Kézírásos megkeresések indították el a milliárdos vállalkozást
HírekAlexander Rinke nagyon szerette volna, hogy a világ legnagyobb vállalatai közül néhány alkalmazza az általa alapított kis start-up céget, a Celonis technológiai vállalkozást. A kapcsolatfelvételhez új megközelítést választott – kézzel írott leveleket küldött a vezérigazgatók számára.
„Tudtam, hogy ha e-mailt küldök, azt azonnal törlik” mondja. „Ha géppel írott levelet küldök, azt a titkárnő nyitja ki és kidobja. A kézzel írott üzenet azonban jóval személyesebbnek tűnik, olyan, mintha egy családtagtól egy baráttól érkezne.”
Alexander két barátjával 22 éves korában, 2011-ben alapította a Celonis-t, amikor a Müncheni Műszaki Egyetemen matematikai és számítógépes ismeretekből diplomát szereztek. A Celonis egy hitech adatbányász vállalkozás, amely szoftver és mesterséges intelligencia felhasználásával értékeli az üzleti vállalkozások teljesítményét. Alkalmazásával növelhető a vizsgált tevékenység hatékonysága.
Egyszerűen fogalmazva a Celonis szoftvere felügyeli a vállalat számítógépes rendszerét és felismeri, mely alkalmazott dolgozik rossz hatékonysággal, mely beszállító késedelmes, mely termelési folyamatot kell felgyorsítani. Kidolgozza a továbblépéshez szükséges javaslatokat is.
A három jó barát remélte, hogy ajánlatukat a vállalatok kedvezően fogadják, de valahogy fel kellett hívni a figyelmet magukra.
Így merült fel a kézzel írott levelek gondolata. Az ötlet bejött, több nagy európai vállalattól lehetőséget kaptak egy megbeszélésre.
Ma, nyolc évvel később a Celonis ügyfelei között van a BMW, az Exxon-Mobile, a General Motors, a L’Oreal, a Siemens, az Uber és a Vodafone. Miután tavaly sikerült 50 millió dollár tőkeemeléshez jutniuk,
a Celonis becsült értéke jelenleg több, mint 1 milliárd dollár, nagyjából 280 milliárd forint.
A Celonis ma több, mint 400 alkalmazottal dolgozik. Előfizetéses termékét világszerte ezernyi vállalat alkalmazza. Közleménye szerint éves forgalma meghaladja a 70 millió dollárt.
A Berlinben született és nevelkedett Alexander azt mondja: első vállalkozását alig 15 éves korában indította: főiskolai hallgatók számára toborzott korrepetáló tanárokat. „Nagyon hasznos volt, mert tapasztalatokat szereztem arról, hogyan kell vezetni egy vállalkozást” mondja. „De tudtam, nem fog örökké tartani.”
A Celonis ötlete akkor merült fel, amikor müncheni tanulmányaik részeként barátaival egy vállalat ügyfélszolgálatának javításához nyújtottak segítséget. A három egyetemista azt tapasztalta, hogy a cégnek körülbelül öt napjába került, mire rendezni tudott egy-egy problémát. Úgy gondolták, kell lennie gyorsabb megoldásnak is.
Az egyetemisták által támogatott vállalat lett a Celonis első fizető ügyfele. Míg társai a szoftver finomításán dolgoztak, Alexander Németországot és Ausztriát járta.
Vállalatvezetőkkel ismertette kezdeményezésük lehetőségeit, olyanokkal is, akik a kézzel írott levelet megkapták.
A Celonis gyorsan növekedett. Alig egy évvel később a kaliforniai Palo Alto-ban megnyitotta amerikai irodáját. Alexander elismeri: bár az ügyfélkör növelése látszólag könnyen ment, a gyors növekedési kényszer miatt cégének nem mindig sikerült megfelelő alkalmazottakat találni. "Kezdetben csupán önéletrajzuk alapján vettünk fel embereket, és hoztunk néhány rossz döntést” mondja. „Néha nem tudtak beilleszkedni a csapatba.” „Gyorsan felismertük, hogy legalább olyan fontosak az illető személyiségéből fakadó tulajdonságok, mint az életrajz. A legfontosabb, hogy megfelelő csapatot építs ki magad mellé.”
A Financial Times frankfurti munkatársa, Patrick McGee az elmúlt években számos cikket írt a Celonis tevékenységéről.
„Amikor olyan nagyvállalatokkal készítettem interjúkat, amelyek a Celonis-sal dolgoznak, azt vártam, mondanak majd róluk néhány jó szót” mondja. „De sokkal lelkesebbek voltak. Olyan nagy vállalatcsoportok vezetői, mint a Siemens vagy a Vodafone, a Celonis tevékenységét egy, az üzletről készített röntgenfelvételhez hasonlították, ami könnyen felismerhetővé teszi a gyenge pontokat és segít azok megerősítésében.”
Lehet, hogy a közeljövőben Alexandernek meg kell tanulnia a japán betűket, mivel a vállalat a távol-keleti piacra készül.
„Japán egy nagyon érdekes ország, ahol mániákusan igyekeznek növelni a hatékonyságot és javítani a folyamatokat” mondja. „Ott is komoly igény lehet szoftverük alkalmazására”.