Kínában gyártják az Európában eladott elektromos autók negyedét
HírekFolyamatosan nő a Kínában gyártott autók eladásának részesedése az európai elektromos autó piacon, ám ezek egy része Tesla és Dacia. Az EU szeretné, ha az autóipar nem épülne le Európában, így jó eséllyel vámemelés következhet a Kínában készülő járművek esetében.
Tavaly az Európai Unióban eladott elektromos autók 19,5 százaléka volt kínai gyártmány, ami idén 25 százalékra emelkedik, ezen belül Franciaországban és Spanyolországban már tavaly 33 százalék volt az arány.
Az adatokról a Közlekedés és Környezet nevű európai szervezet számolt be a CNBC szerint.
Az adat annyiban megtévesztő lehet, hogy kínai márkákra gondolunk, de ez csak kisebb részben van így:
tavaly a Kínából jövő járművek 60 százaléka nyugati márka volt, csak épp Kínában gyártották.
Az összes Kínából hozott autó 28 százaléka Tesla volt, 20 százaléka Dacia.
Elon Musk cége így nem csak a Berlin melletti gyárból látta el a piacot, hanem Sanghaj melletti gyárából is, ez azonban teljesen érthető amiatt, hogy Kínában visszaesett a Tesla eladása a helyi típusok árversenye miatt, és valamit kezdeni kellett az ott legyártott Teslákkal.
Mindeközben a ténylegesen is kínai típusok aránya is gyorsan nő alacsonyabb áruk miatt: a jelenlegi trendek folytatódása esetén már 2027-ben már 20 százalék lenne csak az ő arányuk.
Jelenleg 10 százalékos importvám terheli a Kínában gyártott járműveket, amelyet lehet, hogy 25 százalékra emelnek. Elvileg nem a verseny mérséklése és így az autók drágán tartása a cél, hanem az európai autógyártás védelme.
Az autógyártók már meg is kezdték az alkalmazkodást:
a Tesla bővíti Berlin melletti gyárát, a BYD pedig Magyarországon, Szeged mellett építi európai gyárát.