikerült megfelelő alkalmazottakat találni. "Kezdetben csupán önéletrajzuk alapján vettünk fel embereket, és hoztunk néhány rossz döntést” mondja. „Néha nem tudtak beilleszkedni a csapatba.” „Gyorsan felismertük, hogy legalább olyan fontosak az illető személyiségéből fakadó tulajdonságok, mint az életrajz. A legfontosabb, hogy megfelelő csapatot építs ki magad mellé.”

A Financial Times frankfurti munkatársa, Patrick McGee az elmúlt években számos cikket írt a Celonis tevékenységéről.

„Amikor olyan nagyvállalatokkal készítettem interjúkat, amelyek a Celonis-sal dolgoznak, azt vártam, mondanak majd róluk néhány jó szót” mondja. „De sokkal lelkesebbek voltak. Olyan nagy vállalatcsoportok vezetői, mint a Siemens vagy a Vodafone, a Celonis tevékenységét egy, az üzletről készített röntgenfelvételhez hasonlították, ami könnyen felismerhetővé teszi a gyenge pontokat és segít azok megerősítésében.”

Lehet, hogy a közeljövőben Alexandernek meg kell tanulnia a japán betűket, mivel a vállalat a távol-keleti piacra készül.

„Japán egy nagyon érdekes ország, ahol mániákusan igyekeznek növelni a hatékonyságot és javítani a folyamatokat” mondja. „Ott is komoly igény lehet szoftverük alkalmazására”.

SIKERSZTORIK
A Google és a Facebook coach-a szerint ez kell a sikerhez
Melody Wilding viselkedés-kutató szerint azok a vezetők, akik folyamatos nyomás alatt állnak, olyan készségeket gyakorolnak, amely segítségével a legtöbbet tudják kihozni magukból és másokból.
Siker2019. ápr 14.
Tudta, hogy az isteni Michelangelo zseniális üzletember is volt?
Levélváltásaiban jellemzően nem művészetről, sokkal inkább olcsón megszerezhető birtokokról, szerencsés adásvételekről folyt a szó.
Siker2019. ápr 6.
Erről mondott le Bill Gates és Warren Buffett a siker érdekében
Amikor valakinek a sikerére gondolunk, gyakran megfeledkezünk arról, hogy annak eléréséhez mennyi erőfeszítés szükséges.
Hírek2019. feb 1.
A briteket kiléptető Michel Barnier Európa legveszélyesebb embere
A francia néppárti politikusnak nemcsak Theresa Mayt sikerült kiütnie a ringből, de eddig azt is elérte, hogy az Unió végig egységes maradjon mögötte.
Elemzések2019. ápr 12.
Jeff Bezos volt felesége lesz a harmadik leggazdagabb nő
A válás után közel 36 milliárd dollár illeti majd meg MacKenzie Bezost, az Amazon-alapító feleségét.
Hírek2019. ápr 7.
A világ 10 legjobb üzleti egyeteme – Európa beelőzte a nagy amerikai fellegvárakat
Rögtön az első helyen egy európai intézmény, amely beelőzte a nagy amerikai fellegvárakat: a Harvardot, az MIT-t és a Standfordot. Ne Oxfordra gondoljunk!
Hírek2019. ápr 14.
Weiss Manfréd: a XX. század leginnovatívabb magyar vállalkozója
A csepeli mágnás báró úgy pörgette fel a magyar gazdaságot, ahogy arra azóta sem volt példa.
Elemzések2019. márc 24.